Forsiden
Slektshistorie
Reiseliv
Reiseliv side 2
Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Montesinos,
Torsdag 9/4-Tirsdag 21/4 - 2015
Onsdagen før jeg skulle reise, jobbet jeg om kvelden på Bjerke. Jeg fikk en sms fra Ryanair: "Beklager FR9059 er innstilt". Jeg fikk litt panikk fordi jeg måtte komme meg avgårde til Spania dagen etter, fordi jeg hadde time hos tannlegen fredag kl. 9.
Heldigvis fikk jeg en ny billett hos Norwegien. (Jeg mistenker at Ryanair innstilte flyet p.g.a. streiken i Europa. - Vi måtte kjøre via Dublin, så turen tok lenger tid enn vanlig)
Det nye flyet skulle egentlig gå klokken 11.35. På flytoget fikk jeg ny sms, flyets nye avgangstid var 12.20. Fikk tilsammen ca 6 smser, forandring av gate. Den gaten vi dro fra var den jeg satt på hele tiden.
Vi dro fra Gardermoen kl 13.00. Flyturen tok 4,5 timer. De kjørte om Irland.
Kjempekoselig velkomst av jentene. De hadde tegnet "velkommen mormor" med kritt på asfalten og hilste meg med spanske flagg.

Jeg fikk løksuppe, som de hadde hatt til middag. Nikoline, Nora og jeg dro på butikken og kjøpte
ost, kjeks, druer og litt annet. Vi satt i pation om kvelden.

Fredag, 10, april,
kl 14.57 på Rådhusplassen i Montesinos.
Voknet veldig tidlig (kl 6) og sto opp. Fikk plutselig dårlig tid til tannlegen kl 5 over halv ni. Hadde da snakket med Lola om hva jeg skulle kjøpe til støvsugere til svømmebassenget og satt på en vask. Glemte og si hade og god
tur hjem til Petter som skulle hjem i dag.(Jeg ringte og ba Pernille hilse.)
Ungene hadde gymdag på skolen, de var i Torrevieja)
Jeg var ferdig hos tannlegen ved halv 12-tiden og dro til basseng-butikken i San Migel. Så dro jeg hjem og gjorde masse. Ryddet og hang opp gardiner i gangen. Måtte sy dem om. Etterpå var jeg i butikken og kastet søppel. Tenkte jeg rakk hit før Pernille og co kom hjem, men traff på dem ved søppelkassen. (Etter å ha levert Petter på flyplassen, hentet hun Johan. De dro og til Torrevieja og overvar resten av gym-greiene til jentene)

De hadde ikke blomster på fredags-markede i Montesinos,
så lørdag dro Pernille og jeg til markede ved La Zenia.
(Masse biler og kø, så Pernille hoppet ut av bilen for blomstene,
mens jeg ventet i bilen)

Johan hadde med seg presanger fra Bestemor, lego friends.

Lørdag kom Marit og Otto. Jeg hentet dem på flyplassen. De hadde billetter til Alicante, og hjem fra Malaga.

Bilder fra lørdag:
Søndag var ikke været på topp, så Marit Otto og jeg bestemte oss for å bruke denne dagen på å komme oss til Marbella.
Pipsen trenkte å få kjørt cabrolen fra finkan til Marbella. Pluss at noen måtte møte opp i San Pedro med den for registrering og Eu-kontroll tirsdag.
Bilder fra veien:

Vi brukte ganske lang tid.
Jeg kjørte først med Audin og Otto og Marit kjørte min lille leiebil.
Jeg tok kanskje litt for mye hensyn til at min følgebil.
Vi hadde ett stopp på veien og token matbit.
Om kvelden spaserte i til den koselige gamlebyen og endte på den dyre, ikke så veldig bra resturanten like ved appelsintorget. Vi tok drosje hjem. Jeg tok en night-cup
med vin på verandaen før jeg la meg.
Mandag 13. april
Bilder fra Puerto Banus:
                 Vi hadde en pit-stop når vi
spaserte til stranden.
Bilder fra stranden rett utenfor Puerto Banus
Otto spiste sardiner, Marit salat og jeg fiskesuppe på strandresturanten

Vi dro hjem, og jeg parkerte Audin bak huset.
Marit og jeg tok en tur i butikken.
Hun viste meg en butikk rett over gaten, jeg ikke visste om.

Det var Pips som hadde anbefalt resturanten, Zozoi.
Vi bestilte bord i haven.

Utenfor døren til leiligheten.
Vi spaserte til gamlebyen. Pips hadde forklart meg veien, med utgangspunkt i kirken. Vi fant ikke resturanten, og ble gående og gående, så vi spurte om veien. Det viste seg at Pips og jeg hadde snakket om to forskjellige kirker.
Marit spiste salat, Otto tartar og jeg lam.
Vi satt i bakgården.
Resturanten var bare litt dyrere enn den vi hadde vært på i går, men de kunne ikke sammenlignes. Maten var kjempegod og servicen på topp!
En resturant å anbefale!

Kl. 00.23, på verandaen til Pips og Jonas. Jeg skal legge meg NÅ, hadde tenk og ikke legge meg senere enn kl. 12 fordi jeg må tidlig opp i morgen. (Skal være på EU-kontroll med Audin i morgen kl 10,15. Jeg låner et kart fra skuffen til Pips.)

I dag har jeg bare kost meg. Tenker at dette er den eneste "fridagen" jeg har her i Spania for denne gang. (Når jeg kommer tilbake til los Montesinos, har jeg mye på tapetet; Ikea en dag, osv, osv.....)

I dag tidlig voknet jeg først. Var i butikken. Kjøpte litt vann, cola, skinke ost og kanskje litt mer. Kjøpte varmt brød hos bakern og 2 kalde cola. Vi spiste frokost på verandaen. Otto hentet den hvite bilen der han hadde funnet en parkeringsplass i går. Så kjørte han meg ned til parkeringshuset hvor vi hadde satt fra oss Audin i går.

Vi kruset herfra til Puerto Banus. Fant et parkeringshus med halv pris av det kjempedyre. Spaserte i puerto'en. På vei tilbake til stranden der, hadde vi en pitstop, vin vann og kaffe.
Fant en strandkiosk, hvor de også hadde mat. Spiste lunch.

Tirsdag 14. april
Jeg dro til San Pedro Alcantare, en liten by ikke langt fra Marbella, hvor bilsakskyndig lå. På bilsakskyndig ble jeg møtt av en mann fra et firma som Pips var i kontakt med. Han ordnet alt for meg. Jeg fikk klistremerke på ruten som fortalte at bilen var undersøkt og godkjennt. De ordinære skiltene tok det ca en uke å få. Marit og Otto hadde i mellomtiden pakket og forflyttet seg til hotel Princessa Playa hvor de skulle bo de to neste dagene. Jeg kjørte tilbake til leiligheten til Pips, hentet dynene våre og ventet på Jonas og hans to venninner som skulle være der en snau uke, for å gi ham nøkler til bilen. Så tok jeg min leiebil og dro ned til Marit og Otto.
Jeg hadde problemer med å finne en parkeringsplass. En vinket på meg og sa jeg skulle rygge inn i en enveiskjørt gate. Der var det en plass. Han dirigerte og dirigert meg. Etterpå pratet han masse og fortalte at en hadde druknet dagen i forveien fordi han hadde svømt altforlangt ut i bølgene. Jeg spurte om han skulle ha noe for hjelpen. Jeg ga ham to euro.
Vi spaserte på strandpromenaden i retning av leiligheten til Ola. Rett nedenfor den slo vi oss ned på en resturant og spiste lunch. Jeg viste Marit og Otto leiligheten til Ola.
Jeg sa farvel med dem og dro til flyplassen i Malaga og betalte for et års parkering til Audin. Så dro jeg tilbake til Montesinos over fjellet. Nå gikk det litt fortere enn det hadde gjort den andre veien.

Onsdag den 15. april var jeg på Ikea. Jeg skulle kjøpe den benken Pernille og jeg ikke hadde fått med oss forrige gang vi var der. Men hun hadde bestemt seg for at jeg skulle ta med meg noen nye kjøkkenskap i tilegg, så jeg fikk ikke med meg benkeplaten nå heller.
Jeg laget ostesufle til middag.

Torsdag den 16. april var Bibbi og jeg på gartneriet.
Hun kjøpte stener. Når vi skulle betale, hadde vi ikke veiet dem. Dette måtte gjøres. (Sjekk den fine vekten) (Senere fant Petter og Pernille ut at de bare kunne plukke stener langs veien)

Familiens nye oppusser?

Bilder fra vaskerommet den 16/4:
Bilder fra badet den 16/4:

Naboene nedenfor, de med hønene,
hadde installert en port med hengelås i gjære mellom oss. D.v.s. at de kan bruke den,
men ikke vi.
Vi ble advart av den tyske naboen om at hvis de brukte den,
kunne de etterhvert få hevd på det.
Pernille løste saken ved å anlegge bed med hekk forand.
Jeg laget kjøttkaker til middag.
Fredag den 17. april
Frokost-stemning fredag morgen.

Jeg var hos tannlegen. Så var jeg oppe hos pc-butikken for å få de til å hjelpe meg med å få intallert skrivern på min pc. Det var ikke bare-bare. Så var jeg og bestilte time til hårfjerning på benene.
Pernille, Petter og jentene dro på helg-tur til Guadelest. Mens de var borte vasket jeg en haug med vaskemaskiner. Jeg feiet i pation og ved bassenget. Jeg sydde pute til gangen. (Hadde med meg fra Norge, nye gardiner til døren i gangen og hadde sydd en pute i samme stoff)

Kl. 20.53
 Har fjernet hår på ben og vært på  "ny" resturant.
  Totalt 30 euro er brukt,
  inkludert en del tips.
  Biffmåltid. Hjemme hadde bare   benene kommet på 500 kr.
Det hang en flaggermusi en "bygning" de hadde begynt og bygge for 6 år siden, men som bare besto av et skall. Keldnern så at jeg kikket på flaggemusen og fortalte meg at den hadde hengt der tre år. Jeg spurte om den fløy om natten. Han fortalte meg at den var dø og at den hadde hengt der død i alle disse årene.
Lørdag 18. april
Jeg var på Ikea før jeg hadde spist frokost, så min frokost ble pølse på Ikea. Jeg var hjemmom og satt på ny vask.
Så dro til Torrevieja og spiste lunch på Sunset Beach.
Jeg bar ut fra bilen når jeg kom hjem, fortsatte å vaske og henge opp tøy. Jeg vasket ved bassenget.
Jeg fant ut at solsengen til Bibbi var ganske god for ryggen min å sitte (ligge) på. Satt litt å solte meg i den. Jose kastet først ett eller annet i bassenget, så en sten på solsengen min. Han gjemte seg rundt hjørnet, men kunne ikke la vær å titte mot meg. Han så helt uskylgig ut når konfronterte ham med fakte. Han prøvde å skylde på lillesøstern Kristina, men en treåring kan ikke kaste så langt.
Søndag 19. april

Jeg drakk en langsom te før jeg dro på marked og spiste engelsk frokost der. Kjøpte en hvit kjole, prutet ned fra 25 til 20 euro. (Jeg pruter jo ikke, men da jeg lot som at jeg ikke var interessert, tilbød hun meg den for 20) Jeg kjøpte blomster.

Etterpå dro jeg hjem for å vaske resten av pation.
Bibbi og co kom hjem før jeg var helt ferdig.

Om kvelden spiste vi middag på den indiske.

Pernille og Petter fikk litt fred ved bordet, jentene var en del ute og lekte i parken, og jeg var jo ute og røykte, mens vi ventet på maten.
Jentene fant en dø fugleunge.
Sunseth
Vi satt i pation om kvelden.
Bilder fra oppussingsprosjektet tirsdag 21. april:
Bad Vaskerom Garasje
Når jeg dro sa jeg hadet til jentene og fortalte at jeg nok ikke så dem før de kom hjem om to månder.
Nora spurte: er det bare to månder til vi skal hjem? Tiden har nok gått veldig fort for dem.