Forsiden
Slektshistorie
Reiseliv
Reiseliv side 2
Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Montesinos,
Påsken 2013

Fra skjærtorsdag den 28. mars til 9. april 2013

På Jeløya ved Moss stoppet jeg for å røyke litt.
Strålende sol, men kaldt

28/3 til Alicante
På Rygge flyplass, kl 14.21, ved gaten, som skal stenge kl 14.30, men ingen har begynt å borde ennu. Har kjøpt meg vann, Se og hør og røyk. Jeg kjørte bilen til Petter og parkerte den på den borteste parkeringsplassen, ved den øverste inngangen 11 rader inn, og 3. bil. Parkeringsplassen nordover. Dumt, fordi alle parkeringsplassene koster like mye. (Fortalte en ansatt jeg spurte) Jeg var nedom  Moss og tok meg en røyk ved sjøen like innenfor Jerløya.
(Hadde veldig god tid)
Jeg ble kroppsvisitert i sikkerhetskontrollen. Rutinekontroll. Dette er andre gang i år jeg opplever. (Forrige gang var på Gardemoen på vei til Bangkok)

Jeg rakk og få med meg solnedgangen på veien til Fincan

Hvis dere smiler og er blide skal dere få mat!
Fiskefinger til middag
Kl 00.45 i ute-spisestuen i pation.
Bibbi og Petter pusser tenner.
Flyet landet 28 min før tiden.
Jeg satt på  3. Rad. Jeg var en av de siste om bord, så jeg jeg fikk lov å sette meg på de reserverte setene.
På flyplassen i Alicante ventet jeg ute og røykte to røyk før Bibbi og jentene, - og Petter og J&J, kom og hentet meg. De hadde vært i Alicante i mange timer (de kom direkte fra stranden der, hvor Nora, Jonas og Julie hadde badet i sjøen. (Nikoline var litt forkjølet, så hun hadde stått over)
Vi dro til SuperValu og handlet, - bl. a. Fiskefingere som Jonas hadde ønsket seg til middag.
Jentene sminket seg (ulovlig) med Pernilles sminke. Alle ungene har hatt en fin kveld tror jeg. De fjernet sminken før de pusset tenner. De sovnet greit etter litt om og men.
Gleder meg til i morgen!
Planer i morgen: høste minst ett tre, handle det som står på huskelisten, sjekke om Isabel er oppe, blomster fra markede? Gule? Minibank.
En annen ting som hendte i kveld: Jonas (tror jeg det var) ville ta "snarveien" til anekset - døren i ute-spisestuen. Da dukket det opp en 6-8 cm gresshoppe som var handikapped. Den hadde kun et bakben (hoppe-ben) Jeg hadde tenkt å få den opp på et feiebrett og putte den utenfor pation, men Petter sa at han skulle gjøre det etterpå. Når han hadde lagt J&J fant vi ikke gressoppen og trodde den hadde forsvunnet. Vi  lukket igjen døren, men da skjønte vi hvor den hadde gjort av seg (-vi hørte det) en knaselyd fortalte oss at vi hadde knust den mellom døren og dørkarmen. Vi fjerner kadaveret i morgen!
Langfredag, 29. mars
Alle våknet sent, siden vi hadde lagt oss sent torsdag, - frokost først ved halv elvetiden.
Før frokost dro jeg alene til den nære china-butikken, fant hverken glassmugge eller batterier. Tok ut penger i minibanken og så at det stemte at "alt var stengt i dag". Jeg tenkte at Mecadona var oppe så jeg dro dit. China-butikken der var åpen, men ikke Mecadona. I chinabutikken kjøpte jeg glassmugge, lighter, batterier og gule te-lys. På hjemreisen tenkte jeg jeg skulle sjekke SuperValu, de var oppe. Dvs. Jeg fikk handlet alt på huskelisten minus røyk.

Og så var det neste måltid.
Frokost i pation

En ubuden gjest kom også og smakte på smøret vårt.

Bibbi feier trappen til pumpehuset Jonas lager citron/appelsin-jus Rigmor var innom
Når Rigmor skulle gå, ble jeg og Pernille med så hun fikk se haven deres, Jonas ble med, og så kom resten av flokken.  Vi lekte tampen brenner (påskehare?) med Rigmor. (Jeg hadde kjøpt et påskeegg til dem)   Høste- og begravelse- /teemet
klart?
Jeg har høstet et appelsintre, fikk hjelp fra Jonas som hjalp til med å hamre jordklumper jeg begravet dårlig appelsiner med. (I dag har jentene hatt 4 begravelser! - et pinnsvin, kaffebiller og to appelsin-begravelser) Jeg var innom Kjetil. Rigmor og Målfrid var ikke hjemme. Vi spiste  pannekaker til luncj -
(sen lunch) Pips ringte og sa de kom i dag, kjempekoselig! Egentlig hadde vi tenkt å dra inn til Torrevieja for å se på en parade, men vi gjorde om på planene. (Kjetil fortalte at det skulle være parade i Montesinos søndag) ( jeg tror det skal være i morgen ! Også?).........

Pips og Jonas hadde kjørt over fjellet. Jeg dro opp til den indiske og bestilte take-away-mat.
De er kjempe-service-minded. De bar alt ut i bilen for meg. Og de har kjempegod mat.
Pips og Jonas hadde akkurat kommet når jeg kom hjem med maten.

Påskeaften

Strålende varmt vær.
Nora og jeg var i butikken før frokost, var hos jernvarehandlern, filte nøkler, kjøpte ny pære til utelampen (den har gått igjen, og nå gir jeg snart opp lampen) og kjøpte bl.a. brød til frokost på SuperValu, vi var oppe hos slaktern og hentet lammestekene som Rigmor hadde bestilt for meg, så var vi innom Chinabutikken. Nora fikk kjøpe tatoveringsklistremerker til ungene, og jeg kjøpte litt skrivesaker til Pips og nytt tørkestativ. Nora hadde ansvar for vesken og betalte i butikkene.

Vi var på stranden i Guardemar. Dvs. jeg var der ikke hele tiden. Jeg trengte å handle litt mere til lammestekmiddagen, og få filt de nøklene jeg ikke hadde fått filt hos jernvarehandlern samme morgen.
(Dessuten var bilen helt tom for bensin, etter at jeg hadde satt av Bibbi og jentene på stranden)
Vi hadde tenkt å ta en sandvitch på stranden, men de hadde kun en igjen. (Den fikk jeg)

Pips, "Kjempe"-Jonas og jeg dro innom SuperValu på vei hjem.
Hjemme spiste vi litt ymse mat (ost). Jeg hadde "tampen brenner" for Pernille og Pips, som skulle finne sine påske-egg.

Så var det for barna å finne ut hvor påskeharen hadde gjemt påske-egg.
(De påsto det var Bibbi fordi noen hadde snoket i kofferten hennes)
Et lite rebusløp først; Den første ledetråden: Hvor man kaster søppel, så..

.. hvor man bader, så..   hvor bilen bor.. ..så hvor man plukker appelsiner
Og så skulle utbyttet fortæres
Jeg stekte lammestek
Jonas hadde fått navnet "Kjempe"-Jonas av barna.
Det var en kamp om å få sitte ved
siden av ham ved bordet
Påskemiddag i pation

Etter at barna hadde lagt seg ble vi sittende videre i pation.
Brønnsystemet under pation ble undersøkt.
1. påskedag..
.. hadde det blitt skyet, og det var kaldere. Pips hadde ønsket seg bl. annet noe tøfler i leiligheten sin, så etter frokost tenkte jeg å ta en kjapp tur på markede for å kjøpe det til ham. Det var dumt gjort, for det ble hverken en kjapp tur, (- kø) eller tøfler.

Hytteboken må det skrives i.

Etter at Pips og Jonas dro tok Pernille & co en utflukt til St. Pola, jeg ordnet litt ute.

Mandag 1. april ..

..dro vi på stranden

Nora var sulten så vi gikk opp på en strandresturant og spiste.
De andre ble også med.

Etter luncjen vanket det is, som ungene var oppe i kosken og kjøpte selv. De ble sendt med lapp ned, med at det var en euro for lite.
Litt instrukser Vi venter på servering
Etterhvert fikk vi hele bakgården for oss selv, og jentene benyttet anledningen til å ha en liten danseoppvisning. Jonas og jeg lekte med ballen hans. (Trille-lek)
  Pernille og Petter jounet meg med et glass i pation.

Mandag kveld i pation.     Nå har Bibbi og Petter sa akkurat natta. Jeg tar en siste røyk og drikker opp rødvinsglasset.

Jernvarehandeleren var stengt i dag; "dia de festivitos" igjen.

Vi har vært å spist på en ny-oppdaget resturant rundt hjørnet fra Rådhusplassen, i bakgården. Ungene koste seg og lekte. Pedro, sønnen til Rigmors venninne (-han skal installere varme til bassenget) og Ernst var innom. Bibbi får pris på oppussingen av bassenget i morgen. Bibbi ble kjempefornøyd med
svømme-basseng-kanten som Pedro kom med.
Vi var på stranden i Guademar. Det blåste. Nora og jeg gikk for å spise lunch og de andre kom diltende etter. Nikoline hadde brendt seg på en brennmanet(?) hadde kjempevondt!
I dag morges laget jentene frokost (tok litt lang tid, men de og vi ble fornøyd) jeg var og kjøpte ferskt brød (og ost og skinke - og tørkruller og dopapir) på SuperValu.
I morgen har vi planlagt å dra til  Cartegenia

Tirsdag 2. april
Kl 9.10, forand huset.
Bibbi dusjer, Petter har dusjet, ungene sover og jeg drikker te og tar en røyk
Vi dro til Cartegania etter frokost. (Vi stoppet et øyeblikk i out-lett-butikken for møbler oppe i hovedgaten, så Pernille fikk tatt en kvikk kikk der) Bibbi og jeg kjørte først og Petter etter. Vi tok vei 334 ganske lenge, før Petter protesterte. (Billigere og noe tregere enn motorveien)
I Cartegenia tok Petter ledelsen og fant raskt parkeringshuset ved havnen/gamlebyen ved hjelp av GPSen.
Jeg kjøpte røyk, penner og kort til ungene så de kunne skrive hjem.
  The invisible man
Det ble god tid til å skrive kort. Bibbi fikk kalde hvitløksreker som ikke var gode.

Jentene valgte kule-is

l 15.30 på båthavnen i Cartagena, på en benk. De andre går litt bortover langs havnen, vi har kledd på oss de klærne vi har med oss. Pernille hadde jo selvfølgelig ikke med seg ekstra klær, så hun har fått låne Pettersen olabukser. Vi har tenkt å ta en båttur. - kl 16.
Vi har ikke gjort så mye her fordi lunsjen tok laaaaaaaaaag tid. Tror nærmere to timer. Det var "ingen" på resturanten når vi kom og når vi fikk litt av maten, hadde nesten alle de andre gjestene (- nå var resturanten nesten full) blitt mette. Kyllingene til ungene måtte jeg purre på. Jentene skrev kort på resturanten.
Kl 15.46, nå er katamaranen kommet og det er 13. minutter til båten skal gå
På teater-museeum
Kveldene var blitt kaldere igjen.
Onsdag 3. april

Kl 23.38, ute ved spisebordet. Utskifting av fincans beboere. Bibbi, Nikoline, Nora, Petter, Julie og Jonas dro hjem med halv fire flyet. Marit og Otto kom med flyet som landet 10.50 fra Oslo. Jeg tok jo feil av tiden, så de ventet en liten evighet på meg på flyplassen. Meget ubehagelig både for meg og dem!
Vi dro opp på Rådhusplassen og spiste lunch. Hadde tenkt å dra rett ut for å handle, men kjørte via vinveien hjem. Der sto det en lastebil i veien (en som lesset opp citroner som var blitt høstet) i veien, så vi tok en kaffe først. Marit og Otto satt forand huset litt (jeg dro til jernvarehandlern og kjøpte dorullholder og maling til smigjernsporten.Hadde tenkt å kjøpe utelampe også, men den ene jeg fant som var ok og dyr, var ødelagt, så det ble ikke noe kjøp.) Middagen inntok vi på den Italjenske.

Når jeg skulle kjøre Bibbi og jentene til flyplassen spurte jeg Bibbi om hun hadde fått med seg passene, - som jeg hadde sett liggende i en av skuffende i kjøpemansdisken - det hadde hun ikke. Vi snudde og hentet dem.

På rådhusplassen i Montesinos Pedro har satt igang i bassenget
Marit og Otto var litt uheldige med støy. Ikke bare at det ble hamret i svømmebassenget, men hos naboen nedenfor oss, hadde de begynnt å rive en etasje på et nybygget hus. (Betong) Det var satt opp ulovelig uten byggetillatelse. (Og eieren hadde fått 30.000,- Euro i bot)
Torsdag 4. april
Før- og etter-bilder av oliventreet
Luncj på Loco-stranden
Fremskritt i bassenge Marit og Ottos yndlingsantrekk: slåbrokk
Rigmor og Kjetil på besøk

Kl. 00.38 i pation.
Freden har senket seg. Marit og Otto har lagt seg, oppvaskmaskinen durer og går, og jeg har akkurat jaget to katter fra å slå seg ned i stolene.
I dag var jeg oppe å kjøpte brød til frokost på SuperValu. En langsom morgen. Klippet litt på oliventreet. "Den tyske naboen" spurte om det jeg hadde klippet, var til ham. Jeg svarte ja hvis han ville ha det. Det ville han, - ha det til gjeitene sine. (De har 2 stykker.)
Vi spiste lunch på Loco-stranden i Torrevieja. Blåst og ganske kaldt. Vi satt oss innerst ute. (Det var skyet når vi ankom resturanten) Marit og jeg spiste gjetost-salat. Godt! Otto tok tunfisksalat.
Jobber i dag: vasket litt tøy, klippet oliventre, lukt magritter og ikke mye annet. Har vært i Montesinos og tatt ut penger i minibank.

Etter lunch dro vi til Macadona og handlet, etterpå var Marit og jeg var en kjapp tur innom chinabutikken og kjøpte 12 hvitvinsglass. Otto sto utenfor og solte seg.

Vi spiste taco til middag hjemme. Kjetil og Rigmor kom innom. En koselig kveld.

Nå legger jeg meg og står opp ETTER jeg har sovet ut i morgen.

Fredag 5. april Dobbel regnbue

I dag kom et spansk ektepar fra Torrevieja kjørende. De spurte om jeg visste om et sted de kunne plukke appelsiner. Jeg sa de bare kunne forsyne seg i haven. De skulle ha ca 20 kilo.
De ble glade og plukket. De lurte på hva jeg skulle ha for dem og jeg sa de skulle få dem. De insisterte på å betale! Ok, jeg tok en euro. De insisterte på mere, men jeg ville ikke ha mere.
Første inntekt på appelsinhaven!! Gøy

Fredag, kl 00.09 i pation
Det var spådd dårlig vær i dag, men det var slettes ikke værst før i kveld. Det begynte å blåse og litt senere regne. Jeg var på SuperValu før frokost. Gymmy har fjernet vegetasjon, og ryddet opp rundt bassenget. Plantet den ene minipalmen i haven. Gartnerne var innom og ordnet det store palmetreet i haven. (Klippet litt mere enn jeg hadde ment, slik at det ble VELDIG mye palmeblader å fjerne) Marit og jeg var over hos Rigmor og Kjetil.
Jeg høstet et appelsintre til og skulle bare klippe litt på ett tre, men det ble mere problem-grener og fjerne enn jeg hadde tenkt når jeg tok med meg havesaksen ned i haven. Pedro har vært innom her flere ganger i dag. Hele hans formiddag hadde gått med til å være på rådhuset - ordne med avgiften til oppussingen- og i banken. - for å betale avgiften- Jeg tok med meg grenene fra haven opp forand huset og klippet dem opp, slik at jeg fikk dem i to store søpplesekker.
Marit laget tunfisksalat til lunch, jeg var i lampebutikken på vei til Torrevieja, de hadde ikke noe utelampe jeg kunne bruke der heller.
Rigmor var innom.  Hun ble med meg for å hente mat som Marit og Otto hadde ringt opp til den indiske resturanten og bestilt. Jeg ble stoppet av det lokale politiet fordi jeg ikke hadde tent på lysene på bilen. Og han ba meg også om å ta på meg selen, - og fortalte meg at det ikke var lov å kjøre uten bilbelte i Spania, og at neste gang måtte jeg betale bot.
Vi spiste inne.  Rigmor og jeg satt ute og røykte etterpå.
Lørdag 6. april
Luncj på rådhusplassen
Når jeg holdt på nede i haven, fikk jeg øye på at et av fjærkreet til de irske naboene hadde kommet seg over på vår side av gjæret. Jeg tok bilen og kjørte rundt til dem og fikk sagt fra. Sønnen ble med meg i bilen og fanget den, og kastet den over til faren.

Lørdag kl 00.40 i pation. Hadde planlagt å legge meg før jeg pleier i dag. (Som er kl 12, midnatt)
Jeg har stelt ben og negler. Har nettopp hatt besøk av en katt jeg jaget. Sikkert en som har sitt nettleie i sofaen min. Har også kvittet meg med en edderkopp. (De er det ikke så lett og bli kvitt, fordi de er "conectet" til det stedet de har slått seg ned, med spindel. Den satt først oppå tommelen min, så under tommelen. - den jeg holdt i-paden med. Så klamrer den seg til ipaden.
I dag: har for det meste vært hjemme. Dro opp til SuperValu og kjøpte brød og egg. Frokosten ble sen. Har solgt appelsiner; til Rigmor. Har dermed 2 Euro i kassen. Har laget regnskapskjema for inntekter av appelsinhaven. (Foreløpig er det bare en kladdelapp oppi boksen med de to Euroene) Vi var på Rådhusplassen og spiste lunch. Rekecoctail til Marit og meg, en halv kylling til Otto, Arbeid i dag: oliventre i haven stusset, (mens Rigmor drev selvplukk) klippet litt mere på oliventreet ved garasjen, lagt på senger i anekset, sengeklær på jentenes rom og stelt føtter og negler. Punktum. Den tyske naboen ble begeistret når jeg hadde puttet mere olivengrener forand inngangen hans.
I kveld har Marit servert omelett av rester. Hun er flink! Spiste også litt rester fra take-Away-maten fra igår.

Søndag 7. april
På marked Resturant Las Cuevas
Jeg maler porten. Jeg var oppom jernvarehandlern og kjøpte sandpapir, tenkte jeg skulle slipe litt på porten før jeg malte. Jeg måtte skrape bort innsekter som var mellom porten og stolpen. En hel del. Eddekopp"egg" og biller. Jeg sprøytet litt der også.
En liten ulykke mens jeg holdt på: hadde kommet nær den ene nymalte porten og skulle til å snu meg for å se om jeg hadde fått maling på meg. I det samme kom jeg nær malingsboksen som veltet. Alt landet på plasten, så jeg trodde det hadde gått greit. Når jeg tok av plasten hadde det vært et hull i den, slik at det hadde kommet maling på flisene. Heldigvis gikk det bort med neglelakkfjerner.

Søndag kl 21.18 utenfor biffresturanten. Vi har bestilt mat og jeg tok med meg colaglasset ut. Marit har ikke noe særlig matlyst i dag, men har bestilt en tomatsuppe. Rett etter frokost i dag, ca kl 12 dro vi på marked. Vi trasket rundt nesten hele markede (Marit fikk gått litt) Jeg kjøpte tre par tøfler til Pips leilighet og en eggdeler.
Så dro vi på det døgnåpne apoteket i San Miguel. Vi spiste lunch på Las Cuevas. Når vi kom hjem begynte jeg å klippe og ordne ved porten ved Lola og Agel. Lola hjalp meg. Jeg bar hanen til Lola, - helt rundt huset slik at Marit fikk tatt bilde av meg. Senere kom sauen hennes og jeg tok bilde av den også. Pedro, han med varmepumper til bassenget og faren hans kom også innom. Jeg begynte å ordne i vaskerummet. Fortsetter i morgen, tror jeg.
Kl 22.09 samme sted med en liten knært vi fikk til regningen. Så lenge han med Hardy Davidsen kan drikke både fordrink og vin til maten tillater jeg meg det. (Har drukket et lite glass rødvin med vann til maten også) Tar vinveien hjem.

Kl 23.43 i pation. M &O har lagt seg. Jeg har tenkt å drikke opp rødvinsglasset mitt og gjøre det samme. Har akkurat sendt Bibbi en ide om hvordan en løsning på bad-vaskerom-garasje-problematikken kan løses, på Facebook fordi mailen på ipaden min ikke virker.
På markede i dag traff vi de Irske naboene.

I dag kom de irske naboene, sønnen og moren opp fra haven vår. En fugl (-eller den samme den samme) hadde vært i haven vår i dag også.

Når jeg holdt på ved porten ved Lola og Angel i dag og kom tilbake fra en røykepause (hvor jeg oversatte avisartikkelen som Lola hadde vist meg, om en veterinær som hadde partert konen si, kremert henne og begått selvmord) var de irske naboene og snakket med Lola. Jeg ble litt nysgjerrig, Rigmor kom forbi. De irske hadde fotografert hos Rigmor og co.
Nå er klokken halv ett og jeg hadde tenkt at kl. tolv var det seneste jeg skulle være oppe i kveld!!
Natti, Natti. I morgen er det atter en dag!

Mandag 8. april

Dro til SuperValu før Marit og Otto var stått opp for å kjøpe brød og 6 egg. De var oppe før jeg var tilbake. Var også innom minibank og tok ut penger til "basseng-pumpe-mannen" og var oppom "fagerborg elektriske" for å kjøpe støvsugeposer. Hun ville vite merket og betegnelsen. Husket merket men ikke betegnelsen. (Hadde skrevet det på huskelappen min som jeg hadde glemt igjen hjemme) Sendte sms til Pedro om at jeg hadde pengene. Han ringte tilbake med en gang og sa han de ville komme innom i kveld. Var hos jernvarehandelen og kjøpte sandpapir og støvsugeposer. Malt porten ved Lola. Masse dyr i portene "sprekker" Veltet  malingspannet, gikk greit siden jeg hadde neglelakksfjerner Jeg klippet granatepletreet og kuttet det i småbiter. (Nå har jeg 4 søppel-poser med haveavfall stående.) (og søppelkassen er det topp på) Otto spiste restemat til lunch. Jeg laget tomatsuppe til meg og Marit (kokte et hardkokte egg.)
Pips ringte og fortalte at det hadde vært innbrudd hos meg.
Han ringte politiet som sa at jeg måtte anmelde det. Noe jeg gjorde. Først ble jeg satt over til Hordaland politikammer siden de ikke kunne lokalisere hvor jeg ringte fra. Masse venting og ble satt over mange ganger, til slutt kom jeg frem til sentrum politikammer i Oslo - vakthavende. "Din sønn kan sikkert ta seg av dine interesser" sa vedkommende. Han skulle ta kontakt med Pips.
Marit og jeg var på Carrefor etter å ha vært innom Macedona og fått bekreftet at den var stengt. Masse Garda Cevil der. Ble heldigvis ikke stoppet siden jeg ikke hadde på meg sikkerhetsbeltet. "Jukse-koblet"
Kjøpe ting vi hadde på huskelisten. (Marits - jeg hadde glemt min hjemme) Inkludert en ferdigpizza.
Rigmor kom innom og vi satt oss ute og drakk rødvin.
Marit har ordnet pizzaen. Rigmor gikk for en halvtime siden. Nå er kl 00.27 og jeg skal straks legge meg.

Status:

Tirsdag 9. april

Jeg har hverken bilder eller notater fra vår hjemreisedag.
Jeg sto opp tidlig og vasket sengetøyet mitt. (Dette ble tørt i løpet av dagen.) Jeg vasket også to vasker til. Marit og Ottos sengetøy og slobråkkene. Vi spiste luncj på rådhusplassen i Montesinos.
Vi skriver i hyttebok.
Pips hentet oss på Gardermoen kl 12 ca.