Hovedsiden
Slektshistorie
Reiseskildringer side 1
Reiseskildringer side 2

Trykk her for å komme tilbake til min hovedside Send meg en e-post, trykk her

Kapp Verde, Boa Vista
7. - 22. januar 2013
Jeg alene

Les om Kapp Verde på Wikipedia
På denne turen har jeg for det meste ligget på stranden og slikket sol.
Jeg vil lage denne siden, mest fra mine elektroniske nedskrivinger. (Jeg hadde med meg min nye Ipad)

7. januar kl 03.20
Sitter nå i drosjen til Gardermoen. Satt iPhonen, ipaden og telefonen til vekking.
Hjemmetelefonen ringte først, så iPhonen. Ipaden ringte ikke. Marit var også innom.

Kl 5.13 sitter nå ved gaten på Gardermoen. Har spist brødskiver, drukket en cola og røkt 4 røyk utenfor.

Kl 13.15, sitter ved "havnen" i Sal Rei, og har nettopp spist kylling til lunch. Fantastisk vær og fantastisk utsikt til båtene som ligger ankret opp like utenfor her. Drakk bare vann på flyet, 4 flasker. Stolen jeg sitter på er ikke god.

Kl 17, sitter på altanen og drikker vann. Er ganske trett, har vært våken i 27 timer etter en natt med kun 3 timers søvn.
Etter lunch vandret jeg litt i byen. Var innom en "en eller annen"- no stress. En som viste meg butikken sin. Var der minst en time. Han lærte meg et spill. Vi spilte tre omganger. Den ene gangen vant jeg. Jeg fikk et tynt halsekjede av ham, og han ville jeg skulle kjøpe noe fra butikken hans. Han hadde bodd her i 7 år, men var fra Senegal. Han viste meg en frisersalong.
Jeg har blitt tilsnakket av mange som vil at man skal komme innom butikkene deres. Litt plagsomt. (Alle har "No-Stess" til etternavn) Byen er veldig koselig, litt mye søppel, som ikke er plagsomt. Mere litt sluskete.
På flyet satt jeg ved siden av en som hadde glemt igjen mobilen sin, han fikk låne min for å gi beskjed.

Nå er det kommet ut en dame på altanen ved siden av. Hun røyker vannpipe.
Jeg har tenkt å spise middag på hotellet i kveld, og gå rett opp på rummet, tror ikke jeg holder ut lenge i kveld. Jeg kjøpte en flaske med vann og en med vin i en chineserbutikk på vei hjem i sted.
Nå går jeg ned i resepsjonen og hører om de har internett, sjekker når det er middag og blar i boken til Star Tour.

Kl 18.15
Internetten på internett-kafen over gaten ikke, ikke hotellets heller.
Jeg gikk og kjøpe 2 bokser med cola, jeg ble vist dit av David-No-tress. (Han hadde skrevet stress feil på butikken sin) Nabo-damen røyker vannpipe fremdeles. Jeg tror jeg blir en av de første på hotellets restaurant i kveld!
Det har vært disig her siden vi kom i dag. Disen består av sand fra Sahara. (På grunn av vinnretningen)
Hotellet er 2-stjerners, men abselutt ikke så verst, det er ikke stille her, men det synes jeg egentlig bare er koselig.
Nå er kl 6 over hal syv og jeg kan kanskje snart gå over til Internett-kafen før jeg spiser middag! Jeg gleder meg til å slenge meg under dynen i kveld (har selvfølgelig med meg dyne)

Kl 20.24. På altanen. Har spist - tynne skiver med oksekjøtt ( - tro jeg) og sopp i skysaus, grønnsaker og ris. Det var ganske godt (ok) Det var ikke mulig å røyke på restauranten , så jeg tok med meg rødvinsglasset ut og tok meg 2 røyk. Når jeg kom opp på rummet fikk jeg ikke opp rødvinen med den trekkern jeg har (den som alltid ligger i kofferten som jeg kjøpte i Egypt) Ikke fant jeg noe knått til tvn heller. Jeg gikk ned i reseturanten og fikk de til å få åpne rødvinsflasken for meg. Jeg fikk også reposjonisten til å skaffe meg en knått. Det er helt herlig her! Men byen er liten så jeg tror jeg må ta noen utflukter.

Flyplassen

På vei til Boa Vistas Hovedstad. Sal Rei hvor jeg skulle bo.
Broen over elven var ødelagt, slik at vi måtte kjøre en grusvei en strekning

Ved havnen ("Piren") hvor jeg spiste kylling
Utsikt fra min altan. Stranden er 50 meter nede i gaten, på bildet i midten
8/1-3013
Kl  6.30. På altanen. Den ellers så livlige gaten er helt stille. Gatelyktene er tent og det begynner å lysne. Jeg våknet ved to-tiden i natt. Var på do, drakk litt vann og tok en røyk. Jeg fortsatte og lese litt i boken på Ipaden "Pappas prinsesse" og sovnet igjen.
Frokosten på hotellet serveres fra kl 7, og det er et informasjonsmøte i resepsjonen kl 9. Dit har jeg tenkt å gå.
Hodeputen var hard som jeg fryktet. Det var en pyntepute også. Den var LITT bløtere, så jeg la putetrekket på denne isteden og brukte den.
Kl 7: nå er det blitt ganske lyst, gatelyktene slukket og noen biler og spaserende er dukket opp. Det er disig i dag også.

Kl. 17.12 På torvet. Etter frokost og velkonstmøtet kl 9 i resepsjonen på hotellet, gikk jeg over gaten til internettkafeen. Jeg fikk ikke koblet til ipaden min. Så sa de at jeg kunne bruke den stasjonære som sto der. Mye av og på med pcen, men den virket ikke. Ga til slutt opp og gikk på stranden. Jeg traff på to norske som jeg spiste lunsje med der. Elin og Torunn.
Jeg leste ferdig den elektroniske boken. Jeg ble LITT solbrent forand.
(Fluene er veldig glad i teen min)  Da jeg kom tilbake til hotellet satt jeg meg på altanen med ryggen til solen og begynte på papirboken. "Hundreåringen" Og satt ipaden på lading. Drakk vann. Skal prøve å begrense cola-drikkingen her nede, men litt te må jeg unne meg. Jeg har avtalt å bli med Torunn og Elin ut å spise middag kl 18.45

Kl 23.10 på altanen. Internetten virket ikke på vei hjem heller. Jeg glemte å kjøpe cola. T & E satt på deres altan når jeg kom hjem. Vi kan se over til hverandre fra altanene. Vi gikk opp i "byen" ca kl 7. Etter litt om og men kom vi ned mot piren. En stod utenfor butikken sin og sa at her var verdens beste restaurant. Den lå omtrent der det i følge vårt kart skulle være en bra restaurant med tillatelse å røyke (utendørs). - brosjyren fra Star tour - Men det så ikke ut som er restaurant. Vi trodde jo allikevel på ham og ble med ham opp trappene. Det var mørkt i trappen. (Han hadde lommelykt og jeg tente min også) han sa den var oppe og banket hardt på døren. Men ingen åpnet. Han ba oss vente et sekund så åpnet de. Vi sjekket klokken, 10 på 7. - 10 minutter å vente - her har de ikke fleksible åpningstider. Jeg foreslo at vi gikk ut på piren så lenge. Vi tok en vin, øl før vi gikk tilbake til reseturanten. Den var fin. På takterrasse.
Nå sitter naboen og røyker vannpipe igjen. Hun har ikke hilst på meg, men jeg er sikker på at hun vet jeg sitter rett bak henne. Hun sitter med ryggen til meg, kun 1,5 meter skiller oss. Det er kun tre muligheter, - enten sitter man mot hverandre eller etterhverandre  eller ansiktet vendt hver sin vei. (altanene er så trange at det ikke går å ha stolen vendt utover)
Gaten (-og byen) har nå falt til ro, kun en og annen bil og to eller tre mennesker kjører, - går forbi. En røyk til så legger jeg meg. Det er herlig her og ser frem til i morgen - en ny sommerdag!
Jeg glemte å fortelle at under velkonstmøtet i dag, bannet (på det lokale språket) reiseledern, dagens flyankomst med nye turister ville ikke lande pga sanden. (Sandtåken) det er ikke et ukjent fenomen her. (Når vi ankom i går hadde det vært det samme problemet, flykapteinen sirklet flere ganger rundt flyplassen før han tok sjansen på landing) flypstripen har ikke lys.

Bilder fra den faste stranden

Dagens lunch: fisk
Te med fluer:
Torunn og Elin på resturanten "Porton di nos Tiha"på takterrassen ved piren.
Onsdag 9. Januar
kl 7.45. Jeg tror jeg må skaffe meg en solkrem. Jeg tar en tur opp til supermarkede etter frokost. Jeg begynner å bli solbrent i ansiktet.
Kl 10.23. Sitter nå i banken. Jeg tok med meg teen opp på rummet etter frokost. Så gikk jeg ned i resepsjonen og fikk låne telefonen for å ringe til reiselederne, jeg spurte om det var for sent å melde seg på turen i dag. Det var fullt. Jeg gikk opp til supermarkede. Ganske langt å gå, - ut på et jorde. Utvalget var ikke å skryte av. De hadde ikke solkrem. Jeg kjøp en pakke røyk. Betjeningen var kinesere og skjønte ikke et kløyva ord, hverken spansk eller engelsk. Kinabutikkene i byen er vel så bra, og alltid oppe.
Kl 13.15, jeg sitter på badestrandens restaurant - den samme som i går og har bestilt mat. Jeg var oppe i byen, der fikk jeg så vidt internettforbindelse, både på ipaden og itelefonen. Jeg mottok 3 av 15 Mail og fikk sendt 1 av 3. Var også så vidt inne på nettet med telefonen min, nok til at den automatisk hadde gått over til lokal tid. Forvirrende - i sted når jeg lurte på om jeg skulle spise lunch, stemte ikke klokken med min sult. Drøye litt, og så gikk jeg hit. Jeg er solbrent i dag, på brystet (det holder på å gå over) og i ansiktet, særlig i pannen. Har prøvd å holde ansiktet borte fra solen i dag. Jeg fant en Nive solkrem hos kineserne.
Jeg fikk en form for Pilpil. Ble ikke mett, men det var godt.

Kl 22.33 på altanen. Det hadde vært gøy om en sto på den andre siden av gaten og tok et bildet. Her sitter vi, naboen og jeg på "rekke og rad" på vær vår altan. Hun først med sin dampende vannpipe og jeg med rødvinsglasset mitt.
Jeg snakket med en norsk pike på stranden i dag. Hun reiste også alene. Hun bodde på et hotel nærmere stranden.
Etter å ha prøvd nettet på "torget" og tatt en te med melk, gikk jeg for å finne tilbake til frisøren (som "ett eller annet"-no stress ) hadde vist meg. Heldigvis traff jeg ham igjen, fordi den lå meget bortgjemt. Han hjalp meg å banke på. (Jeg hadde ikke trodd at den var åpen om jeg hadde kommet dit alene) håret ble fint. 1000 KVE = 10 euro. (Jeg er sikker på at de andre kundene hennes ikke betaler så mye) jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Hun er åpen alle hverdager fra 9-7. Jeg spurte om hun kunne farge meg en annen dag. Det kunne hun. Jeg hadde bestemt meg for den reseturanten øverst i byen. Jeg gikk dit rett etter solen var gått ned og det hadde blitt litt mørkt. Ikke mange mennesker der. Jeg måtte spørre meg frem. Det viste seg at den var stengt i dag. Jeg vandret ned til den resturanten jeg hadde vært på i går. I trappeoppgangen kom jeg i snakk  med en mor og datter. Jeg spurte om vi kunne sitte ved samme bord. Det ble en hyggelig middag. Jeg glemte å spørre serveringsdamen om hvor man kunne kjøpe de sjellene som hang på dukene på hjørnene av bordet. Håper jeg husker det en annen gang. Kommer til å spise der mere, fordi dette er en av de tre restaurantene med uteplass. (Les, det er lov å røyke på)
Kl 23.42- så for tiden går, jeg trodde jeg la meg tidlig- i sengen.
Jeg har så vidt nikket til vann-pipe-røykern. Men nå unngikk hun meg ikke når hun gikk inn for å legge seg. Jeg spurte på engelsk hvor hun var fra (for å vite hvilket sprog jeg skulle snakke på) hun viste meg hvordan hun brukte vannpipen. Det vet jo jeg så jeg gjentok spørsmålet. Hun er fra Tyskland.

Det viste seg
at det ikke var supermarkede
jeg hadde
funnet,
men nok en
kina-butikk

Kapp Verdisk Pilpil

På torget

Torsdag 10 januar
Kl 17.38 på altanen. Traff Torunn og Elin til frokost. Vi ble enige om å ta en taxi til "den fjerde" stranden. Akkurat nå kom vi hjem. Etter frokost gikk jeg opp til torget, sjekket om internetten virket og traff T&E der. Det er der taxiholdeplassen er. I dag har jeg spist 4 måltider allerede. (Små) jeg har vært forsiktig med sol i dag. Har solt meg litt bak og sittende med ryggen til solen. På vei hjem stoppet vi på "den andre" stranden. Tortuga for en kaffe. Jeg tok en fiskecoctail og en appelsinjus.
Kl.21.34 på altanen. Har spist på den vanlige resturanten med T&E. Mor og datter fra i går, var også på resturanten.

Forhandling om pris

Vi var på den Italjenske stranden "Bahia Beach"
Fredag 11. Januar
Kl 17.00 på altanen.
Torunn og jeg spiste frokost sammen. Jeg gikk en tur i byen. Var på postkontoret og kjøpte 2 frimerker, kjøpte meg en hvit knebukser og to postkort. Jeg gikk til den 3. stranden. Hanne var der. Jeg satt meg for å spise lunch ca kl 12, kyllingsalat. Godt (kuttet ut brød og potetene)  Elin kom, hun ville ikke spise ennu, men Hanne spiste sammen med meg. Jeg spiste senere sammen med Elin også. (Kun reker) kjempegodt! Vi avtalte med Hanne at vi skulle spise sammen i kveld, på den Italjenske resturanten, som skal være Sal Reis beste. (Den har selvfølgelig røykeforbud,
- lurer på når jeg får spist på de to andre som det er lov å røyke på .)
Torunn mistet bankkortet sitt i minibanken i dag og måtte være i byen fordi hun hadde en avtale med banken om å komme igjen kl halv 3
Jeg og Elin gikk hele veien tilbake til hotellet langs stranden.
Jeg var på torget og sjekket internettet og kjøpte to cola. Når jeg kom hjem fra stranden var reiseledern i resepsjonen. Det fantes et badekar på et annet hotel langt unna, men man måtte bo der.
Jeg har dessverre nesten lest ut "Hundreåringen" og holdt på å le meg ihjel mens jeg leste den.
Bilder fra byen
På den italjenske resturanten var det lov å røyke. Jeg spiste også sorbe til dessert, som ikke kunne måle seg med italjensk iskrem.
Lørdag 12. Januar
Kl 10.14 på altanen
Har akkurat våknet. Dvs at jeg ikke rakk frokosten i dag. Nå er det litt skyer på himmelen.
I går møttes vi i resepsjonen, Elin, Torunn, Hanne og jeg kl. 19 (Jeg hadde jo også vært der litt på 6, fordi jeg tok feil av tiden)
Vi gikk opp i byen og fant den Italjenske resturanten, som skal være Boa Vistas beste. Den lå ikke langt fra fiskemottaket. Her fikk vi lov til å røyke inne (den hadde luftehull på tre sider, tak og to vegger. Hanne tok fisk, og jeg tok kjøtt som vi stekte ved bordet. Kjempegodt! Skeiet ut med sorbe til dessert. Etterpå gikk vi ned på torvet. Der var det levende musikk. Drakk vin. Vi fikk ikke noe bord med satt oss på en lav mur. De fleste som var der, var innfødte. Torunn og Elin gikk først hjem. Klokken var over halv ett før jeg gikk hjem og Hanne tok en taxi til sitt hotel.
Kl 18.17 på altanen
En fantastisk dag på stranden igjen.  Jeg gikk helt opp til postkontoret før jeg kom på at det var lørdag og at det sannsynligvis var stengt. Noe det var. Gikk langs standen til "min strand". Spiste lunch kl 12 akkurat, siden jeg var litt sulten fordi jeg ikke hadde spist frokost. Hanne spiste sammen med meg, etterhvert kom Elin og Torunn og joynet oss. Jeg spiste blekksprut og banasplitt til dessert. Den var litt enkel, kun en type is, banan og krem. Jeg lurte på om jeg skulle bade, så jeg gikk litt langs stranden. Men bølgene som gjorde sjøen litt lite "gjennomsiktig" og den veldig ujevne bunnen fikk meg fra å dyppe resten av kroppen i vannet.
(Ble våt til maven) Hanne gikk først fra stranden, så Torunn og Elin. Jeg ble lengst. Var innom internetten som endelig fungerte, fikk videresendt Karis Cambotcjia-visum, sendt to e-poster til. Nå, er himmelen rød der solen snart går ned, kl  er 18.30

Søndag, 12. januar
kl. 23.20
I kveld var vi på den vanlige resturanten. Må si at jeg ikke er like begeistret for den som jeg var. Maten er ganske dyr, og i dag hadde jeg bestilt en slags rekegryte. Ris rundt kanten og grøten inni. 40% av gryten var ihjelkokte reker med skall. Den kostet litt mere enn den Hanne spiste i går, den fiskeretten på den Italjenske som vi stekte selv ved bordet. Og så er jeg ikke begeistret for han som går rundt og spiller ved bordene når han kommer med hatten sin og skal ha penger.
Jeg tror jeg finner en ny " hoved-resturanten".
I ettermiddag var gaten min mye stillere enn ellers på den tiden av døgnet. Helg. Tydelig at her er det mye trafikk i hverdagene. (Byens hovedgate) det er sikkert ikke så mange av de innfødte som bor her. Men her er det veldig sentralt, med skole like rundt hjørnet, bensinstasjon like her, mange som jobber her, bank like ved og så videre osv.
Det er ikke like stjerneklart i dag som de foregående nettene.
Jeg lånte en bok i resepsjonen som jeg begynte på når jeg satt meg på hverandan i ettermiddag.
Nå tar jeg bare en halv røyk og en slurk vin. Nattinatti Afrika
Sal Rei by night
Søndag morgen
kl 8.17 på altanen. En stille gate. En og annen bil. Internetten er åpen. En disig sol. Vindstille. En hvit due spankulerer i gaten.
Kl 10.03, på stranden. Etter frokost tok jeg en kopp te med 2 sukker opp på rummet. Og så karret jeg meg hit. Min mave er ikke god. Kan det være den dyre "rekelapskausen" med MASSE rekneskall med ris rundt som jeg fikk på resturanten i går?
Jeg har med meg den nye boken som jeg lånte i resepsjonen
Kl 17.04 på torget. Her er det fantastisk stille, nesten ingen i byen. Jeg har fått følge av en veldig gammel hund som legger seg ned ved siden av meg hvis jeg setter meg ned.
Det var litt disig på stranden i dag. Tok kyllingsalat og cola til lunch. Spiste sammen med Hanne, etterhvert kom Elin og Torunn. Drakk nok en cola. Til slutt tok jeg en gåtur til den Italjenske strandkafeen og den bortenfor. Gikk sanden bort og stranden tilbake. Da  hadde maven min blitt god igjen!
Gikk opp på hotell-rummet, så over gaten og kom inn på nettet. Gikk så opp hit. Jeg gir opp å få brukt Internett på Ipaden min.
Kl 17.31 på piren.
Tar meg en cola. Noen turister har akkurat kommet inn fra en båttur.

Kl 23.42
på altane
En kjempekoselig kveld. Torunn, Elin og jeg gikk fra hotellet like før kl halv åtte. Vi gikk bort til Cafe del mar, - resturanten som hører til hotellet Hanne bor på. Hun hadde bestilt bord. Hun møtte oss utenfor.  Vi kunne røyke der. Maten var kjempegod. Resturanten var koselig. Etter maten bestemte vi oss for å gå et sted i byen for en night-cup, slik at vi kunne prate litt. (Vi pratet jo også på resturanten, men det var levende musikk som var litt høy. Vi gikk innover til byen, men stoppet på veien, - på en pizza-resturanten (kneipe) koselig!
Når vi kom hjem på hotellet husket jeg  at jeg kanskje ikke hadde nok vann til i morgen tidlig.  Jeg spurte nattevakten i resepsjonen om han kunne skaffe meg. Det gjorde han. Jeg betalte ham 200 penger, og han sa jeg ikke skulle si det til noen.
Synd at H,T og E skal reise i morgen, håper jeg kommer i kontakt med noen andre og henge med. Spesielt å spise med. Og kanskje leie en firhjuling med. - har lyst til å se mere av resten av øya. Eller kanskje jeg leier en bil?
Nå skal jeg drikke opp min vin-med-vann og krype under dynen.
(Kl 00.05)
På Hannes hotel
Mandag 14. Januar,
kl 7.44, på sengen.
I dag er det litt skyet. Plan: Spise frokost, gå til turistinformasjonen, bank, på stranden en liten tur. (Hvis ikke det blir veldig skyet) postkontor? Kjøpe cola røyk handle klær?
Kl 14.09 på torvet og drikker vann. (Mange spiser her så kanskje jeg skal spise lunch her?) - nå bestilte jeg kylling.
Etter frokost som jeg spiste med Torunn, gikk jeg opp i en Kina-shop og kjøte en cola (kjøpte bare en fordi jeg trodde jeg hadde lagt igjen lommeboken min på rommet) og drakk cola istedenfor te etter frokost, de er ikke så flinke på te her. (De har bare veldig gamle te-poser i alle varianter som ikke smaker noe som helst.)
Jeg gjorde meg klar for stranden og stakk innom til Torunn og takket for selskapet og vekslet hennes lokale penger til Euro. Så gikk jeg innom hotellets resturant og sa ha-det-bra til Elin som spiste frukost. Var innom det jeg trodde var turistinformasjonen, siden reiseguiden fra Star Tour hadde sagt det, det viste seg å være et eiendomsutviklingsfirma. Jeg måtte vente lenge på hans oppmerksomhet, fordi han var opptatt med en foretningssamtale med en på Skype. På veggen hang det en tegning over området mellom hovedgaten og stranden, et veldig stor område, med masse bebyggelse og andre fasiliteter, som for eks. En fotballbane.  Dette byggeprosjektet er tydligvis stoppet opp p.g.a. økonomi-krakket. Når han endelig var ferdig på Skype, kunne han fortelle at de ikke leide ut firehjulingene, men at de over gaten gjorde det. Jeg synes det var dyrt 67 Euro pr dag. Jeg forhøre meg også om båttur og seitshing.
Jeg gikk til stranden via pizzaresturanten og Cafe de Mar, hvor vi hadde tatt en vin (øl) og spist i går.
Når jeg kom til stranden som den første besøkene i dag, (det er disig, nesten skyet i dag) kjøpte jeg en pakke røyk og en cola og slo meg ned på solstolen min. Hanne kom etter en stund for å nyte sin aller siste del av ferien der. (Flyturen er ikke ferie!)
Jeg joynet henne mens hun spiste frokost med å innta en Minestronesuppe. Etter å ha ligget der litt etter at Hanne var gått, pakket jeg sammen og gikk bortover stranden og langs vannkanten helt til jeg kom til fiskemottaket. Et sted, - hvor det ikke er strand, men bare sorte stener var det noen mur"bygninger" som noen bodde i. Barn lekte der, jeg tror de var fattige. Først så dukket det opp en, og så to damer mellom byggene, jeg spurte om det var ok å gå der (på kroppsspråk) Det var det og jeg kunne også få gå via deres "bakgård".  Mellom stenene så jeg først en, - så to veldig små hvalper. (På meg virket de veldig svake)
 Jeg gikk litt lenger og der satt en gutt og lekte med noe søppel, (Jeg har glemt å fortelle at det var mye søppel hele veien, glasskår og annet som ikke var skylt bort av sjøen - jeg kan tenke meg at her var det mye vann ved høyvann)......
(Nå fikk jeg kyllingen jeg hadde bestilt)

Hanne tar farvel med vår dame på Alisios. (Strandkafeen vår)

Kl 15.26 på altanen
........gutten som satt der så sint på meg og prøvde å hive en sten på meg, men bommet. Jeg smilte til ham og sa på norsk at han ikke måtte gjøre det, og at hadde han truffet hadde det gjort vondt. Til slutt smilte han til meg også. Jeg vinket og gikk videre.
Jeg gikk helt til fiskemottaket, postkontoret og litt videre, så jeg så vidt så havet på den andre siden av byen. Jeg tok bilder. Jeg fortsatte ned hovedgaten og havnet på torget.
Jeg gikk til hotellet og kjøpte cola og røyk på veien.
Det er fremdeles disig.
Jeg tror jeg blir her litt og går ut litt senere og direkte til middag i kveld.

Kl 21.07 på altanen.
Jeg burde lukke igjen døren til do når jeg går ut. Det lukter litt kloakk, jeg kjenner det best når jeg kommer utenifra.
Har akkurat kommet "hjem".  I ettermiddag stelte jeg meg litt, (lengter etter et bad!) slappet av, og leste. Lå på sengen. Så gikk jeg opp til torvet, ned til piren og litt oppe i nord, - så litt etter den resturanten det går an å røyke på, og gikk opp hovedgaten. Den resturanten jeg hadde lurt litt på om jeg skulle spise på var ikke opp idag. Jeg gikk videre til den pizza-kafeen vi tok et glass på etter middag i går, men der var det helt mørkt. Da gikk jeg videre til "Cafe del mer" som vi spiste på i går. (-Fikk akkurat den pizzaen jeg hadde håpet på!) når jeg kom, var det kun 4 tyskere der, et ektepar(?) og et par svigerforeldrene(?) Resturanten ble fullere og fullere, - betjeningen styrte fært  med bord, de ble flyttet på, lagt til og trukket fra. Veldig bra resturant! I tillegg til pizza (4 årstider) bestilte jeg en liten flaske vin (che) og en cola til maten. Colaen kom like etter pizzaen, som jeg hadde bestilt det. Jeg er ganske trett, så det blir en kort aften.

Kl 22.57 samme sted. Nå tar jeg den siste røyken, eventuelt pusser tenner på nytt, og legger meg. Takk for nok en herlig sommerdag!

En av de to slappe hundevalpene

Her bodde det folk

Kyllingen på torvet
15. Januar
kl 6.49, i sengen. For en liten stund siden slukket gatelyktene og en søppelbil kjørte forbi. Jeg la meg litt i sengen for å lese litt. Jeg har døren til altanen oppe.
Kl 9.17 på stranden. Kjempebølger og rødt flagg. Det flør. I natt har det vært kjepehøt vann. Jeg møtte en norsk dame som hadde spist på samme resturant som meg i går. Hun var på vei hjem. Hun hadde allerede gått til alt-inkludert-hotellet. Hun hadde brukt 2 tilmer på turen.
Jeg har lyst til å komme meg litt rundt omkring, men får ikke bestemt meg for, hva jeg skal gjøre. Uansett nå er jeg på stranden og her er det fint! Resturanten er ikke oppe ennu. En holder på å rigge til ved solstolene. Jeg har overtatt solsengen Hanne hadde i går, uten "parasoll"
Kl 17.45 hos frisersalong. Nå har jeg vært her siden halv 5. Har nettopp vært ute og tatt en røyk med vått hår og håndkle på det. Hun hadde bare farge til håret som jeg synes var litt for lyst, så jeg spurte om jeg kunne gå og kjøpe en selv, og at hun kunne ta jobben. Det var ok, men jeg fant ikke noe butikk som hadde farge. (Jeg vet jeg har sett en, men husker ikke hvor)
Det var litt skyet på stranden i dag, så jeg var der ikke så veldig lenge. Jeg snakket med to norske gutter når jeg spiste lunch i dag. (Pannekaker med ost og skinke)
Kl 18.44 på altanen, jeg ble avbrutt i min skriving fordi det plutselig ble min tur til å bli behandlet av FRISERDAMEN. Hun har to hjelpere, men det er ikke så mye de får lov til å gjøre; vaske hår sette opp krøllruller osv. Deilig med nyvasket hår! Pernille ringte mens jeg var der hørte jeg så vidt, jeg ringte tilbake på vei hjem. På vei hjem gikk jeg også innom chineserne og kjøpte cola og røyk. Da fant jeg også den butikken jeg hadde sett hårfarge i, det er klesbutikken like ved hotellet.
(Den hadde sikkert ikke vært oppe i sted)
...... Tilbake til tidligere i dag. Etter stranden gikk jeg hjemom. Så vandret jeg ned til sjøen, bølgene i dag hadde ødelagt veien nede ved "stranpromenaden". En innfødt fortalte meg at båtene hadde løsnet fra moringene sine. Han var veldig sympatisk, ikke en som skulle selge noe. Han jobbet som vakt på culturhuset - et musikksted - han bodde der også. Foreldrene hans var døde. Han var født her. Han hadde en båt og fisket mye om sommern. Nå var det ikke så godt fiske fordi det er så kaldt i vannet. Han spilte musikk også. Ofte på en resturant han pekte på. (Restauranter er usynlige om dagen) han svarte også ja på spørsmålet om det var lov å røyke der. Etter litt vandring på nordsiden av byen, gikk jeg på torvet og tok en cola. Hun lurte meg. Jeg betalte med en 2000-lapp og fikk igjen på 1000. Dette er jeg helt sikker på men hun blånektet. (Jeg er nesten sikker på at jeg ble snytt i den avsidesliggend chinabutikken også, da fikk jeg igjen på en 500-lapp og jeg hadde levert en tusenlapp, men dette var jeg ikke 100% sikker på.
Kl 21.03
på altanen. Har akkurat vært ute og spist på den Italjenske, selvfølgelig kjøtt som jeg stekte ved bordet. Det kom på 2500,- da rakk de lokale pengene allikevel i dag, til tross for snyteriet på torvet. Hadde jo tenkt å gå på den siste resturanten som Star Tour sa det var lov å røyke på. Fant den men det var ikke lov å røyke der. Gikk rundt hjørnet og der var den Italjenske. Han som har "Strand nr 4" var der i dag også. Serveringsdamen - sjefen for bordene - flørtet med ham og gjorde seg til for alle på bordet hans. Jeg tror jeg kun betalte for et glass vin, tok to. Maten kostet 2000,- men var oppført men 2200,- det er naturlig siden cuverten kostet 200,- regningen kom på 2500,- og jeg tror to glass rødvin kommer på mere enn 300,- jeg ga 200 i tips. Jeg begynner å få litt vondt i ryggen, alle stolene her er forferdelige å sitte på.
Et svenske par er flyttet inn på rommet til hun tyske vannpiperøykern. De synes altanen var litt liten, helt naturlig når de er to som skal bruke den!
Var også inne på internetten i dag og svarte på e-poster.
Onsdag 16/1-2013,
kl 10.03. På altanen.
Våknet tidlig i dag, men leste litt og sovnet igjen. Litt skyer i dag. Gikk ned for å spise frokost, men de hadde ikke smør i dag heller. Jeg gikk i banken for å veksle penger. Gikk opp i byen og spiste. Kjøpte røyk og cola og en liten flaske vin hos kineserne. Fikk de til å åpne flasken for meg. Gikk innom internetten og sjekket banken. Hun som vasker rummet mitt holdt på når jeg kom.
Nå er været bredere så jeg tar en tur på stranden.
Kl 15.54 på sengen. Har vært på stranden til nå. Solt rygg mye over en time midt på dagen. Spiste dagens til lunch. Kjempegod hvit fisk. Jeg passet på baggene til de bergenske guttene mens de var ute å lærte og surfe. (Første gang de hadde prøvd det)
Kl 23.53 på altanen
Akkurat kommet hjem fra en koselig middag på Cafe del Mer.
Etter stranden lå jeg på sengen og leste, satt litt på altanen og kom meg ikke ut før ved 7-tiden. Var innom internetten og gikk til Cafe del Mer. Der var alle bordene bortbestillt. Men den kelneren som også jobber litt nattevakt her (hotel Boa Vista) sa et han skulle lage et bord til meg, - jeg skulle bare sette meg i "salong"-delen og vente. Lydig som jeg er gjorde jeg det. Men så kom jeg på at jeg kunne bestille et glass rødvin så lenge. Litt senere purret jeg på rødvinsglasset. Fikk det til slutt. Når det nesten var tomt, og gjester kommet og gått, fikk jeg et bord inners i hjørne. Etter at jeg hadde bestilt kom Dan bort til meg og lurte på om jeg ville spise med dem. (Dan og Mikael er de bergenske guttene fra stranden (bare Dan er fra Bergen - Mikael er fra Tønsberg, de er arbeidskamerater fra Nordsjøen.))
Det var veldig koselig at de gjorde synes jeg! Ved bordet satt også Jan. En forenværende sjøman og lærer. Jeg synes det var en veldig koselig kveld. Vi var de nest siste som gikk fra Resturanten.
Her inntok jeg frokost.
  Dagens på strande. God fisk.
Torsdag 17/1-2013,
kl 8.32, på altanen. Nå er det overskyet (veldig disig)
Jeg er ferdig med boken: Tilgi meg, av Harlan Coben, kriminalromaner som jeg lånte i resepsjonen.
Kl 10.04. Sitter nå nede på piren, hadde tenkt og gå hit for å ta en te etter frokost. (Jeg vet de ikke har te, men tenkte å erstatte den med cola)
De hadde ikke smør til frokost i dag heller, så jeg tenkte å gå ut å kjøpe. Ingen av de to nærliggende china-butikkene hadde, så jeg klarte meg med margarin i dag. Byttet boken jeg i resepsjonen mot "Åndenes hus" på dansk.
Jeg var innom Internett kafeen, Internett stoppet å fungere mens jeg satt der.
Det er fremdeles disig, men jeg satser på nok en dag på stranden etter hvert.
 Kl. 11.05 Er på stranden. Første gang jeg har fått ordentlig te!!
Jeg satt borte på piren en stund, mange eldre innfødte, men benken var vond, når det kom en taxi tok jeg den hit. Kler ikke av meg foreløpig fordi det fremdeles er veldig disig. Nå skal jeg nyte min te og begynne på boken.

På altanen 21.57 bare, - trodde klokken var mye mere. Bra at den ikke er det!!
På stranden slo jeg meg ned hos Dan og Micael og spiste lunch sammen med dem (de spiste frokost - hamburger og omelett), jeg spiste lunch - omelett. Overskyet eller veldig disig i hele dag. Jeg dro hjem ganske tidlig. Hadde bestemt meg for å finne supermarkede som jeg da trodde var veldig langt unna pga D & M 's veibeskrivelse ( og min gale oppfatning av den)
Jeg spurte i resepsjonen, og jeg oppfattet at det ikke kunne være der jeg hadde antatt.
Jeg slang meg ned på rummet litt - leste litt i "min nye bok" og trasket opp i byen. Traff reiseguiden på torget som kom med nok en beskrivelse av hvor supermarkede lå.
Fant det. Jeg kjøpte te, smør og, en cola (bare for å sammenligne priser) jeg hadde spurt etter smør, og en viste meg inn til "ferskvare-avdelingen". Det var her de hadde egg osv. Smøret kom i en hermetikk-boks. Det sto i kjøleskapet.
Gikk til piren, og videre til den "båten" som det var servering på. Bestilte en te og kom i snakk med en gutt fra Australia som hadde vært på reise i to år, og ennu ikke ferdig med den. Han fortalte om stedene han hadde vært. Hyggelig.
Pål fra flyet kom, han skulle møte to tyske venner der. Han spanderte et glass rødvin på meg siden han hadde fått låne telefonen min.
Jeg tok ennu et glass rødvin, før jeg gikk til den "usynlige" resturanten på torget. God mat, jeg bestilte geit. Han som Eide resturanten var fotball fan. Han hadde spilt fotball før og var bestefar til en liten gutt som var der. Reiselederne kom og spiste der også. (Inne i resturanten hvor det ikke er lov å røyke)
Capp Verde har 4 bra fotballag, Arcademica var det beste!
Så kom et Norskt par og slo seg ned, og like etter kom de norske jeg hadde snakket med til frokost i dag. (Hun fra Mongolia). De satt seg ned ved borde mitt. De hadde allerede spist middag. De drakk rødvin.
Nok en koselig dag!

Ps. På resturanten i dag var det en innfødt som sa hei til meg. Jeg sa også hei. Han spurte om jeg husket ham. Han sa at han hadde vist meg veien til resturanten jeg spurte etter. (Den på en takterrasse oppe i byen som jeg hadde blitt fortalt at det var lov og røyke på og det viste seg at det ikke var lov og da jeg gikk rundt hjørnet , - den Italjenske) da husket jeg ham så vidt. Flaut at jeg aldri gjenkjenner mennesker! (Kan jeg skylde på synet?)
Jeg har funnet det perfekte sted å gjemme Ipaden min på, (-gjør det bare om ettermiddagen etter at vaskedamen har vært her.) bak komedien innerst, mellom den og sengegavlen.
-Nå nettopp gikk lyset, skulle finne lommelykten min for å se om det var en lokal sikring som var gått, (- har tre atomatsikringer på rommet.) Lyset kom på igjen fort.

Min veske er alltid tung, så det å bære med seg ipaden er deilig å slippe.
Passer alltid  å ta ut lommelykten om dagen og solkremen om kvelden for eks.

Nå er klokken 23.02 - har pusset tenner og drukket opp rødvi/vann i glasset og gleder meg til en ny dag! Legger meg under dynen! Natti natti
Fredag, 18/1
Kl 8.32, på altanen. I sted syklet en pike fort forbi, med en hvit puddel stående i en kurv på bagga, logrende med halen, og en større brun hund løpene ved siden av.
Overskyet i dag også.
Kl. 17.15. På sengen. Spiste selvkjøpt smør til frokost, og drakk selvkjøpt te på verandaen etterpå. Gikk til stranden til tross for skyet vær. Det ble bedere etter hvert. Spiste dagens til lunch, fisk. Leste bok og ble ganske lenge. D & M sov på stranden. Leser fortsatt bok. Jeg har ikke lengre ambisjoner om å se meg rundt på øya, da utfluktene er veldig dyre synes jeg.
Det er dyrt å leie bil og dyrt å leie firhjuling. - Jeg gjemmer heller euroene til Thailandsturen.
Jeg er daff, så jeg leser litt til før jeg går ut for kvelden.

Fisk på spidd til lunch
På altanen 20.45
Kun to kvelder igjen her!  Jeg hadde regnet litt tid til å sitte på Internett før jeg gikk ut å spiste i kveld, men internetten virket ikke så jeg fikk litt god tid før kveldens måltid. Jeg gikk ned til piren. Hadde tenkt å ta meg noe der, men kom på at de har så utrolig vonde stoler, så jeg gikk opp til "båt" - baren som jeg satt på i går. Pål fra flyet gikk forbi. Tok to glass rødvin der. Jeg spurte hun som har båtbaren om den resturanten noen hadde fortalt meg om i går. Hun bestilte bord for meg. Jeg fikk Tunfisk. Den VAR god. Kun en tykk skive med ikke gjennomstekt Tunfisk, litt god saus og stekt obergin i lange skiver tror jeg. Jeg spurte om de hadde iskrem - Italjenske iskrem er godt - til dessert. Hun (mørke som serverte) -skjønte ikke hva jeg sa. Hun kom til slutt med menyen. En av de to dessertene var frukt med iskrem. Hun pekt og sa de hadde ikke frukt, - de hadde ikke ice, de hadde krem???
Jeg spurte etter regningen og gikk på do før jeg gikk. Masse høy lyd fra en arena - innelukket ved havnen hvor det er mange souverniboder rundt. Det var en basket-ball-kamp der. Supporter - piker danset på sidelinjen. Jeg gik hjem via chine-butikken og kjøpte en halv cha (- den lokale rødvinen) som jeg ba ham åpne. Nå hadde han fått dreisen  på det.
Jeg sitter nå å drikker rødvin med vann. Hadde litt rødvin igjen i den andre flasken, men har litt lite vann.
Jeg gleder meg til et skumbad og rene klær!!
Lørdag den 19. Januar 2013
Kl 8.26 på altanen.
I natt drømte jeg en ekkel drøm, men husker ikke hva den var om. Jeg våknet halv 7, sto opp og røykte, da var været bra og de begynte å lysnet. Jeg tok ut smøret fra kjøleskapet. Jeg la meg og leste litt og holdt på å sovne igjen. Nå er det litt disig.
Kl 10.00 på stranden på "min" seng
Hvis man har valget med å gå bortover en stran barbent i vannkanten eller våkne opp til mørket og det er 20 minusgrader ute. Da velger jeg å være her!
Jeg var først på stranden i dag også. Himmelen er nesten helt blå. I og med at jeg er så tidlig ute får jeg "min" seng. På veien hit bestilte jeg bord til "Cafe del mer" i kveld.
Kl. 20.48, på altanen. Nå hadde jeg tenkt å ta et glass vin med vann, men har lite vann, så jeg tar et glass vin isteden.
Jeg kom sent hjem fra stranden. Spiste to ganger der i dag, først "havets- frukter"-suppe og så en toast med skinke, tomat, salat og ost. (Gjetost) den var varm og kom med oliven og stekte poteter. Godt! Jeg drakk bare en cola. Jeg ba de sette den i kjøleskapet mens jeg solte meg mellom måltidene. (Vann på stranden!) De norske som hadde kommet innom resturanten jeg spiste på i forgårds gikk forbi. M&D spiste også på stranden. De har truffet noen svenske piker.
Etter stranden prøvde jeg internetten igjen, - den fungerte ikke! Kjøpte røyk og gikk opp på torget. Ringte Pips for at han skulle sette på varme i leiligheten min. (Lengter etter et bad!)
Jeg leste litt bok før jeg kledde meg for å gå og spise middag. Cafe del Mer. Her er keldnerne veldig ivrige. Da jeg kom "inn" (- det er en uteresturant), sa han jeg hadde reservert bord hos (han som satt i resepsjonen på hotellet) til de andre keldnerne "hun er min".
Når han kom for å ta imot bestilling, fortalte jeg ham at jeg allerede hadde lagt inn to bestillinger.
Jeg spiste file minjong med peppersaus. Den var gjennomstekt,- jeg hadde bestilt medium. Jeg vurderte om jeg skulle stoppe på "den brune" pizzaresturanten på vei hjem å ta et glass rødvin til, men gjorde det ikke, siden jeg var alene.
Rart å tenke på at i morgen er min siste dag her. Har ikke sett noe av resten av øya! - ikke likt meg og ikke utforske de stedene jeg er på ferie, - men jeg har slappet av mye, det er sundt!
-Og så skal jeg ha en spennende tur med Kari til Thailand snart!
Søndag den 20.
Kl 11.02 Jeg var jeg på den borteste stranden (nr.5). Den var kjempe-koselig. Her kostet vannet 2 euro, så den var dyrere. Det blåste mere der, og det var der de proffe vindsurferne var. Det var heller ikke puter på sengene der. Jeg gikk tilbake til "min" Strand.  Etter frokost var jeg innom internetten som ikke virket, oppom torget og ringte Pips pluss leste melding fra Kari og svarte på Pips sin. Gikk til stranden.
På min Strand traff jeg D&M. Det var en sprø, svensk, nesten naken pike der som flørtet vildt med en engelskmannen.(?) (Og alle andre?)

Senere: Nå er jeg på Tortuga og har bestilt fiskecoctail

Kl 21.00 på altanen. Har akkurat kommet hjem. Spurte om et stort glass rødvin i resturanten på hotelet. Jeg fikk en liten karaffel, og et glass med stett. Jeg gikk forbi det norske parets veranda, snakket med dem, jeg ble bedt opp om jeg ville ha whisky.
Jeg har vært på den Italjenske oppe i byen og spist i kveld. Glemte lommelykten hjemme, tenkte det er ok at det er gatebelysning, - da slukket den.
Tok krabbe-spagetti, - ikke noe å skryte av. Gikk ned til byen via den nærmeste veien til sjøen. Kom til "bar-båten" og tenkte jeg skulle ta et glass vin. Der satt Paul og de tyske vennene hans.
(De var også på Tortuga i dag)

Jeg har spist en del i dag og har tenkt og spise både frokost og lunch og røyke masse før jeg går om bord i flyet i morgen.  Gruer meg veldig til 10 timer i fly i morgen, men gleder meg til å komme hjem til et bad, rene klær, jentene, Pernille og Pips.
Nå har jeg i oppgave å lese ferdig "Åndenes hus", slik at jeg får levert den i resepsjonen.
Nå er det flyttet inn et svenske par på verandaen ved siden av meg. (Jeg tror de har litt problemer med å forstå norsk) de spurte meg om restaurantene var åpne i dag, når vi gikk ut. Jeg foreslo Cafe del Mer, ja det var dit de hadde tenkt seg. Jeg forklarte veien, men de kunne den.
I morgen skal jeg kjøpe røyk.

Strand nr. 5
Dagens på stranden
Visittkort fra "Båtbaren"
Kl 22.33, samme sted, nesten.
Nå har jeg ladet telefonen 100% og plugget inn Ipaden. Har ennu litt mere igjen av boken, og litt mere igjen av rødvinen.
Nå legger jeg meg under dynen, kl er 22.58 og Ipaden er 47% ladet. Lyset gikk like etter at jeg satt den  lading, fant frem lommelykten, men lyset kom på ganske snart.

Dan, Mikael og Jens gikk forbi, jeg vinket til dem, De hadde også spist på den Itajenske, dog litt etter meg

Natta natti
Mandag 21. Januar 2013
Kl. 9.45, rett innenfor døren til altanen. (Når solen kommer frem er det litt varmt å sitte på altanen) jeg har nettopp vært og kjøpt røyk og cola. (Måtte opp til torget for cola, da de kun hadde en kald igjen hos kineserne - og den hadde vært frossen) jeg har akkurat blitt ferdig med "Åndenes hus" - kjempefin.
Siste dag i Afrika for denne gang. Gruer meg til den lange flyturen. Bussen henter oss 12.15. Nå skal jeg pakke, og så skal jeg gå på jakt etter noe som kan erstatte en matpakke.

Kl 11.45 på altanen
Nå har jeg, for å gjøre meg så ekkel som mulig (- nei da, bare nødvendig for at ikke all hud skal flaske bort) smøret meg inn med spenefett, kjøpt en kald cola som ligger under isboksen i kjøleskapet og kjøpt matpakke. Jeg var oppe på torvet og kom så vidt inn på Internett. Hadde fått Mail fra Elin. Hun hadde lagt ut bilder på Facebook

Kl  13.57, på flyplassen innenfor passkontrollen. Nå er det 52 minutter til flyet skal gå. Jeg har tatt på meg olabukser for første gang på 14 dager. De passet, - ikke værst! Jeg har nirøykt. Minst 6 stykker på flyplassen. Når vi kom hit med bussen, spiste jeg matpakken. Så røykte jeg en tre-fire røyk mens jeg ventet på at den første køen minket. Så stilte jeg meg i den. Den for å levere inn kofferten. Så gikk jeg ut og åpnet colaen og røykte tre røyk til. Jeg sitter på en benk i skyggen. (Den er selvfølgelig vond å sitte på)

Pips hentet meg på Gardemoen midt på natten.

To av bøkene jeg leste var veldig fine

Her har jeg laget en side med flere bilder og opplysninger om Sal Rei

Et fantastiks liv i januar!