Tilbake til hovedsiden Send meg en e-post
Hovedsiden
Reiseskildringer side 1
Reiseskildringer side 2

Fredag 4. juli – søndag 13. juli 2008
Pernille, Nikoline, Nora og jeg.
Pluss Vivi og Johan fra fredag den 4. – søndag den 6.
Og Johan fra fredag den 11. – 13.

Svartsvanen bet Nikolines finger
Svartsvanen bet Nikoline

Lillehammer

Jeg hentet Vivi i Drøbak. Vi hadde planlagt å dra fra jobben til Johan ca kl. 13, men fant ut at Vivi og jeg kunne kjøre direkte og møte familien Røed-Sylou-Creutz  i dyreparken Amadeus som ligger litt før Hamar. Vi holdt mobilkontakt, slik at Vivi og jeg visste at vi lå litt før skjema, til tross for at vi skulle handle litt proviant. Vi tok en liten avstikker og så på Eidsvoldsbyggningen utenifra. Bibbi og Johan hadde vært innom en bensinstasjon og der hadde de møtt på Ola og Michel som skulle til Tronhjem. Vi møttes utenfor Amadeus dyrepark. Som ligger ved Tangen, litt syd for Hamar. Her så vi apen Amadeus  og mange andre dyr. Det Nikoline kommer til å huske parken for, var at hun ble bitt i fingeren av en svartsvane. Vi så på at krokodillen ble matet.
Vi var i dyreparken til den stengte og dro til Lillehammer, hvor vi skulle bo på GjesteBu som lå sentralt på Lillehammer. På veien ringte jeg Siv, og vi avtalte og spise sammen om kvelden. I parken.

Vi bodde i toppetasjen
GjesteBu overnatting, her hadde Vi hele 3. etg, med balkong.
Vi instalerte oss på Gjestebu, som lå sentralt i Lillehammer og spaserte gågaten til parken. Der møtte vi Siv og Sanna, og etterhvert kom Stein også. Jeg bestilte tapas, men de beste godbitene forsvant ned halsen på min to skjønne datterdøtre, som foretrakk min mat. Siv spanderte polkagriser på ungene. Dette var første gang Nora hadde smakt på snop.Ungene storkoste seg og lekte på plenen. Klokken var blitt halv elve før vi forlot parken Når vi forlot parken

Så sent har aldri Nora vært oppe før. Vivi og jeg satt oss på altanen og tok et glass rødvin mens Johan og Pernille la jentene. Vi ble alle 4 sittende der til over ett. En deilig varm sommerkveld med vakker utsikt. I Oslo var det et forferdelig regnevær med oversvømmelser i mange hus.

Neste morgen spiste vi lunsj på Bakeriet, som lå nede i veien, i hovedgaten. Etterpå kom Siv med Sanna som skulle være med oss til Hunderfossen Familipark. Hun hadde sesongkort der.

Lunchen ble inntatt inni trollet Jeg trodde det skulle bli en lang dag, men tiden gikk fort. Jeg kan skjønne at Sanna elsket å være der. Vi inntok lunch på resturanten inni trollet. Når det stengte og vi kom til utgangen, oppdaget Nikoline en trampoline. Vi var den nest siste bilen på parkeringsplassen.
Vi dro rett til Siv etter Hunderfossen. Sanna var lei seg fordi kattungen de passet for Lise mens hun og familien hennes var på Tenerife, var borte. (Etter en lang stund viste det seg at den hadde ligget bak komfyren hele tiden) Gunnar var også på besøk.
Siv serverte oss alle Tacos på hennes kjempehyggelige uteplass på baksiden av huset, ved kjøkkenet.
Kvelden for jentene ble nesten like sent som dagen i forveien. Og vi hadde nok en koselig kveld på verandaen. Litt kjørligere, men en flott sommernatt.

Søndag

Da morgenfuglene våknet neste morgen var det Vivis rom som først ble beleiret av dem.
Etterhvært kom de inn til mormor også. Vesken min sto på gulvet, og i dag var det mine nøkler Nikoline la sin elsk på. Jeg ropte på henne at hun skulle legge dem tilbake, men de forsvant. Litt etterpå når vi var klare til å sjekke ut, begynte jeg å savne dem. Vi lette og lette!
Tilslutt foreslo jeg at vi skulle få oss litt frokost. Vi bar alt ut i bilen (til Johan, jeg hadde jo ikke nøkkelen til min!)
Jeg gikk innom resepsjonen og spurte om vi kunne beholde nøklene litt til, siden vi kanskje måtte lete gjennom rommene nok en gang.
Bakeriet var stengt fordi det var søndag, så vi gikk bortover i gågaten og fant til slutt en kafé som var åpen.  (Utenlandske innehavere) Jeg spiste tyrkisk frokost.
Johan kom til å tenke på at han hadde sett nøklene på toppen av bagen min.
Da vi hadde kommet tilbake til GjesteBu, var det første jeg gjorde å gå gjennom bagen min en gang til. Ingen nøkler der! Jeg, og Johan og Vivi gikk gjennom alle rommene! Søplebøtte, inni kjeler, -- hver krok. Ingen nøkler. Så, etter at jeg hadde forbredt meg mentalt på å få reservenøkler sendt fra Oslo, kom Bibbi på, mens hun satt på do, at hun skulle finkjemme den ene bagen deres en gang til. Der var de!

Vi hadde planlagt at formiddagen skulle tilbringes på Maihaugen før jenten og jeg dro videre til Røros og Johan og Vivi returnerte hjem. Siv og Sanna ble med, på denne litt ampurtert turen.

Vivi og jeg var innom et par gamle bygninger.
Jeg ble tilsnakket av en vakt fordi jeg røykte utendørs.

Vi spaserte hjem til huset til mamman til Siv hvor vi hadde parkert bilene og tok farvel.
Vi omorganiserte bilene. Barneseter og vår bagarsje ble stuet inn i Audien. Den ble veldig full!

Johan kjørte mamman sin til Drøbak, og jeg og jentene la ut på veien til Røros.
Vår reiserute er markert med rødt

Røros

Røros kirke

Etter en lang biltur for jentene, og middag på Tynset, ankom vi Røros sent på kvelden.Vi fant campingplassen vi hadde bestilt på, og la jentene. Vi så litt på tv. Neste morgen spiste vi frokost på hotellets restaurant og gikk opp i byen.
Vi spaserte opp hovedgaten – Kirkegaten, og var innom et par butikker. Nikoline fikk 2 lyserøde ringer, hun ble meget begeistret for. Vi besøkte kirken og smelteverket. Her fikk jentene hvert sitt skattejakt”kart”. Det var om å gjøre å finne alle gjenstandene som var avbildet. I premie fikk de to stener hver.
Vi spaserte nedover igjen i pararellgaten til Kirkegaten på jakt etter et sted å spise lunch. Da vi endelig fant et ok sted, - høyt oppe Kirkegaten, serverte de ikke lunch før om en halv time. Siden ikke koselige spisesteder vokste på trær i Røros, bestilte vi det vi hadde lyst på og satte oss utenfor. Jentene fikk det for seg at de skulle gå barbente, så antrekket ble regntøy og barbent. (Det regnet ikke, men de brukte regntøyet fordi det var litt kjørlig) Benene ble veldig kaldle så jeg kjøpte ullsokker til dem.

Kjøkkenet På vei hjem var vi innom en matbutikk og kjøpte ingredienser til grilling. Vi grillet på plassen til campingplassen, hvor det også lå en lekeplass. Ungene kom i seng litt tidligere enn de siste dagene. Bibbi og jeg satt litt og så på TV, og jeg leste litt i boken jeg hadde lånt av Siv. (Menn som hater kvinner av Stig Larsson -Kjempefin!)
Vi bodde på Idrettsplassen camping, og hadde den hytten som hadde kjøkken, dusj, soverom og stue med TV.
Neste dag pakket vi bilen og la ivei til Tafjord.
På campingplassen

Tafjord

Trykk her for å se hva jeg har skrevet om Tafjord

Det ble nok en lang dag for ungene i bil. Vi spiste pizza på Peppes Pizza på Oppdal, og hadde to stopp til slik at ungene fikk strokket på benene. I Åndalsnes fant vi en lekeplass hvor de var mens jeg handlet litt til grilling.
Når vi ankom hytta til Einar, etter å ha vært innom  Lene og Paulus i Tafjord, grillet vi.

Kaldhussæter turisthytte. Rett bak ligger hytta til Einar
Marit og Otto var også på hytta. Vi sov i det fine nye annekset som Einar har satt opp. Dagen etter dro vi ned til Tafjord og spurte på campingplassen om det var noe ledig. Vi var heldige og fikk den siste hytta. (nr. 3)
Vi spiste rømmegrøt på Kaldhussæter turisthytte, sammen med Lene, Paulus, ungene deres og et vennepar med et lite barn. Ungene husket i en kjempehuske. Om kvelden spiste vi varmrøkt ørret som Otto hadde røkt, og Einar og Otto hadde fisket samme dag, på hytta til Einar. Vi prøvde å ikke bli for lenge, slik at jentene skulle få litt søvn, men Nora hadde blitt veldig trett, så hun var sur når hun måtte inn i bil. Jeg hadde fått litt rødvin, så Pernille kjørte ned til Tafjord. Neste dag var vi i Valldal. Vi prøvde og få servert lunch i haven på et koselig hotell, men ga til slutt opp fordi de utsatte stadig tidspunktet på når vi kunne få spist. (De var i full gang med å servere lunch til en turistbuss) Nikoline og jeg lekte i haven til hotellet, mens Pernille og Nora besøkte Line & co som var hos frisøren.
Vi spiste junk-mat på gatekjøkkenet ved vannet. På veien hjem sovnet alle mine tre passasjerer mens vi kjørte gjennom tunnelen. Jeg dro til campingplassen for å lage Tzatsiki, som jeg etterpå tok med meg till grillingen hos Lene og Paulus. Pernille og jentene lekte på barneværelset til Olaug og Gunnars yngstedatter. Etter grillingen når jentene hadde lagt seg, fikk vi besøk av Olaug, og ble sittene utenfor campinghytta og drikke litt rødvin.

Avreisedagen tok vi en spasertur ned til Steinar for å hente mårpølsen vi hadde bestilt.(Tafjords eneste butikk) Så gikk vi på kafeen på campingplassen ved bassenget (Tafjords eneste kafé) og spiste ”frokost”.

Der fikk vi besøk av Marit, Otto og Einar.

Her ser man litt av en isbre

Leikanger

På veien til Sogndal tok vi bilde av en isbre. Vi spiste middag på veien og tok tre ferger. Vi var hos Tulla og Kåre litt sent på ettermiddagen. Johan kom ikke før nærmere elve. Da var jentene sovnet. Vi spiste ost og kjeks, og drakk rødvin. Tulla og Kåre har fått nye terrasser på begge sider av huset. Lørdag spiste vi frokost på terrassen utenfor kjøkkenet, og søndag på den andre siden. Jeg fant et dødt ekorn som hang i et tre. Den hadde sikkert lidd en vond død, det så ut som den hadde blitt kvelt av en trå som hang i treet.