Forsiden
Slektshistorie
Reiseliv
Reiseliv side 2
Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Montesinos,
28. november til 10. desember 2013
Meg og Berit (til 5/12)

28/11, torsdag.
Berit og Knut henter meg 5.15 hjemme og vi ble kjørt til sentralbanestasjonen. På Gardermoen møtte jeg Pablo. En venn av Eva som skulle hjem på en litt fortidlig julefeiring i Spania.

Flyturen nedover gikk greit. Vi sto litt i køen for å hente bilen.
Vi kjørte direkte til strandresturanten i St. Pola og spiste lunch.

Alt sto bra til i fincan.
Vi var på Macadona og handlet. Vi bestemte oss for å ha blåsjell til middag hjemme.

Påfugler hilste oss velkommen

Kl 22.27 i pation. Berit har gått og lagt seg, jeg sitter ute, røyker, drikker vin og spiller candy cruch. Fryser på fingertuppene. Flere katter her enn når jeg var her sist. Nye kull med kattunger. Kan tenke meg at det er ca 11-12 grader.

Vi hadde litt problemer med å få på aircondicen, og når jeg satt på den andre av vifteovnene gikk strømmen. (Nå er den kastet og jeg har kjøpt ny, - tror det var noe alvorlig i veien med den)

Jeg vasket også sengeklærne som var skitne og hang dem opp til tørk.

Fredag
Vi hadde verdens minste bil En pause i solen.
Etter frokost var vi innom Kjetil og fikk adressen og veibeskrivelse til Nina frisør. (-Rigmor var i Norge, hun skulle komme mandag) Vi dro vi opp i Montesinos og bestilte frisørtimer, før vi dro til Guardarmar. Vi gikk litt i hovedgaten etter at vi hadde kjørt nedom stranden slik at jeg fikk vist Berit hvor vi kunne innta lunch. Vi satt oss ned på en fortauskafe og tok, - Berit en kaffe og - jeg en cola og champingong . Så vandret vi litt til. Berit kjøpte noe i en helsekostforetning. Vi innom turistbyrået og fikk et bykart. Jeg har alltid lurt på hvor utsiktstårnet i Guardarmar ("Passepå sjøen") var. Etter litt trasking fant vi det.
Vi dro til Torrevieja og gikk litt på strandpromenaden. Vi hadde tenkt å spise på Loco-stranden, men traff
Inger-Johanne. (Veldig rart men, jeg var akkurat på vei til å se etter mobilen for å ringe henne da jeg fikk øye på henne.) Inger-Johanne anbefalte en resturant like ved.
Fra strandpromenaden i Torrevieja. Strålende sol men litt kaldt.
Fra vår nyoppdagete resturant i Torrevieja. Her kommer solen fra "riktig side" og maten var veldig god!
Resturanten het Sunset Beach. Maten var veldig god. Vi delte en carpaccio, etter anbefaling fra den søte serveringsdamen. Vi visste ikke hva det var når vi bestilte det, så serveringsdamen sa det var rått kjøtt. Berit lurte på om hun kunne få den midium stekt. Litt morsomt, men vi oppdaget jo etterhvert hvilken rett det var snakk om. Jeg spiste is til dessert.
Vi måtte hjem og vente på elektrikern, som jeg hadde avtalt med konen hans om at han skulle komme sist jeg var her, og som jeg var oppe i butikken hennes å fått bekreftet at han skulle komme, i går.
Nå gir jeg opp prosjektet å få viften reparert. Bibbi kjøper en ny.
I pation kl 00.01
Har slått av pumpen og lyset bassenget, - som jeg fikk beskje av Lola om å gjøre (-ikke riktig - hun spurte i kveld om jeg skulle gjøre det). Jeg har pusset tenner og spilt candy cruch. Berit la seg for ca en time siden. Det er kaldt. Sitter med mink-kåpe, saueskinn og ullteppe. Stearinlyset er nesten slukket ut og det er like før jeg legger meg. Berit og jeg var i butikken og handlet. Berit tok med seg en 'tommestokk' for å måle lengden og bredden på spekeskinken hun har STORE planer om å kjøpe med seg hjem. (Hun tok med seg ekstra koffert til den)
(- men bommet litt på størrelsen til kofferten) vi kjøpte litt Iberisk skinke til 'middag' . Middagen vår i kveld var gaspasjo og nettopp iberaskinke, (spekeskinken fra griser som har fått spise nøtter.) Baklåret er best, men også det lengste, - som ikke får plass i kofferten henes. Hun spurte om det var mulig å kutte det opp i to. Det var det ikke. For det første hadde de ikke slik sag på Macadona, for det andre var de sorte hovene var et tegn på at det var en ekte iberagris, og til slutt: spekeskinken skulle festes i en 'oppskjærings-stativ' og da fikk det ikke noe feste.
Nå er kl 00.25 - og ipaden går tom for batteri. Nå legge meg nå! Gleder meg til nok en dag i morgen!
Lørdag

Lørdag kl 18.01 i pation

Jeg var i minibank. Berit prøvekjørte til frisørsalongen, så dro vi til postkontoret. Denne gangen var det ikke så lett å hente rekomandert sending for Pernille.

Vi dro innom 'Fagerborg elektriske' som var stengt i dag også.
Var hjemmom før vi dro til Carrefour, for å kjøpe stavmixer og blåseovn.
(Vi satt den andre blåseovnen på badet, før vi dro hjemmenifra) kjøpte også litt rødvin. Så dro vi på marked på Playa Flamingo hills.

Vi var hjemmom før vi dro til El Rancho Blanco.
Berit syntes dette var et veldig skummelt sted.
Vi var eneste gjester. Spiste fiskemat-spagetti.
Vi dro hjem via Habanderas.
Berit ble skuffet over utvalget av butikker.

Pedro ringte.

Legg merke til de to i bakgrunnen av Berit, de står og farger seg ensfarget for å spille statuer. (Vi så dem ikke på vei tilbake) Gaten med marked var kjempelang. Det andre bildet: Her ble vi ordentlig lurt. Vi fikk smake på oliven. Gode! Vi tenkte vi bare skulle kjøpe litt, og spurte ikke om prisen. Hun slang oppi oliven og mye kraft. Det kom på 12 euro! De ble også kjempesinte når jeg tok bilde av dem.
Jeg var dum som fortalte Berit historien om at denne resuranten og gjester en gang i tiden hadde blitt ranet og at ranerne hadde kommet seg unna fordi den ligger så øde til. Berit synes også han som tok oss imot var skummel. (Jeg tror denne resturanten blir drevet av forenværende sigøynere)
Vi satt inne forand peisen.

Som det kommer frem av bildene til høyre ligger stedet øde til.
Søndag
Det er spådd regn, så vi bestemte oss for å dra til Elche. (Så ut som det skulle være litt bedere vær der i følge yr.)
Berit fortsatte og kjøre, men ville jeg skulle overta når vi kom inn i byen. Vi fant et parkeringshus like ved turistinformasjonen. Her fikk vi kart og vist hvor et par museeum lå. Vi fikk også vite at vi kunne ta et turist-tog rundt i byen.
Vi var først på museet hvor Dama de Elche befinner seg. (Det er kun kopien, den orginale er i et museeum i Madrid)
Utsikt fra toppen av museet
Etterpå var det tid for litt sightsign
Turen tok nesten en time. Først kjørte vi gjennom en stor park, før vi tok en rundtur i gamlebyen.
Så spaserte vi for å finne et sted å spise lunch.

Søndag kl 14.11 på en uteresturant på et torg i Elche.

Det er kaldt, Berit sitter på en pute hun har hentet inne,
og har en på fanget. Akkurat nå brøt solen gjennom.
Vi har bestilt mat. Dagens meny.
Vi valgte suppe til begge, en russisk salat og en annen salat til forrett. Hovedrett indrefilet av gris.

Etter Elche var vi på et nyåpnet (Det hadde åpnet for et år siden) kjøpesenter mellom Playa Flaminco og Zenia. Vi spiste hjemme, hjemmelaget blomkålsuppe.

Mandag
I dag mandag var jeg på bakeri og kjøpte brød til frokost. Nå sitter jeg i parken utenfor frisørsalongen til Nina og venter på at hun skal klippe ferdig håret til Berit. Hun har lovet henne at hun skal bli 15 år yngre med ny sveis.
Når jeg hadde kjørt Berit hit kl 11, dro jeg på rådhuset og spurte om de kunne hjelpe meg og få ut den rekomanderte sendingen til Pernille fra postkontoret. Jeg skulle komme tilbake i morgen kl 11.
Så dro jeg hjem og fortsatte litt på å klippe mandeltreet. Jeg var her kl 12, og nå er kl 12.22 og egentlig skulle klippingen bare ta en time.
Vi inntok lunch på vår resturant i Torrevieja.
Etterpå dro vi til Guardarmar, Berit skulle ha litt mere helsekost.
Vi kjørte opp til utsiktsborgen i byen. Så tok vi en te/kaffe på utersturant mens vi ventet på at bytikkene skulle åpne etter siestan.
Tirsdag
I pation kl 23.23
I dag klippet jeg den andre drueranken. Berit og jeg har spist argentinsk indrefilet på 'La Perla Negra' i Montesinos. Har aldri vært der før. Det beste resturanten i Montesinos i følge TripAdvisor. Berit hadde en teori om at TripAdvisor kunne bli manipulert. (For eks eierne fikk mange kjente til å gå inn på siden og skrive omtale, og det kan jo stemme siden den andre biffresturanten også har veldig god mat) Vi var eneste kunder. Men en tirsdag i lavsesonen i en landsby uten skandinaviske turister, er det kanskje ikke så rart. Maten: biffen var god. Den bakte poteten var ikke god! Resten var bra; den tyske eieren var tykk (kjempestor mave), hyggelig, oppmerksom, og ikke impåtrengende. Ellers i dag har vi kjørt bil! Overskyet og regn i Montesinos. Vi unngikk regnet i dag også. Har bare fått et par dråper, - på bilruten. Vi har vært i Oriuela.

På vei ut av Oriuela rotet jeg meg skikkelig bort,
fordi den veien jeg pleier å kjøre ut av byen, (- og inn til byen) var stengt
p.g.a. veiarbeide.
Vi kjørte bare litt rundt i byen og stoppet kun på et sted og tok sjokolade til
Berit og jeg en te.
Onsdag 4. desember
Vi spiste engelsk frokost på rådhusplassen i Montesinos..

..og lunch på Sunseth Bech Resturant
Jeg spiste fyllt tomat.

Om kvelden hadde vi Rigmor og Kjetil til Ttake-away-mat. Indisk.
Rigmor og jeg ble sittende lengst. Jeg ryddet så opp ute, og gikk og la meg.
Torsdag

Kl 11.42 foran huset.
Berit er reist. Jeg kjørte henne til flyplassen og dro videre innom Guardarmar for og kjøpte ringeminutter til den spanske mobilen. Jeg var også innom gartneriet og kjøpte tre planter til å ha langs oppkjørselen. (Tror jeg kjøper tre til) har satt på en vaskemaskin og en oppvaskmaskin. Masse skrittene talerkner fra i går, siden Rigmor og Kjetil var til take-away-mat.

Kl 14.32, på Sunseth Bech resturant i Torrevieja.
I dag har jeg tatt meny, carpaccio til forrett og et eller annet med fisk til hovedrett. Jeg var litt for tidlig i dag. Ikke ordentlig sol på frontsetene. Fisken kaldte hun for bacalao, på menyen sto det smørfisk. Det var smørfisk. Godt. Jeg er mett, men har igjen dessert. Jeg skal ta is.
Det er helt herlig å sitte her. Skal til frisøren kl 4.

Jeg var hos frisør-Nina. Datteren farget og fønte håret mitt, - med svake køller. Var også innom gartneriet og kjøpte 3 planter til. Spiste bare litt ymse mat fra kjøleskapet til middag.
Fredag 6. desember. Spanias nasjonaldag
Kl 15.52 forand huset.
Har stelt fingere og ben, ryddet rommet mitt og Bibbi sitt. Jeg har vært i St. Miguel på apotek og spist lunch der.
Før det var jeg en liten tur innom Rigmor.

Gartnerne var her for å få betalt for sprøytingen han gjorde i haven den 20. November. Skjønte først ikke at han hadde jobbet her, men det kan nok stemme fordi det er kanskje litt mindre ugress her enn det var sist. Avtalen jeg hadde med ham forrige gang jeg var her var at han skulle sprøyte mens jeg var her.

Nå begynner det å bli litt kjøligere, så jeg må nok ta på meg en genser.

Jeg var oppe på bakeriet og kjøpte brød til frokost. Har vasket vo vasker.

Lørdag 7. desember
Kl 11.22 forand huset.
Var bare hjemme i går kveld. Fortsatte og rydde og skrev litt om forfalskningen. La meg ca kl 12 og våknet kl 6.
La meg igjen og sov til kl halv 10! Altfor lenge! Har nå spist frokost, og skal ut å handle.
Samme sted, kl 15.51
Utrolig så fort tiden går! Bare to hele dager til, til å være her.
Solen rakk såvidt over det høye treet ved boden, før den går ned om en stund. I dag var jeg en tur og handlet, cola, røyk, sminke, skyllemiddel til oppvaskmaskinen, skinke og søppleposer. Ellers har jeg bare vært hjemme. Leser "Summen av dagene" av Isabel Allende. Har plantet plantene.

Samme dag, kl. 01.11
- eller ikke riktig - dagen er blitt søndag. Tar en liten røyk og en slurk cola i pation før jeg legger meg. I kveld var jeg på julemiddagen hos Rigmor og Kjetil. Pinnekjøtt. Et vennepar av dem var der også. Rigmor hadde julepyntet, julemusikk og jeg følte at dette var en førjuls-julaften.
Søndag

Jeg var på rådhusplassen og spiste engelsk frokost, etter at jeg hadde skrevet litt på siden om forfalskningen.

Ca kl 12 dro Rigmor og jeg på marked. Vi kjøpte kål og bestemte oss for å ha noe med kålstuing til middag.

Jeg kjøpte meg også en kjole jeg er fornøyd med.

Ekte dansk rød pølse
Etterpå var vi på Carrefour og kjøpte en liten svinestek. Så dro vi ned litt syd for Torrevieja på den stranden Rigmor pleier å dra. Der tok vi en kaffe/te på en av de 4-5 kafeene som var der. Jeg kom på at jeg hadde glemt å kjøpe fløte, så vi måtte innom Carrefour igjen (søndag og andre butikker er stengt)
Vi laget middagen sammen, og Kjetil kom og spiste kl 7
Mandag
Mandag morgen var Ernst, Pedro og jeg på rådhuset, men han vi skulle snakke med var ikke der.
(Om tilatelsen til å reparere taket. Skulle vært begynnt på i fjor sommer!)
Ernst og Pedro drar dit opp tirsdag.

Jeg spiste lunch på Sunset Beach

Selvfølgelig carpaccio til forett og is til dessert.

Jeg ble veldig mett!

Jeg hadde tenkt litt på en ny kåpe til Nikoline, som hun sårt trenger, så Rigmor foreslo at vi skulle dra en tur til Almoradi etter siestan for å lete etter en. Vi spiste tapas på en fortauskafe.
Hadde tenkt og pakke og klargjøre huset, men utsatte mye av det til morgendagen.
Tirsdag
Hjemreisedag.
Fortsatte og gjøre istan huset og pakket. Hadde tenkt å ha veldig god tid, men jeg er ikke så flink til det.