Forsiden
Slektshistorie
Reiseliv
Reiseliv side 2
Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Reise-dag-bok
1. - 13. november 2012 (alene)
Montesinos (- ble til 14. noveber)
Jeg tok Sas ned, og satt på rad 6 i flyet. Det letter reisen at man slipper å vente så lenge før man kommer ut av flyet. Derimot var køen for å hente bil, lang. (Hadde med meg koffert (med 3 bind av et nyinnkjøpt, brukt leksikon, pluss en del andre bøker))
Lenge siden jeg hadde vært i Fincan.
Været var strålende når jeg kom:
Fredag 2/11 kl 23.45 i pation
Har akkurat kommet hjem. Har redd sengene til jentene. Rigmor og jeg har vært og spist på resturanten som het "Poeblo Bravo" før. Det er nå en italiensk resturant med nye eiere. Rigmor kjørte. I dag har jeg ordnet og ordnet.
- Byttet (- og kjøpt) lyspære i den ene down-lighten under "vepsetaket" i pation.
- Skaffet tilbake internett. Det hadde ikke vært dekning på kontoen så jeg betalte     for oktober og november og 5 euro i straffegebyr.
- ordnet forand huset.- har vært 6 eller 7 ganger oppe i Montesinos, sett etter om
    "glassmannen" var åpen, handlet, (fikk ikke     handlet i går pga.
    "banks-holliday")
- ventet på og snakket med Pedro og Ernst.
- kjøpt ny patron til skriver.

Jeg fikk ikke byttet fargepatron på skrivern. Når jeg prøvde, fant jeg også den som jeg hadde sendt med Bibbi i tidligere i sommer. Jeg tar med skrivern opp til Montesinos i morgen og får de til å hjelpe meg i "data-butikken"
I morgen skal jeg vaske i pation og Rigmor skal vise meg hvor jeg kan få ansiktsbehandling, gå på postkontoret og hente en rekomandert sending til Pernille. (Papirer som Pedro trenger ad oppussing)
I går tok jeg ut havemøblene, la på sengene til Bibbi, og spiste på kjøttpai på rådhusplassen, etter at Rigmor og Pedro hadde vært på besøk.
Nå er det måneskinn. Det er MASSE katter her, men er ikke så plaget i Pation som sist. (Lola har dressert dem??)

Ny italiensk resturant
Lørdag 3/11, kl 22.30 i pation.
Etter at Rigmor gikk nå nettop, har jeg "vasket opp" og ryddet. Hun var her på middag. Flesk i dyppe.
Jeg sov lenge i dag, til kl. 9. Litt skyet, men drakk te forand huset, fordi det ble litt sol. Rigmor kom innom etter frokost. Vi tok en biltur; først innom Montesinos for at de skulle hjelpe meg med skrivern. (Den må være koblet til pc`n når man bytter patron) Så viste Rigmor meg hvor jeg kunne ta ansiktsbehandling. Så dro vi til en by ("Maling- og flis- byen, (- var innom flisbutikken og fant et fint badekar med løveføter)) med et stort marked. Jeg kjøpte blomster og kål, og Rigmor kjøpte sko til et barnebarn. Vi spiste tapas til lunch på en uteresturant. (Vi flyttet oss inn under tak når det begynnte å regne litt, men det ble ikke noe av det)
På veien hjem stoppet vi i en liten engelsk "mini-marked"-butikk i Montesinos. Kjøpte bacon og to kort som jeg skal sende til Nikoline og Nora. Dro hjem. Jeg vasket pation og laget middag.
Søndag 4/11
Sov til kvart på ni. Jeg drakk te og prøvde å ordne skrivern. Rigmor ringte og lurte på om vi kunne gå på market tidligere enn vi hadde planlagt kl. 11. Jeg slang i meg to knekkebrød til frokost og hentet henne. På markede fikk jeg tak i "Dove" sepe, og helkornbrød fra "den danske bakern". Jeg kjøpte en topp, - hadde hatt på meg en bommullsgenser og ull-jakke (- som jeg la igjen i bilen) jeg ble veldig varm. Etterpå kjøpte jeg en topp til. (Den var litt trang) Rigmor kjøpte litt grønnsaker.
Vi spiste karbonadesmørbrød til lunch på en norsk kafe-bod. (Den hadde blitt overtatt av noen dansker)
Rigmor traff en venn av seg, som skulle ha gartner på besøk neste dag. Han skulle sende han videre til oss.
Vi dro hjem. Jeg slappet av og leste bok. Så begynnte jeg og luke magrittene i oppkjørselen. Jeg spiste hos Rigmor om kvelden. Jeg fant en sneile i pation, når jeg skulle ta et siste glass rødvin før jeg la meg, og puttet den i et glass med salt.

På marked søndag

Mandag 5/11
Har vært i Montesinos 3 ganger for å ordne glassplaten til stuebordet. Status nå: like langt som Pernille kom sist hun var her; han skal ringe meg når han får pris på den. Jeg drar opp til ham i morgen tidlig.
Jeg har vært på gartneriet og kjøpt litt flere planter til oppkjørselen, og handlet på Mecadona. Solte meg og leste ut boken. (Unni Lundell, "Honningfellen") Fortsatte å luke i oppkjørselen og plantet. Spiste ferdigpizza til lunch og "camanbert forrett" til middag.
Tirsdag 6/11. Regneværsdag.
Gartnern og en hjelper kom. Ble enige om at de skulle sprøyte, men må vente til regnet har gitt seg. Jeg fulgte dem bort til Rigmor. Var hos "glassmannen" og bestilt glassplate, 10 mm tykk til 100 euro. Jeg var hos Isabella og skulle kjøpe lyspærer, hun hadde bare en, men skulle få flere i morgen. Har ikke gjort noe særlig konstuktivt i dag. (laget en internett-side.) Rigmor var innom i kveld. I natt er det valg i USA.

Her er vi røykere godt beskyttet en regneværsdag, nesten som å sitte inne.
Torsdag 7/11.
Det regnet i går også. Jeg begynnte å male skapdørene på rommet "mitt". Rigmor og jeg var på "tapas"-resturanten hvor "arbeiderne" møtes etter jobb. Vi traff Pedro som spanderte et glass vin på oss. Jeg spiste tapas, - rigmor hadde spist middag. Jeg kjørte vinveien hjem.
I dag har jeg kjøpt mere maling. Fikk 100 euro i bot for ikke å ha brukt bilbelte. (50% prosent avslag fordi jeg betalte med en gang. - Det må man hvis men ikke har spansk id) Jeg malte skapets andre strøk. Jeg kjøpte noe vondt til lunch som jeg varmet opp i ovnen. (Paste med "kjøtt") Jeg kjøpte noen planter til, som jeg plantet, og ryddet opp ved søpplekassen. (Noe jeg hadde satt fra meg der for en evighet siden) Rigmor kjøpte "take-away-mat" på den indiske resturanten som vi spiste hos meg. I dag har det vært overskyet, men ikke regn.

En påfugl og en katt
Jeg begynnte å male skapdørene torsdag. Tre strøk. Jeg måtte også male litt på kantene og dette måtte også få tørke.
Denne ferien var preget av regn!
Jeg ble angrepet av litt hjemlengsel. Til stuen min som jeg kan røyke i og gå med lite klær uten å fryse.
Jeg brukte mye tid på å vente på folk som ikke kom, - og kom. Viften på kjøkkene virket ikke når jeg dro, fordi elektrikern ikke hadde kommet som han sa han skulle.
En dag "ringte" skype (på Pc'n); Michel, - så koselig tenkte jeg. (Jeg trodde det var kjærsten til Ola)
Jeg svarte med viedo. Der dukket en ukjent ung gutt opp, med bar overkropp liggene i sengen!
Rigmor hadde vært gressenke fordi Kjetil hadde vært i Norge. Hun hentet ham på flyplassen lørdag kveld. Jeg møtte dem oppe ved rundkjøringen. Vi var ute og spiste på "Pili"(?)
Jeg hadde glemt å skru av platen hvor jeg holdt på koke kraft av oksehale. Det gikk fint.
Søndag laget jeg lapskaus til Rigmor og Kjetil. Det pøsregnet!!
Mandag 12/11 Sitter og spiser frokost i Guidamar, kl er 10. Det er spådd bare regn i dag også. Det har regnet litt, og jeg har sett snurten av blå himmel. I går hadde jeg Rigmor og Kjetil på lapskaus. Det PØSREGNET! Jeg dro hit for å kjøpe ringeminutter til den spanske telefonen min. Når jeg kom, så byen like øde ut som den pleier. Jeg spurte når butikkene åpnet, - ca kl 10, og jeg ser noen som begynner å "våkne" .
I Guardarmar, - "byen som alltid sover" Litt blå himmel!
I fincan kl 12.10, fikk kjøpt kontant-"kort" i en internett-kafe i hovedgaten. Dro så ned til stranden, masse vind og bølger! Var nedom Butikken til Isabell, konen til elektrikern for å spørre etter mannen hennes. Hun var veldi bli og sa at han kommer i ettermiddag - eller i morgen. Nå PØSREGNER det igjen.
Kl 14.55 på resturant på veien mot Guardarmar. Omtrent der søndagsmarkede er. Har vært nedom Torreveja ved der IngerJohanne bor. Litt bedre vær ved kysten, men blåser mere. Etterpå skal jeg hjem og rydde og vente på elektriker. Har bestilt lam. I går var jeg bare hjemme. Malte ferdig skap. Laget lapskaus til Rigmor og Kjetil. Spiste i pation mens himmelen åpnet seg.

Været når jeg dro:
Jeg var på flyplassen 58 minutter før flyet skulle lette. Da hadde SAS solgt setet mitt 3F!
I Alicante
Jeg tok en taxi til Alicante. Jeg sa han skulle finne meg et ikke dyrt hotell som lå i sentrum. Han foreslo et hostal i San Fernando-gaten. Her er det:

Jeg fikk nøkkel til utgangsdøren.

Rommet kostet 27 Euro.

Lyset kom automatisk på i 1. etg., men de øvrige etasjene var mørke.
Heisen virket, men jeg brukte trappene.

Hostalet lå i 2. etg.
(Norsk 3. etg)

Hostal San Fernando Her måtte man ringe på Trappeoppgangen.
Jeg spiste en sen
lunch på
resturanten
på hjørnet
Doña Maria
Rommet Badekaret Verandaen   Doña Maria bak søppelkassene
13. november 2012
Kl 19.30 i utkanten av gamlebyen i Alicante. På uteresturant i regnevær. Har bestilt en liten porsjon tapas. Er ikke så veldig sulten fordi jeg spiste en stor, sen lunch på resturanten på den andre siden av hostalet jeg bor på. (Doña Maria) Jeg rakk ikke flyet. De hadde solgt setet mitt til en annen person, jeg var på flyplassen 58 minutter før flyet skulle gå. SAS . Pernille hjalp meg, og Marit hjalp meg. Fikk etter mye strev telefonnummer til SAS , de kunne ikke hjelpe meg. Det endte med at Marit kjøpte billett til meg til i morgen. Jeg tok drosje til Alicante og spurte om et billig hotel. Man får hva man betaler for. Det var tv og bad på rommet. Verdens minste bad, jeg fikk lov å røyke på rommet hvis jeg har verandadøren åpen. Etter lunsjen, gikk jeg opp på rommet og slang meg på den ene av de to sengene - det var ikke noe stol der, - kun en våt en på mini- verandaen og slo på tvn og løste litt soduco. Det banket på døren, det var telefon til meg, bare tull, ingen vet hvor jeg bor. Så gikk jeg en tur opp til gamlebyen, som er temmelig tom for folk, med masse tomme resturanten og barer.
Senere på den franske balkongen. På vei hjem ville jeg kjøpe med meg en flaske vin. De første jeg spurte om en butikk hvor de solgte vin, så bare rart på meg og spurte om jeg snakket engelsk, yes, og så spurte hun om jeg snakket svensk.
Jeg spurte tilslutt en spanjol, som forklarte veien (på vei til hostalet). Jeg fant en annen - kinesisk supermarked. Han åpnet vinflasken for meg. På hostalet spanderte de et plastglass på meg. Helt ok og sitte ute - mye varmere enn det har vært om kveldene i Fincan.
Hjelp tenkte jeg, har jo ikke tannbørste, men jeg pleier jo å kjøpe i spania, noe jeg hadde gjorde denne gangen også! - her får man fremdeles harde (duros) - og det til Kr 2,50 pr stk. (1 euro for 3) . Men det jeg glemte å kjøpe på supermerkadoen var vann til i morgen tidlig ! Men men. Har jo en varm, dø halv cola stående,
- bare tuller, tror ikke den kommer til å bli erstatning for min morgen-te. Tar er kjapp tur ut og spiser frokost før jeg sjekker ut kl 12 i morgen. (Gjør jeg det for sent, må jeg betale for en ekstra dag. (Jeg PLEIER jo ikke å komme for sent!)) på nabobalkongen kommer naboen avogtil ut. Første gang det hente, satt jeg her helt stille og han så meg ikke. Jeg sa "hola" så han ikke skulle skvette." nå holder søppel-mennene på nedenfor her.

Vandretur i gamlebyen
Tapas Igo - fiken .
Verandaen om kvelden
Kl er 23.09. Jeg lurer på om hvis jeg hadde kjøpt et hotellrom i stede, hadde det vært oppvarming der da? Jeg har glemt å fortelle at jeg skal sove uten dyne i natt! Jeg har heldigvis med meg den lange strikkejakken som jeg kan ta over meg! (jeg kjøpe den i Guadelest ca 1994) Kjøleskepet er like kaldt som rommet, kan tenke meg ca 16 - 17 grader. Jeg har ladet opp mobilen. Pcn fikk jeg ikke til- for tykke plugger i støpselet?? (jordet?) natti natti, nå legger jeg meg (halv 12) under et laken , sengetrekk og strikkejakken
Ps, - to strikkejakker, det er ikke varmt vann i springen heller!
Utsikt fra verandaen
14. november 2012
Nå sitter jeg og tar en røyk etter frokost. Kl er 10.10. Har sovet godt som vanlig, men litt vondt i hodet da jeg våknet pga sten-hard hodepute. Tok en røyk eller to på "verandaen" før jeg gikk ut. Trasket mot "El Corte Ingles" satte meg ned på en kafé og drakk en kopp te. Utenfor "Corte Ingles" var det en fredelig demonstrasjon. Det er generalstreik i dag. Tror det er i mange europeiske land også.
Det smalt en kinaputt en meter fra meg, og jeg skvatt skikkelig!
Kl 11.11 på uteresturant nede ved havnen i Alicante. Har sjekket ut av hospitset og fått en flaske vann, litt tidlig å dra til flyplassen når flyet skal gå fem over halv fire. Men har ikke tenkt å komme for sent. Det var sol, men et skylag har kommet rasende fort. Har akkurat snakket med Pips. Visdomstennene som han trakk i går, gjør vondt. Solen kommer og går.

Kl er 14.03 Sitter utenfor flyplassen. Kofferten er levert inn for lenge siden, og jeg har fått boardingpass. Gikk ut å satt meg i solen. Fikk tilslutt asfaltsmak i baken, så jeg gikk inn for å kjøpe noe å innta. Kafeen som i sted var stengt pga generalstreiken, var nå åpen. Har kjøpt meg kyllingsalat og appelsinjus. (De hadde bare cola i plast.) Har satt meg på hjørne av en benk, hvor det bært øyeblikk blir sol - nå er solen for øyeblikket bak en sky.
Vi måtte mellomlande i Baurdaux for å tanke, pga. generalstreiken,
de hadde ikke flyet fått fylt opp bensin i Alicante.
Pips og Benedicte hentet meg på Rygge. Det regnet.