Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Forsiden

Langhelg til Marbella

med Pernille og Nora

lørdag den 7. til tirsdag den 10. februar 2009

Bibbi hadde leid bort leiligheten sin et år, og ville ned for og sjekke hvordan den var, før hun leverte tilbake depositummet. Pipsen sto opp tidlig på sin fridag og kjørte oss til Gardermoen. Det var veldig glatt.

Vi ble sittende nesten en time i flyet før det lettet fordi bilen som skulle trekke oss ut på rullebanen bare spant. (Senere på dagen hadde mange flyavganger blitt kansellert p.g.a. glatt rullebane.)

Vi hadde bestilt bil fra Top-cars. Den sto og ventet på oss på flyplassen. Mens Bibbi fylte ut papirer, så jeg Axel som var og hentet noen der. Jeg ropte på ham, han så meg og hilste, men vet ikke om han husket meg.
Top-Cars hadde glemt barnesete, så vi måtte vente LITT mens de hentet det.

Appelinene var modne Når vi kom til Marbella, fant vi en parkeringsplass i byen og spaserte for å finne et sted og spise lunch.

Jeg forsto ikke helt menyen, og når vi fikk servert maten, var vi ikke helt fornøyde. Jeg fikk gullerot-suppe.  Vi pekte på nabobordet og bestillte det samme som de hadde fått. (Spekeskinke, kjeks og parmesanost. – godt)
Men jeg hadde visst bestilt mer tapas, så bordet ble fullt. Vi ble iallfall mette, og det var godt.
Så dro vi til leilighete. Vi fikk parkeringsplass ved den lokale restauranten.

Den engelske damen som hadde leiet leiligheten i et år, hadde satt igjen mye der, som hun tenkte vi kunne  ha bruk for. (Også en dildo.) De meste var ikke i Bibbis smak. Det ble mye og kaste. Vi tok med oss litt hver gang vi skulle ned.
Bibbi i minibank Så GIKK vi til byen. Først innom en minibank.
Vi gikk ned i gamlebyen. Nora (-og Pernille) kjøpet lørdagsgodt i en sukkertøybutikk.   Vi var også innom en lyspærebutikk og kjøpte minjong-pærer. (De fleste lyspærene i leiligheten var gått – de få som virket var sparepærer med grelt lys)
Vi prøvde og finne den fiskerestauranten som det bare pleier å være spanjoler på, nederst i gamlebyen. Vi fant den, men den var stengt fordi eieren var på ferie.
I gamlebyen

Vi trasket videre ned i byen. Nora falt ut av vognen mens vi gikk.
Vi endte på ynglings-tapas-baren til Pernille.
Vi satt vognen utenfor, men en kelner tok den inn for oss. Vi spiste masse småretter. Godt!
Vi tok drosje hjem, fordi jeg synes vi hadde gått langt nok i dag.

Bilen vi leide til venstre i bakgrunnen

Søndag

Vi gikk ut for å spise frokost, men alle lokale spisesteder var stengt. Vi hentet bilen og fant et frokost-sted som var åpent. Vi fikk fersk-presset jus og deilige rundstykker med bacon og ost. Vi tok bilen, og parkerte nærmere stranden. Nora hadde sovnet i bilen.

Kunstner på stranden

Pernille greide og bære henne over i vognen uten at hun våknet. (Hun trengte litt søvn) Vi spaserte langs strandpromenaden.
Jeg gikk innom en soverni -butikk og kjøpte et kart over Mabella. (Det var mange kart over nærmiljøet i leiligheten men et over Marbella manglet). Jeg fikk vite hvor markede akkurat lå og at det var mandager som var markedsdag.
Vi satt oss tilslutt ned på en fortausrestaurant og bestilte ”Te con leche”
Solen varmet, men vinden gjorde seg gjeldene.

Vi dro til Ojen og spiste lunch på en uterestaurant.

I Ojen I Ojen I Ojen
Flatt sitrontre

2 sitrontrær som var stramt
festet til kirkeveggen.

Nora fikk is til dessert

Etter lunch vanket det en is
Vi tok en sjanse på at Ikea ikke var Stengt på helligdager, så vi dro helt til Malaga.
Selv om det sto et skilt utenfor som fortalte de var opp  på søndager, var det stengt. Vi kjørte til Torremolinos for å  sjekke om ”Krokkodilleparken” var åpen, men dessverre kom vi for sent.
Vi parkerte ned ved stranden og gikk litt i gågaten. Den lå rett innenfor strandpromenaden. Nora skulle på do, så jeg satt meg ned ute på en restaurant og tok en cola. En mann skremte Nora vålsomt.  Han stengte veien for henne slik at hun og Bibbi sto på hver side av mannen. Jeg hørte et kjempe-hyl innenifra restauranten. (Det er ikke bare-bare og være så søt at alle skal flørte med deg)
Pernille likte Torromolinos.
Nora fikk leke i noen lekeapparater på stranden.
Etter litt om og men om hvor vi skulle spise middag, (vi tenkte på Axels restaurant, men det viste seg at den var nedlagt) dro vi tilbake til Marbella og fant en ok restaurant.
(Det store aberet var at jeg ikke fikk røyke inne, og at det var litt kaldt der)
Maten var god
Husmoren i gang

Pernille fortsetter og ordne i leiligheten om kvelden.
 (Jeg tar meg et glass rødvin og røyk på verandaen. (Røykeforbud inne.))

Mandag har vi mye å gjøre.
Vi dro først på markede. Her kjøpte vi en blomst til leiligheten og et askebeger til verandaen. Bibbi kjøpte et klesplagg til Nora. Vi spiste en meget usunn frokost. Sukkerboller og mineralvann.
Etterpå dro vi til Bibbis bank i Elviria, slik at hun fikk ordnet et par ting. Nora hadde sovnet i bilen, så jeg var vakt mens Pernille tok ut penger for meg i minibank.
Så dro vi til Fungerola for å gå i dyrepark.

Bevere

Vi spiste lunch på stranden i Fungerola. Det var ikke mange restauranter åpne og vele mellom. Den vi fant, virket ganske uprofesjonell. Den var bare med uteservering, og vi så ikke hvor kjøkkenet var. Vi måtte vente lenge på maten.

Så dro vi på Ikea.
Da vi kom til kassen, hadde Bibbi glemt lommeboken i bilen. Og når hun hadde løpt frem og tilbake for å hente den, viste det seg at bank-kortet hadd gått ut på dato for to år siden.

Vi dro innom lokalbutikken for å handle på vei hjem til leiligheten.
Senere tok vi bilen og parkerte den i et parkeringshus på oppsiden av gamlebyen for å finne et sted og spise. Jeg hadde litt vondt i ryggen, så vi bestemte oss for ikke å være så nøye med hvilken restaurant vi skulle velge.
Vi valgte den som jeg hadde vært på en gang før, - den første gangen jeg var i Marbella. Dengang hadde jeg bestemt meg for aldri å gå dit igjen. Dyrt og dårlig. (Den ser fin ut utenifra og interiøret er koselig)
Inntrykket av restauranten var meget dårlig denne gangen også!
Kelneren var absolutt ikke noe og skryte av! - Og vond mat! Jeg hadde bestilt kjøtt. Det var veldig seigt! Knivene hjalp ikke til, helt uskarpe. Og det var veldig dyrt der
Her kostet hummer 65 euro!

Strev.. ...strev.. ..og hvile

Tirsdag – hjemreise
Vi pakket, glemte og skrive i hytteboken og tok med oss bagasjen ned i bilen.  Vi spiste frokost oppe ved rundkjøringen. (lokalt- mellom butikken og rundkjøringen)
Herlig og sitte og nyte solen!

Etter frokost fikk Nora leke litt før vi dro innom ”La Cañada” for å kjøpe presang til Nikoline. Vi hadde god tid så Nora og Bibbi gikk inn, mens jeg satt ute i solen og solte meg.
Vi måtte også dra innom banken for å ordne bankkortet til Bibbi.

De skulle skaffe henne et nytt bankkort som hun skulle hente der neste gang hun kommer ned.

Vi dro til Malaga og Topcars for å levere bil. Nora fikk en ”mobiltelefon” og to små plastikk-dukker av Top-cars-sjoføren som kjørte oss til flyplassen.

Nikoline og Johan hentet oss på Gardermoen.
Pernille hadde fryktet at ikke Nikoline ville ”løpe mot henne”, og det stemte. Hun foretrakk pappas armer fremfor å omfavne henne. Men i løpet av turen hjem gikk alt greit.

Mens vi var borte hadde det kommet en haug med sne.