Tilbake til Historie   Min hovedside
Trykk her for å sende meg en e-post Årskavalkade 2013
Anno MMXIIV
Slangens år

Jeg var for det meste 61 år i 2013, og bodde i Ullevålsveien.
Året har vært veldig fint, til tross for at jeg ennu ikke har fått slettet de forfalskede
dokumentene fra 2011!
Jeg reiste mye og har fått pusset opp en del på øya, og ble ferdig med å pusse opp kontoret mitt.

1. januar, Linus 6. januar, dynen var pakket for Kapp Verde
I januar var jeg på Kapp Verde fra den 7. til den 22.

Fra mine notater:
Pips hentet meg på Gardermoen, og var ikke hjemme før klokken kvart over tolv. Jeg ble sittende opp litt før jeg la meg, da var klokken nærmere halv fem.
Dagen etter, onsdag 23. januar, hentet jeg jentene på skolen. De, Pernille og Petter spiste hos meg. Marit og Tulla var innom. Min bil startet ikke, da jeg skulle på jobb. Tulla kjørte.(Veldig kaldt)
Torsdag 24. januar var jeg i syklubb hos Jorun. Berit kjørte. (Åse, Berit, Liten, Jorun, og jeg)
Fredag den 25. januar var Kari hos meg, vi prøvde å bestille fly fra Bangkok til Cambodia på nettet, men når vi kom til betalingen fikk vi det ikke til.
(Kari skulle betale med sitt kort og hadde ikke med seg kodebrikke)
Lørdag den 26. januar var jeg ute og handlet, måtte lånte Ottos bil. Jeg hadde familien på tapas.
Søndag var jeg bare hjemme.
Mandag den 28. januar var jeg i tingretten - forliksråd. Det gikk bra tror jeg 99%. (Komflikt om lønn) Otto kjørte meg. Hjem igjen tok jeg trikken til Majorstuen. Kjøpe briller på cc-Colosseum, på biblioteket og i minibank for å ta ut penger til Nikolines bursdagspresang. Videre tok jeg buss til Blindarnveien/Ullevålsveien. Kjøpte en halv liter melk på bunnpris.

26. januar 28. januar, dynen pakket igjen, - for Thailand
29. januar:
Har ryddet og forberedte tur i morgen. Har igjen å betale regninger, overføre mere penger til "brukerkonto" og pakke. Natta. Gleder meg til å komme til "sol og sommer"
Kari og jeg var i Thailand og Cambodia fra 30. januar til 16. februar
Videre fra mine notater:
16. februar: Kom hjem fra Bangkok, hadde ikke sovet på flyet (+6 timers natt) Jeg var innom Bibbi og jentene, laget litt nettside la meg tidlig. Åpnet e-poster, betalte regninger.
17. februar, søndag: Våknet halv 6, laget litt nettside, var i Sverige, Svinesund. Laget middag til Pernille, Nikoline og Nora. Vasket trapp. Ryddet. Litt mere web. Byttet lyspærer.
16. februar

18. februar, mandag: Handlet. Kari var hos meg kl 12. Jeg laget litt på websiden om Thailand (2 dager) Var i syklubb hos Liten
19. februar, tirsdag: Fått ordnet iPad, kastet flasker, levert bøker på biblioteket, ryddet bil.
20. februar, onsdag: Laget web om Thailand (1. februar), ryddet, ryddet litt på veranda. Satt der litt. Fjernet litt linolium kontor. Jobbet.
21. februar, torsdag: laget litt web franThailand, fjernet all linolium og litt papp på kontoret. Laget litt mere på på web-siden.
22. februar, fredag:  Fjernet papp på kontor, jobbet.
23. februar, lørdag: Fjernet papp, badet, jobbet.  Ryddet.

24. februar, søndag: Laget litt mere på web-siden, fjernet papp,  lunch hos Gerd og Terje, fjernet papp.
25. februar, mandag: Web-siden: søndag 4/2, fjernet papp. Lunch hos Marit, fjernet resten av papp. Båret ned og levert søppel på Haraldsrud gjenvinning. Handlet. Stelt negler Mail til advokat-Per.
26. februar, tirsdag: Laget web-side om 4/2, ryddet, laget mere web, pcn kræsjet Hentet Bibbi - og jentene, innom malebutikk og hentet fargekart. På plantasjen og kjøpte frø og Jiffy-pots. Overførte til web 4/2
27. februar, onsdag: Bomtur til Fet, - Hemnes list, de var stengt onsdager. Nedom Bibbi, jobbet
28. februar: laget web-side om 5/2 og 6/2. Pips lånte bilen, Raymond her for å se på arbeid, vasket alle rom minus stue, fjernet gulvlister kontor.
Nora og Nikoline, 27. februar
Her er siden om oppussing av kontoret mitt
Mere fra mine notater:
1. mars: Laget litt web om Thailand. Raymond var her; sparket tak, fjernet mur der det skulle vært tre, satt på trebiter, fjernet blikk 2 stk og linolium og jeg fjernet pappen. Vasket stue, handlet. Bibbi, Nikoline & Nora var innom etter at Bibbi hadde hentet Nora i bursdagsselskap hos Ingeborg.
Har ryddet og vasket mye.
  Bilder fra 2. Mars
2. mars: Handlet, Raymond var her; ordnet plankeflis på gulv, sandpapir-behandlet tak. Lunsj med Einar, Brita, Ola, Michel, Pips, Bibbi, Nikoline, Nora, Marit og Otto.
Otto og Marit har bestilt cabrolet til Spania-turen.
3. mars: Strålende vær og jeg har vært inne i hele dag. Laget litt webside, (Til og med til 11/2) Jeg har akkurat kledd på meg (klokken er 20)
4. mars: Jeg laget web, kjøpte formtre og bunnstoff til båt, Otto kjørte meg, Pips hadde min bil, (krasjet) ryddet litt på kontor
5. mars, tirsdag: Var på Hønefoss (Statens Kartverk) med advokat Anders. Var på list-butikk i Fet. 'Sparklet' hull i gulvet med formtre.
Oslo, 3. mars 2013
6. mars: kjørte Bibbi og Nora til tannlegen,
kjøpte mere formtre, fylte på formtre på gulvet. Jobbet, jeg satt alene, Tulla ble flyttet til Gunnars plass
7. mars: Jeg passet Nora til vi gikk på skolen kl. halv ni. Hun hadde vært kvalm om natten.
Ola, Pips, Bibbi, Petter til lammestek. Gjorde ferdig
web-siden om Thailand
8. mars: Kjørte Pips og Jonas kl 04 til Gardermoen (de skal til Marbella) la meg igjen når jeg kom hjem. Passer Linus. Kjøpt papp og akryl på ByggMax. Raymond slipt gulv. Ferdig med websiden om Thailand, begynnte på web-side om oppussing av kontor. Tur med Linus
9. mars, lørdag: Raymond har slipt ferdig gulvet. Kjøpt lakk

Min sengekamerat
10. mars, søndag: Var på privat-teater: Henrik Ibsens Teater og Salong a/s, som Gudrun Waadeland og Svein Erik B. Dal driver hjemme hos seg selv. (Eneste skuespillere)
11. mars: Kastet metallplater, vasket alle gulv, jentene til middag, kylling. Hentet Pips og Jonas på Gardermoen, Marit kom på sykehus. Bestillte og betalte leiebil.
12. mars, tirsdag: Ryddet. Tulla innom og hentet Pc-en min som var kræsset. Pratet med Marit på sykehuset. Støvsuget kontor, kyllingrester til middag.
13. mars, onsdag: Spiste hos Bibbi rester fra i går; grønnsakslapskaus med pølser. Nora var borte på besøk, så det var bare Bibbi, Nikoline og meg. Jobbet,Tulla kjørte. Marit la seg tidlig, slik at vi ikke snakket med henne etter Bjerke.
14. mars, torsdag: Fjernet hår på ben, Otto kjørte meg til Rygge for avreise til Montesinos

11. mars
Jeg var en liten tur i Spania alene fra 14. til 19.mars

19. mars: Kom hjem fra Spania i går. Pipsen hentet meg på Rygge
20. mars, onsdag: Jobbet
22. mars, fredag: Lakket gulv. Fikk igjen bilen som Pips har lånt, den har også vært på verkstedet til Amir. Pips kjørte meg dit.
23. mars, lørdag: Kjørte Bibbi, Petter og co til Rygge. Slipte litt gulv, kjøpte støvsuge poser, jobbet, slipte litt gulv
24. mars, søndag: Slipte gulv, lakket
25. mars, mandag: Slipte gulv, lakket, til Sverige, spiste på kontoret, innom appelbutikk og ordnet den "nye" telefon - overførte mine data og simkort til Pips hvite gamle. Bar opp, lakket gulv
26. mars, tirsdag: La plast på gulvet på kontoret. Ute: ordnet med itelefonen slik at jeg fikk mailen på den. Handlet 4 påskeegg. Ordnet påskeeggene. Dro til Ola med hans. Begge gangene jeg var ute, sto det biler bak Petter sin og jeg klaget begge gangene. Fikk Mail fra advokat-Anders. Har begjært transporterklæringen ugyldig. Skrev lapper til Sofiesgt. Rev ned litt tapet og fjernet litt stift på kontoret. Ut med søppel og hang opp lappene i Sofiesgt. Laget web-side: naa
27. mars, onsdag:
Fjernet et stort hjørne med papp, tapet og stift på kontoret. Pips var innom, for å skrive ut billet, hadde ikke med seg pass, mislykket. Badet og ryddet litt. Jobben. Pips og Jonas var innom meg i går kveld, - sent, for å sjekke inn på Ryanair til Malaga i morgen. Og printe den ut.
I morgen til Spania

Påsken 2013
28. mars til 9. april var jeg i Spania, barna var der også i påsken. Etterpå kom Marit og Otto.

Fra 9. april bodde Eva hos Pernille for å snakke spansk med jentene.

Onsdag 10. April
I natt kom Marit, Otto og jeg hjem fra Spania ca halv ett.
Pipsen hadde hentet oss på Gardermoen.
Jeg gledet meg ikke til å komme hjem, pga innbruddet i leiligheten som Pips hadde oppdaget mandag(?) I går formiddag hadde politet og Pips vært i leiligheten.
Når vi kom hjem viste det seg at tyvene hadde vært inni Marits leilighet også.
Der hadde de tatt mye.
Når de låste seg inn, hadde Marits nøkler stått på innsiden av døren, og bare smekklåsen var låst.
Når jeg dro til Spania, hadde jeg synes leiligheten min var ekkel. (Bygningstøv fra kontoret jeg pusser opp og at alt innholdet fra kontoret er overalt i resten av leiligheten) Nå er i tillegg, dører og skuffer åpne, og jeg har ikke helt oversikt over hva som er tatt.
Og jeg har fått enda en ting å gjøre, ringe forsikringsselskapet og finne ut hva som er tatt og skrive liste over det.

Jeg sitter å trøste meg med alt som ikke tatt. Fremfor alt pcen. De hadde samlet en plastikkpose med store sølvting fra Marit og alle sølvtingene jeg hadde liggende på bordet i stuen. Den hadde de lagt fra seg på kjøkkenet hvor de hadde funnet kartongene mine med røyk.

Kl. 11.42 nå har jeg tatt meg et bad og farget håret.
De hadde heldigvis ikke tatt nøkleknippet mitt, Pernille hadde lånt det fordi hun hadde lånt bilen. (Bilnøkkelen er på det knippe)

Tulla og Tina, på Bjerke
Senere på dagen var jeg en tur ute og handlet, mat og en minnepinne. Overførte backupen til den nye minnepinnen. Ryddet litt og Jobbet
Torsdag 11. April
var jeg ute å handlet etter å ha vært nede hos Bibbi og co - og Eva.
Og så gjorde jeg en haug med ting som jeg hadde på huskelisten min, over ting jeg skulle gjøre.
Fredag, var jeg hos Alex med pcn.
Lørdag, laget jeg nettside om påsken. En liten tur ute for å handle.
Mandag 15. april var jeg hos kiropraktor.
Tirsdag fjernet stifter på kontoret.
Onsdag. Fjernet resten av stifter. Ryddet kontor, vasket veranda, lillegang og bad. Var hos kiropraktor og jobbet

Torsdag: Kjørte bort planker, kjøpte plast, Ryddet og ordnet soveværelse, tok opp båtting fra kjeller og vasket trappen og stuen.
Nora 15. april
Det var en kald vår.
20/4, fremdeles sne i frogneparken!
Fredag 19. april var jeg i Sverige, vasket ulltepper og la på plastikk og papp på kontorgulv.
Lørdag 20. april var vi i selskap hos Britta og Einar
Søndag 21. april

Endelig oppdaget jeg at det hadde begynt i spire!
Vi var hos Tulla og Kåre
Mandag 22. april
Middag for Pips, 30 år.
Marit og Otto, Tulla og Kåre, Pips og Jonas, Ola, Einar og Britta, Eva Nikoline og Nora, Petter og meg.
Tirsdag 23. april, satt jeg (Pips) båten på vannet, glemte kiropraktortime.
Strålende blå himmel.. ...blåveis
Onsdag 24. april
Jeg badet, ryddet huset, var hos kiropraktor og handlet. Så tok jeg en tur på øya for første gang 2013.
Så jobbet jeg på Bjerke
Torsdag 25. april
Var på øya. Pips kjørte meg til Blommenholm og lånte bilen. Kjøpte stoff til utemøbler på øya på Rud, etter at Pips hadde levert bilen sin der. Han hentet meg kl halv åtte på Blommenholm.

Arbeid på øya: stelte resten av haven. Ordnet litt i stuen, vasket de fleste vinduene innvendig og dør pluss to utvendig.
Fredag 26. april:
Jeg var hos kiropraktor, handlet pakninger, bøtter og tupepålegg, spruteflaske og batteri til brannvarsler på Rimi på sandaker, og bensin. Jeg hentet Pips og kjørte ham til verkstedet. Kjøpte mere stoff på Sandvika veveri. på øya, ryddet -ordnet resten av stuen. Feide trapp ovenfra og til hytta. Bar opp stoler til golfbanen. Bar litt sten på stranden.
Innom jernina på vindern og kjøpte rive til Bibbi, de N &N og Eva holdt på å rake løv ned oppkjørselen ned til Bibbi når jeg kom hjem. Sydde puter.
Bilder fra 29. april. Løvmåking. Nora synes det var gøy når hun oppdaget tulipan-spirer!

30. april, tirsdag
Har vært på øya, i syklubb hos Kari: Kari, Berit, Åse og jeg. I-phone-syklubb. Vi lastet opp apper.

5. mai, søndag

Laget middag for Marit. Hun hadde laget kake.

6. mai mandag
Handlet maling, planker til stakittgjerde, skruer til kjellerplanker, råte-dreper, trelim, trelim, svamp, maling til inne-tak, Max-for-mur maling.
Kom litt sent på øya.
Marit hadde ryddet ut av oppvaskmaskinen når jeg kom tilbake fra øya.
Onsdag, 8. mai
Tidlig hjem fra øya, innom bauhaus og kjøpte 4 sekker jord, badet og jobbet.
Fredag 10. mai har jeg jentene med på øya. Planleggingsdag på skolen og skolefri.

Om kvelden var jeg hos Tulla på middag.

To kollegaer av henne var der også.

Mandag 13. mai kom Svanen på vannet
Torsdag 16. mai
17. mai
Rektor hadde glemt og rope opp de i 1.-klasse,
som sang i koret. Bra mamma ordner opp!
På vei til skolen igjen etter barnetoget
Tilbake på Boltløkken
I haven
22. mai var jeg i Sverige og handlet
27. mai var vi hos Tulla og Kåre
Hos Tulla og Kåre, 6. juni. Hvis mamma hadde levd hadde hun vært akkurat 100 år.

9. juni sang Nora i koret sitt på St. Hanshaugen.
Mamma, Eva, Nikoline og Sara var der, og pappa og bestemor var der. Sara og Nikoline fikk kjøpe seg is.

10. juni var jeg i syklubb hos Jorun
Fredag 14. juni møtte jeg gamle kollegaer fra LDH (Louisenberg Diagonale Høyskole) på Lorry.
Turid, Hege og Knut. Vi skulle ha vært mange flere, men det ble bare oss. Veldig koselig,
akkurat som "i gamle dager"
Tirsdag 18. juni var jeg en tur i Sverige.
Torsdag 20. juni
var Marit, Tulla og jeg
å spiste på St. Hanshaugen. Vi hadde egentlig tenkt
å gå på Olivia, men der var det kø for få bord.
Fra fredag den 28. til søndag 30. juni var Toto-klubben i Stavanger.
Jeg passet Linus mens Pips var i Spania på sommerferie. Philips bestefar, Henri hadde dødd og skulle begraves i london den 25. juli. Philip ville gjerne at jeg skulle være med. Philip hadde fått en venninne av seg til å passe Linus mens jeg var borte. (Både mens jeg var i London og i helgen)

Philip kom fra Spania, (via Belfast) den foregående natt. Hotelrommet han hadde bestilt var ikke lenger ledig, så han hadde midt på natten funnet et annet.
Jeg tok en drosje fra Vktoria-stasjonen til hotellet han hadde bodd på. Vi møttes og jeg var sulten. Vi kjøpte noen påsmurte smørbrød og litt salat i en butikk og fortærte "frokosten" gatelangs, før vi spaserte opptil Jenni, hvor Trine, Caroline og boren til Jenni allerede var.

Det var lenge siden jeg har vært i London. (Ikke siden Pips var liten, ser man bort fra en tur med Toto-klubben, men da var vi bare i sentrum)
Det var gøy og se igjen "gamle trakter"

Her under dette treet ble Henri begravet Vi spaserte til Jenni Utenfor hos Jenni, Trine, Caroline, Jenni og Pips
Vi ble hentet hos Jenni og kjørt til Camden and Islington krematorium hvor Henri skulle begraves. Etterpå var det en samling i Tennisklubben til Henri, (Cuber land Lawn Tennis club)
Derfra spaserte vi tilbake til Jenni, Pips og jeg var innom hotellet. Jeg foreslo at vi gikk ut og spiste sammen, Jenni, Caroline, Trine, Pips og jeg. Vi gikk på en spansk Tapasresturant rett i nærheten.
Vi var en liten tur til innom Jenni, før Pips dro hjem til hotellet vårt. Pips hadde ikke fått sove fordi de bråkte sånn i naborommet "hele natten"

Noen trubadurer påflyplassen

Pips og jeg tok en drosje til Viktoria stasjonen og skiltes på Flyplassen.
Hans fly til Belfast gikk før mitt.

Når jeg ankom Gardermoen tok jeg flytoget hjemmom og hentet bilen for å dra å besøke
Berit på Hytta i Arendal .

Jeg hentet Linus når jeg kom fra Arendal.
12. juli, mens jeg var på øya, fikk jeg en e-post fra en som hadde kjøpt et hus som pappas kusine Reenie og hennes familie hadde bodd i. Hun som hadde kjøpt huset hadde begynnt å rydde opp, og gått gjennom loftet, hvor hun hadde funnet mange gamle bilder. Hun lurte på om jeg var intresert i dem.
Det var jeg jo. Jeg kunne bare komme og hente dem. Huset var ubebodd og jeg trengte ikke nøkkel, kunne bare klatre gjennom det ødlagte vinduet på verandaen. Jeg tok med meg Marit, fordi jeg syntes det hørtes litt skummelt ut. Her er huset: (Det var veldig ubebodd)
Hun hadde samlet bilder i en pappeske som sto i "dukkestuen på loftet" Bildet til høyre.
17. august overvar jeg Benedictes og Jonas bryllup.
Etterpå var jeg en tur nedom graven til Kirsten

Jeg jobbet på Berke mandag, 26., tirsdag, 27. og onsdag, 28. august

Lørdag 7. september var jeg i konfirmasjonen til Sanna på Lillehammer
Dage i forveien holdt jeg på å pusse opp kontoret mitt, da Britta ringte og spurte om jeg kunne holde takketale. Fant noe på internett og printet ut noen setninger. Jeg tok med meg saks og lim og litt ekstra papir i bilen. Først kjørte jeg til Espa, (-så Marit og Otto fikk smake på Espa-boller) så kjørte Otto, mens jeg limte og klippet talen. Vi dro til Stein-Tore og Mari, hvor vi fikk skiftet. Vi fikk også frokost.
Marit Britta og jeg tok taxi til kirken.
Etterpå spaserte vi tilbake til Stein-Tore og Mari....
Før vi gikk bort til maihaugen hvor festen skulle være.
Mandag 9. august passet jeg jentene.
Vi sydde. Vi laget "verdens beste grønnsaksuppe" Oksehalekraft og grønnsaker vi hadde vært på Adamstuen og handlet. Jenetene bidro masse, både med handling og tilbredning.
14. september overvar jeg bryllupet til Heidi og Ola:
Berit, Benedicte, Michel og Ola var der
Torsdag 26. september.
Elektrikern vekket meg kl 7.30. Kontoret ferdig! Bestilte leiebil til neste torsdag. Hentet ny pc på Lefdal. Var innom Ikea og kjøpte 'knotter' til tvbenken. Båten ferdig og på vann. Var på Blommenholm. Fant ingen på verkstedet. Til slutt gikk jeg inn på verkstedet og fant nøkkelen selv. Satt båten på plass. Malte litt i taket. Var med Marit og co på 'Store stå' - Einar, Marit, Tulla, Rolf, Otto og Albin Upp. Drakk ikke noe og satt på med Otto hjem. Satt på plass skrivebord. Monterte innsatser i tvbenk.
(Fra min I-pad)

Fredag, 27. september
Var en snartur på øya. Har fått igjen båten som har vært på en håpløs reperasjon
Det var ganske kjølig i dag tidlig, så jeg drøye med å dra. (3-4 grader) i mellomtiden bar jeg tv på plass og begynte å montere sammen arkivskapet. Var innom postkontor for å kjøpe Anni-billetter, men ga opp etter at han som betjenten meg måtte ringe kundeservice hadde sittet i kø i ca 20. Min. Var innom Taugland og kjøpte planker. (De jeg har kjøpt før, som er blitt borte i bilen, en planke til å ha bak arkivskapet og to planker til øya)
Flyttet stolen til kontoret når jeg kom hjem, kokte fiskefiler som jeg bar hjem fra øye, som lå i frysern der. Drikker også rødvin fraktet fra øya. Pernille har vært her og sett på "the Voich"
Når jeg kom hjem, fortsatte jeg og montere arkivskap, men ga opp når noe gikk skeis, - det er ikke nødvendig og stresse! Tar det kanskje opp i morgen tidlig(?) - eller søndag, eller.....
(Fra min I-pad)

I og med at kontoret mitt snart er ferdig,
begynte jeg å klarere min nye Pc.
Jeg var på Lefdal på Alnabru en haug med ganger for å få hjelp. (Har betalt for service og virus i tre år) En bra investering, de er veldig hyggelige der.

Jeg skulle gå på graven til Sigurd, (en oppgave som Marit tidligere har tatt på seg) men jeg fant den ikke. Vestre Gravlund er kjempesvær! Jeg måtte gi opp.
Marit ble med meg den 24. september, hun fant den.
26. september
Kontoret snart ferdig 19/9

Mandag 30. september og
tirsdag
1. oktober
passet jeg jentene.

Mandag llaget vi "verdens beste grønnsaksuppe" igjen.

Etterpå ble de med meg ut på øya, fordi jeg hadde glemt å opne kjøleskapsdøren når jeg stengte hytta dagen i forveien.
Tirsdag 2. oktober
Vi var i Oslo Reptilpark
Fra torsdag den 3. til tirsdag 8. oktober var jeg en tur i Spania
Når jeg kom hjem tirsdag var jeg i syklubb hos Liten.
Fredag 11. oktober, kl 12.20 (Notat, sendt fra min i-pad)
Sitter på Kaffebrenneriet i Theresegate og venter på at bilen min skal bli fedigvasket utvendig og innvendig. Den skulle være ferdig akkurat nå, men jeg hater å vente så jeg drøyern litt. Var også innom bokhandlerne og kjøpte et kort til presangen til Ingrid, fra Jorun og meg. (En bok om Munch, som jeg var på Nasjonalbibloteket og kjøpte i går. (Tulla kjørte meg dit og ventet utenfor)) Mens jeg var i bokhandlern, ringte Gerd. Hun vil vi skal møtes og organisere slekts-stevne.
Forøvrig holder jeg på å rydde i papirer. Arkivere på kontoret.
11. oktober
Fredag 12. oktober var Jorun og jeg på fest på stabburet til Ingrid. (En forsinket 60-årsdag)
Vi kjørte på gal side av Mjøsa, så vi kom en time for sent til festen. (De holdt fremdeles på med fordrinker, så vi rakk middagen) Vi hadde glemt å ta av ved Minnesund.
Det var en koselig fest. Jorun og jeg (- og et annet vennepar av dem) overnattet til lørdag.
Dagen etter viste Eivin oss hønseriet. Etterpå gikk Ingrid, Jorun og jeg tur i srålende høstvær.
På vei hjem stoppet vi på Gran og spiste en god tomatsuppe på
"Mamma mia".
Vi kom hjem ved 6-tiden søndag. Pernille fikk en del av eggene jeg hadde fått av Eivind.
17. oktober tok vi opp Svanene.
Jeg kjørte den rundt, og Pips hentet meg på båthavnen.
Så henter jeg jentene på skolen.
19. oktober lunch i Ullevålsveien
27. oktober kjører jeg Bibbi og Nikoline til Sognsvann, klassen til Nikoline skulle på tur der. Alle som ble med på turen kom en time fortidlig, og ingen oppdaget det.
(Klokken hadde blitt stilt til vintertid om natten)
29. oktober er vi i syklubb hos Åse
Halloween 31. oktober

Nora mister stadig tenner
Fra 7. til 12. november var jeg en tur i Spania med Marit og Otto. (- De ble et par dager lenger)

Fredag den 15. november hadde vi årsfest i Vinnebongen i peisestuen på Bjerke.

Dagen i forveien møttes vi i styre etter jobb og gjorde peisestuen i stand. Vi kjøpte take-away-mat på resturant Panda.

Lørdag 16. november var vi i teater å så Annie
Lørdag 23. november var vi på førjulsselskap hos Britta og Einar.
Om kvelden kom Siv, Sanna og Anders innom. (Og Marit)
Mandag 25. november var vi i syklubb hos Kari
Fra 28. november til 10. desember var jeg en tur i Spania. Berit ble med meg og ble til 5. desember.
12. desember feiret Nora barnebursdag på Peppes Pizza. Etter mat og bowling, var det brus og kaker hjemme. Hele klassen hadde tatt sprøyte på skolen den dagen, så de hadde litt vansker med å kaste bowlingkulen.(Særlig hvis de kastet med feil hånd)
Dagen etter var det voksenbursdag.
Taco hos meg 19. desember
Fredag 20. desember laget vi marsipan hos meg. (Julekalender-presang til jentene)
Lene var så vidt innom. (Hun hadde kjørt Kjell til Marit og Otto.)
Jeg var på juleselskap hos Marit om kvelden.
Fra 20. desember var jeg også barnevakt for Linus. Hele julen. Jeg hadde gruet meg lenge til å måtte gå ut tre ganger daglig midt på vinteren, men det gikk fint. Det kom ikke sne og var relativt varmt hele tiden. Pips var i Spania med Jonas og foreldrene hans. De hadde også tatt seg en tur til fincan, hvor de feiret juleaften.
Bilder fra lørdag, Nikoline og Bibbi på besøk.
Jeg var i sverige og handlet søndag. Det gikk helt fint. Ikke så mange i butikkene som jeg hadde fryktet.
Jeg passet jentene lille julaften.
De hjalp meg med å pynte til jul. Vi var å kjøpte julepresang på "Kremmerhuset" fra dem til Pernille.
De pakket inn presangen selv.
Juleaften 2013
Julegrøt hos meg. Nora vant marsipangrisen.

Vi

spiste

juemiddag

hos

meg.

Så var vi nede hos Pernille og drakk kaffe, gikk rundt juletreet og åpnet pakker.
Juletregang
Julenisse og gaver

Første juledag spiste vi
hos meg.
Vi så på Flåklypa på tv, spilte litt spill og jenene hadde med seg julpresanger de "lekte med"
Mitt juletre var lite og ganske skjeft. Noras tannsituasjon.

Resten av året var jeg en del hjemme, bortsett fra de daglige turene med Linus.
Jeg ble hjemme alene nyttårsaften, dels fordi jeg passet Linus og dels fordi jeg liker å sitte å kose meg med røyk (- og vin)

Et fint år!

Julekort 2013
Syklubb
Vi hadde følgende syklubber i:Jorun 24/1, Liten 18/2, Åse 14/3, Anne 7/4, Kari 30/4, Tone 21/5, Jorun 10/6, Berit 10/9, Liten 8/10, Åse 29/10, Kari 25/11 og Tone 17/12
Hva hendte i 2013
Vi fikk ny regjering! - Endelig!
Erna statsminister, Siv finansmenister
Jeg har virkelig tro på at disse to kloke, snille personene kan rydde opp i en skakk-kjørt norsk administrasjon. Men jeg tor det vil ta tid å få ryddet opp i alt; veier, eldreomsorg, skole og utdanning, byrokratiet og infrastruktur.
Og hva hendte mere:
8. juni
gifter Prinsesse Madeleine av Sverige seg med Chris O'Neill

Edward Joseph Snowden jobbet i National Security Agency da han lekket graderte opplysninger om det amerikanske etterretningsprogrammet

2. juli 2013 ble det kjent at Snowden hadde søkt asyl i en rekke andre land foruten Equador: Bolivia, Brasil, Cuba, Finland, Frankrike, Kina, India, Irland, Italia, Nederland, Nicaragua, Norge, Polen, Spania, Sveits, Tyskland, Venezuela og Østerrike. Han fikk til slutt asyl i Russland

Jeg synes det var veldig feight av Norge og ikke gi ham asyl!

I slutten av september ble et kjøpesenter i Nairobi
angrepet av terrorister. 60 mennesker ble drept,
en 23 årig norsk somalier var en av terroristene.

På dette kjøpesenteret har jeg vært.
(I slutten av november 2004)
4. november var det en busskapring på Valdresekspressen i Årdal i Sogn og Fjorande av en asylsøker som skulle bli sendt ut av landet. 3 ble drept.
I begynnelsen av november får Rjukan et solspeil

Det er 100 år siden  Oscar Kittelsen og Sam Eyde lanserte ideen om å bringe sola ned til folket på Rjukan.
22. november ble norske Magnus Carlsen verdensmester i sjakk.