Forsiden
Slektshistorie
Reiseliv
Reiseliv side 2
Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Montesinos,
Torsdag 1/10 - Onsdag 14/10 - 2015
Jeg tok Ryanair, Rygge begge veier. Jeg ankom Alicante flyplass kl. 19.05.

Kl.12.46, på Rygge-ekspressen. Jeg har ikke stresset i dag, og har god tid, flyet går kl. 15.30.
Buss-sjåføren har på radion på lavt. Veldig irriterende, bare bråk, summing. Hvis radion skal stå på, bør den være på et lydnivå hvor man hører den!
Ikke får jeg slått av air-condichen heller.

På flyplassen, kl 14.53
Jeg har god tid.
Jeg sovnet på bussen. Jeg kunne ikke la være å nevne for buss-sjåføren: hvorfor har du radion så lavt på. Sa at det bare ble støy.
Spiste en sandvitch og en bolle, røykte og drakk medbrakt cola før jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Ble tatt ut for visitering nok en gang. Visiteringen besto i å sjekke om hendene mine hadde vært i berøring med sprengstoff.
Fant en skumbad på flyplassen. Canel Coco den var veldig stor og dyr. Marits kredittkort virker bra.

Pernille, Petter og jentene hentet meg
på flyplassen halv åttte.
Nora hadde klippet pannelugg, og ventet på min reaksjon.

Vi dro direkte til Vallverde for å se på et hus som Pernille og Petter har lagt inn et bud på.

De ville se hvordan området var etter at det var blitt mørkt, men det var ikke mørkt ennu, så vi var en tur innom den lokale butikken for å drøye tiden. Vi kjøpte litt is og en eplepate. Når vi kom tilbake hadde det blitt mørkt og gatelysene slått på. Det var litt lyd fra noen hunder som bjeffet.

Vi dro hjem og Pernille & Petter laget kyllingsalat. Så spiste vi litt ost, kjeks og pate til dessert. La oss sent.
Fredag 2. oktober
Jeg hadde tannlegetime kl. 11 og de andre kjørte meg dit, La Zeina.
Tannlegen var ikke der. Jeg tok rønken og pusset tennen. de andre hentet meg etterpå.
Vi kjøpte stekt kylling som vi tok med oss på stranden.

Nora lekte for det meste i sjøkanten,
og Nikoline begynnte etter hvert
å ville dra hjem.
Da gikk vi to en tur til nabostranden.

På hjemveien dro vi innom Montesinos fordi jeg skulle kjøpe blomster på fredagmarkede. Der var de i full gang med å dekorere noen gater til Fiestan i kommende uke. (Man kan melde på en stump av gaten sin, så blir det kåret en vinner senere)
I Montesinos traff vi elektrikern vår, - mannen til Isabell. Jeg avtalte med han, at han skulle komme i morgen ved 12 tiden og fikse lyset på den ene torron ved bassenget som var ødelagt.

Kaktusen blomstrer.

Petter fortalt om et hus de hadde sett på ved La Marina, og jeg hadde veldig lyst til å se på det.
Det var litt vel mye å gjøre for å få satt det istand. Det hadde en stor fin tomt,
men støyen fra bilveien, var det som ikke gjorde det intressant.
Vi var å så på det:
Etterpå dro vi å spiste indisk. Resturanten hadde fått nye stoler ute.
Når vi kom hjem badet jentene i basenget.
Lørdag 3. oktober

Nikoline og Nora har danseoppvisning for meg:

(Klikk på bildet for å se viedo)
(Viedion blir vist feil, -på siden, men jeg vet ikke foreløbig hvordan jeg skal fixe det, -trenger litt kurs i Video-behandling!)

Jeg og Nikoline var på jernvarehandleren og kjøpte grill.

Vi grillet i pation.
Tiril, - Nikoline og Noras venninne, overnattet her.

Søndag 4. oktober

Pernille, Petter, Nikoline, Nora, og to venninner av dem fra skolen er på dyreparken. Nikoline, Nora og Tiril vekket oss etter at de hadde laget frokost til alle.
Jeg har snakket med den tyske naboen om trærne som han ar felt. Jeg beiset resten av solsengen til Pernille under. Petter beiset det meste av den i går. Jeg har løsnet kuplene til lampene i anekset. Trenger nye pærer.

Kjempegøy å eksprimentere med vifte og luftrykk!

Kl 00.30, i pation
Temperaturen føles behagelig, 24 grader i følge termometeret ved kjøkkendøren ute. Alle de andre sover. Pernille og Petter skal tidlig opp i morgen. Bibbi skal kjøre Petter til flyplassen kl ca 7 i morgen tidlig. (Han skal hjem å hente barn etter skoletid i morgen) I dag har jeg for det meste vært i Fincan. Har blandt annet beiset det som var igjen å beise på liggestolen ved bassenget. (Petter hadde tatt de grøvste i går) Etter at gjengen kom hjem, dro vi etter hvert opp til Montesinos for å spise Pizza på 'La Postada'. Petter var sulten fordi det ikke hadde vært noe skikkelig mat han hadde spist på stranden i Santa Pola. Før det hadde de vært i dyreparken.
Vi betraktet noen veldig fint dekorerte gatestubber på veien fra parkering til resturanten. (Det er fiesta i Montesinos denne uken) Jentene fikk hvær sin saftis i den døgnåpne butikken på vei til bilen.
Når vi kom hjem satt vi i pation. Petter viste meg om ledninger som erstattet bryter for varmtvann, kjøleskap på vaskerommet og lys i garasje. Så satt han sammen solsengen til Bibbi.
Jentene lekte resturant. (De får 10 euro - eller hundre kroner av meg i morgen for ikke å ha brukt data) egentlig skulle de få det for ikke å bruke data/iPhone/iPad i går, men det ble en LITEN glipp så det ble inngått en ny avtale sent i går om at hvis de ikke brukte data osv. I dag også, skulle de få belønning i kveld.

Jeg har også lest bok på Ipaden i dag. (5 dager i april, - om krigen i Narvik)

Nå tok jeg den nest siste slurken av rødvinsglasset mitt - til den siste røyken. Tror du ikke jeg fikk en flue i munnen! Appropo, i kveld har det nesten vært fruefritt her! - og på kjøkkenet.

Natti natti.

Mandag 5. oktober

5/10, kl. 13.33 i pation
Måtte flytte meg fra forand huset. Det ble for varmt. Det er 27 grader her i skyggen.
Bibbi er i banken og jentene baker.
I dag kom svømmebassengmannen for å se på en mulig jobb. Han skal mure i garasjen og ved utespisestuen og på soveværelset til Bibbi. Bibbi var en rask tur til SuperValu og kjøpte brød før vi spiste en stressende rask frokost. Vi var hos meglern/advokaten kl. 11. Nikoline ble igjen hjemme, Nora ble med en tur, men jeg møtte kjøre henne hjem midt i seansen fordi hun kjedet seg sånn.

Vi var på
Mc Donalds og spiste kyllingvinger før
vi kjørte jentene
til en venninne.
Hun hadde ikke kommet fra skolen ennu når vi ankom, men satte dem av alikevel hos moren.

Vi tok veien via La Markesa hjem.

Bildet til høyre: resturanen "oppe i veien" i Montesinos,
Dos Hermanas

Kl. 01.10 i pation
Bibbi la seg nettopp. Vi har sett en episode av Åndenes makt på YouTube. Jeg har slukket lys, - på torroene og i bassenget, spilt 3 spill med Candy Crush og er klar for å legge meg.

Jentene har besøkt en venninne fra kl 3 til kl 8 i ettermiddag. (Ble stående og snakke med moren ca en halv time når vi hentet dem.) I mellomtiden var vi innom eiendomsmeglerne / en ingeniør.
(Vi spiste kyllingvinger på Mac Donals til lunch alle sammen før vi leverte jentene)

Ette eiendomsmeglern dro Bibbi og jeg til SuperValu og handlet. Var hjemmom og så opp til Montesinos. Hadde tenkt å bestille hårtime hos Maria Torres, men kom på akkurat når vi var utenfor der at hun hadde stengt mandager. Satt oss på torget og tok en "te con leche". Så opp til uteresturanten litt opp i gaten og delte en aspargis. Godt, men aspargis 'druknet' i alt den ble servert i; tomatsaus, skinke, ost osv.

Kom akkurat på at Bibbi hadde satt på en vask tidligere så jeg hang den opp.
Det er litt kjølig, så jeg skjekket temperaturen; 22 grader celsius.

Tirsdag 6 oktober

Nikoline: tirsdag 6/10
I  dag sto jeg opp å da la jeg meg oss mormor. Får i går sa Nora at, Nikoline kan du ikke sove oss mamma. Fordi  Nora må sove uten lys.
Så da gikk jeg på mammas rom å sov der.  Neste morgen sto jeg opp å gikk å lagde bacon med mormor. Vi lagde også kokte egg. Så gikk vi å spiste frokost.Etterpå når vi skulle spise ananas svidde det på tongen å jeg blødde på tongen. klokka halv to Skal vi dra hjem til  Norge.��������������⬅⬅⬅➡➡➡
��������������������✈✈✈✈

Jentene mine drar hjem.
Jeg lurte på hvor jeg skulle innta lunch, men endte på at jeg dro til Lisa-stranden i St. Pola.

Kl. 14.38 på resturante Platero på Lisa-stranden ved St. Pola Nå har jeg kjørt jentene til flyplassen.  Her er det en ganske dø strand, og den eneste strandresturanten jeg fant, hadde ikke stoler utenfor i solen. Det er i grunn like greit fordi det hadde kanskje blitt litt for varmt. (Litt av armen min er i solen)

Kl. 15.10. Jeg bestilte sjømat-suppe, og nå har jeg spist den. Den var ikke spesiellt god. Veldig seige calamares, en liten sjøkreps, to reker med skall på blant annet. Og masse suppespagetti.

I dag var jeg hos Isabell for å kjøpe lyspærer. Jeg tror, hun tror at jeg kan spansk bedre enn jeg kan. Mens hun lette etter 40 whats minjongpærer, bablet og bablet hun i vei, - jeg skjønte ikke det meste av det hun sa. Jeg spurte etter mannen hennes og hun sa hun skulle si ifra til ham.
Kl. 23.58 i pation
Natti natti. Nå legger jeg meg. I kveld har jeg sett på to episoder av "Åndenes makt", spilt Candy Cruch, vasket og ryddet kjøkkenet og stelt negler. Huset begynner å bli ryddig! Tar 'hull på' det siste av de to ukebladet jeg hadde med meg. (Bibbi har kastet alle de gamle jeg hadde her) Har helt glemt å lese boken jeg har lånt på bibliotek (e-boken: 5 dager i april)

Onsdag 7. oktober

Onsdag 7. Oktober, kl 14.01 i pation
Svømmebassengmannen har vært her og gitt pris på murearbeide i garasjen og i pation.
Har gjort litt, men er ikke like full av energi som jeg var i går.

Kl. 20.21 på resturanten Dos Hermanas
Jeg har vært hos frisøren. Hadde time kl. 5, og hun begynte ikke på håret mitt før over kl. 6. Masse kunder når jeg kom, 6-7 stykker som de gjorde alle ferdige før jeg fikk tur. Masse barn og veldig bråkete. Etterpå dro jeg hjemmom og vasket pation ved spisebordet, og tente på utelys

Torsdag 8. oktober

Kl. 00.19
Dagen har gått altfor fort. Startet tidlig- før soloppgang. Sto opp og tok alle morgenrutiner: te og røyk, jus og røyk, badet, spiste frokost. Bibbi ringte og sa at kjøpet var i orden. Jeg skulle betale 5000,- euro til advokaten som var ansvarlig for overtakelsen av Pernilles og Petters Fincaca. Eieren hadde ikke signert papirene ennu med pengene kunne settes inn på advokatene klientkonto så lenge. Jeg manglet 1000 euro. Etterhvert dro jeg opp i minibanken. Tok ut i flere omganger. (Jeg har to kort, - det siste forsøket tok jeg bare ut 110 euro, og det gikk bra.) dvs. Jeg har bare 30 euro i lommeboken etter å ha vært hos advokaten. Var der ved 11-tiden. Maria var ikke der, ville bli tilbake om ca en time. Hva bruker jeg tiden til? Først dro jeg opp til ' Den Norske Skole' og går inn på kontoret for og levere Tirils teskjorte der. Husker ikke om hun går i 4. Eller 5. Klasse. Hun som satt der og pratet med en annen, visste heller ikke hvilken klasse Tiril gikk i, men sa tetrøyen skulle bli overlevert. Hun trodde ikke det var mange som het Tiril der.
Jeg kjøpte en 'såpekopp' på chinabutikken ved Merkadona før jeg var på Merkadona og handlet. Etter å ha funnet det meste av det jeg skulle ha, stilte jeg meg i kø i fiskedisken. Bare et par som ble betjent sto forand meg i køen. Det kom mange til før de var ferdige å bli betjent. (Masse folk i butikken idag, pga. Fiestan i morgen.) så kom det en til for å betjene i fiskedisken. Hun ropte opp.  "89" Slik lærte jeg at man skulle trekklapp i fiskedisken på Merkadona. Jeg trakk et nummer og fikk 95. Når det ble min tur spurte jeg om blåskjelle var ferske, - skal først spise dem i morgen.
Det var ikke tvil om at det var greit. Hun beklaget og beklaget, blåskjell var selvbetjening og det trengtes ikke kølapp!
Var innom postkontoret for å levere et brev som hadde kommet hit til Hoy, -den forrige eieren av Fincan. Bibbi er lei av å få brev til ham. Hun tok brevet etter at jeg hadde forklart at han var død. (Jeg tror hun ikke la ærlig vekt på opplysningen, men jeg håper det ble registrert.

Jeg dro tilbake til advokaten og betalte advokaten kontant. Hun hadde fått underskrift av selgeren.
Jeg fikk kvittering for pengene og en kopi av kjøpskontrakten.
Spiste fransk omelett på Rådhusplassen.

Om kvelden dro jeg opp til Montesinos og spiste på "Dos Hermanas" igjen.

Fredag 9. oktober
Her er bilder av en ryddig finca. (Marit og Otto skulle komme.)
Se den fine lampen på vaske-rommet, som Petter har laget av planken vi fant i fincan når Pernille kjøpte den!
Marit og Otto kom ganske sent fredag. De hadde hatt forsinkelser på flyplassen på grunn av leiebil. Dessuten hadde de rotet seg ut på motorveien, og hadde fått litt problemer med å finne veien.
Vi spiste blåsjell når de kom.
Lørdag den 10. oktober

Vi spiste frokost forand huset.
Så dro vi til "Goldcar" ved Torrevieja
og klaget på leiebilen Marit og Otto hadde leid,
det lyste en lampe i den. Så tok vi litt forfriskninger på "Rigmor"-stranden.

Lunch inntok vi på "Dos Hermanas"

Om kvelden spiste vi grønnsaksuppe hjemme.

Søndag 11. oktober
Vi spiste lunch på "Rigmor-stranden"

Mandag 12. oktober

Fiesta og alt er stengt. Vi var på "Goldcar" i Torrevieja og ville levere inn bilen Marit og Otta hadde leid. Det var ingen til å betjene folk der da, men butikken var åpen. Det var andre kunder der som sa at de kom straks tilbake. Straks var ikke rette ordet, så litt senere bestemte Marit og Otto seg for å legge igjen nøklene med en lapp om at de ville levere inn bilen fordi de ikke ville ha ansvaret for den.

Vi dro til stranden på La Zeina. Vi hadde litt problemer med å finne en parkeringsplass, men fant en ved siden av en stolpe. Vi leide solsenger og inntok litt senere lunch på resturanten. Når vi skulle dra derifra igjen hadde jeg glemt at vi hadde parkert så nærme stolpen, så det ble et par riper i bilen til Bibbi.

Mens vi var på stranden ringte de fra "Goldcar" og sa at det kostet en "haug" med penger og levere bilen på et annet sted enn der man hadde hentet den. De skulle stenge om en halv time. Marit ringte tilbake straks, men da tok de ikke telefonen.
Vi anbefaler IKKE Goldcar

Om kvelden spiste vi "Duch" på "Happy Garden"
Vi hadde vært innom der på vei hjem fra straned og bestilt bord.
Vi satt i haven.Vi hadde en kjempesøt og serviceminded keldner til å servere oss. Hun fikk litt ekstra driks og ble så glad at hun ga Marit en klem. Vi hadde spist ganske lite av ande-kjøttet, så vi fikk det med oss hjem i en dog-bag.

Tirsdag 13 oktober
Vi spiste frokost sent. Jeg laget steks camanbert til luncj.
I dag var jeg hos advokatkontoret to ganger. Maria var ikke der. Traff eiendomsmeglern utenfor som fortalte at Maria hadde vært i banken og betalt avdraget på huset. Jeg var også i Montesinos og tok ut penger, på bakeriet og på apoteket for å kjøpe noe for Pernille. (Jeg glemte å kjøpe røyk ) Marit og jeg var å handlet, både på Mercadona og Dialprix. Jeg laget stekt Camanbert til lunch. (Vi hadde spist veldig sen frokost). De tyske naboene, - som jeg forøverig ikke har sett noe til etter at mennen fortalte meg at det var han som hadde kuttet de to frukt-trærne til Pernille - hadde parkert to biler på tomten vår. Den ene stengte for meg. Jeg benyttet anledningen til å dra opp til Montesinos for å kjøpe litt røyk. Jeg banket på porten tre ganger, før en tysk pike kom ut. Hun spurte om hun kunne sette den der når jeg hadde dratt.

Jeg sa nei og pekte på oppkjørselen deres. Jeg sa at her var det privat. Når jeg like etter kom tilbake hadde de adlydt meg og bilene var fjernet.

Lola hadde kjøpt clor-tabletter til bassenget og jeg betalte henne for den. Jeg spurte hvor mye jeg skyldte henne. Vi har begge gått litt surr i hvor mange måneder hun ikke har fått betalt........

.......... Jeg gad henne 100 euro, og hun ble ikke overbegeistret så jeg ga henne en 50-lapp til. Det ble hun fornøyd med.

Tidligere på dagen hadde Migel vært innom. (Jeg hadde bedt Lola si fra til meg hvis han dukket opp, at jeg ville snakke med ham)

Migel var en veldig sympatisk mann. Han bor inne i Montesinos med har en parsell like ved Pernilles finca. Han har blitt enig med Pernille om at han skal se etter haven hennes å gjøre det som trengs med den.

Om kvelden spiste vi på La Posada. (Biffresturanten)

Onsdag 14. oktober

Hjemreise for meg. Marit og Otte blir.

Onsdag, kl. 10.40, på "Costa" på flyplassen i Alicante Marit og Otto kjørte meg hit, fordi de skal ha bilen til Pernille.  Jeg viste dem hvor de skulle levere bilen etter endt bruk. Jeg våknet ti på halv 7 i dag tidlig og sto opp. Satt meg i pation med en kopp te. Fikk lest ut boken "Tusen strålende soler"

Jeg gruer meg ekstra til å komme til Norge fordi jeg har ingen varme klær med meg. Pips ringte i sted og fortalte at det hadde vært frost i natt! Her er det ca 20 grader?, og jeg fryser nå.

Jeg har spist en sandvitch med egg og tomat, medbrakt cola. Flyet går ikke før halv 12.

Kl. 10.50, forand gaten.
Jeg ble ikke tatt inn for rutinekontroll i tollen. (For en gangs skyld)

Flyet skulle gå kl. 11.30, men var litt forsinket. Kom til Rygge kl. 15.15
Jeg rakk fint hjemom før jobben på Bjerke

Liljene jeg kjøpte. Marit sendte meg bildet, fordi når jeg dro, hadde bare en sprunget ut.