Mine øvrige sider
CV Oppussing Reiseliv dyreliv
Meninger Historie Slektshistorie
Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her

Vinterferien 2014
13. til 20. februar
Nikoline, Nora, Pernille, Pips, Jonas og Tone

Torsdag, 13. februar
I drosjen til Gardermoen:
Tone:
Torsdag 13., utenfor Gardermoen flyplass klokken 6.10 Jeg fryser, drikker cola og røyker.
Drosjen hentet oss i Ullevålsveien klokken kvart på 5. Pips og Jonas hadde ombestemt seg angående hvordan de skulle komme, istedenfor å kjøre dit, hadde de bestemt seg for drosje. Den kom ikke, så vår drosje kjørte ned til dem. En kjempe-omvei. Han kjørte også gjennom hele byen for å komme ut på veien til Gardermoen. Vi hadde heldigvis forhåndsavtalt pris. (Han skulle selvfølgelig ha ekstra for å hente Pips og Jonas) Flyet går ikke før 7.45
Kl 11.11 på flyet

Pernille har sovet i tre timer, våknet nettopp. Nora har vært på do to ganger, Nikoline en. Jentene har ikke sovet i det hele tatt, og til dessert til frokost har de spist sjokolade og 7-up, og litt nøtter. (de spiste bagetter til frokost på Gardermoen) Pips og Jonas sitter litt forand oss. De sovnet ganske med en gang. Pips var innom en gang for å låne et barn. Han tok Nikoline. Etter en stund gikk Nora dit også. Tilslutt måtte Pips levere dem her, fordi det ikke var plass til så mange der. Vi 4 jentene har 6 seter og Pips og Jonas har tre.
Jentene (særlig Nikoline) har løst kryssord og tatt noen spørsmål. De har lånt ipaden min Dragon-mattespill.
Nikoline: kl 11.26
I dag har jeg bursdag i går hadde jeg barnebursdag. Om en og en halv time er på Madeira. Jeg synes ate og sitte i flyet var litt kjedelig fordi vi må vente kjempe lenge. Fly turen varer i fem timer.
Funchals flyplass ligger nesten i vannet Nikoline, Jonas og Pips Nora, Nikoline Bibbi og Jonas
I bussen. Chartertur. Nikoline og Nora hadde satt seg på første rad, men reiseledern ville ikke at de satt der, så Bibbi og jeg byttet med dem.
Ved ankomsten til hotellet fikk Nikoline bursdagskort og en kake av reiseledern.
Vi var sultene, så vi spiste lunch på hotellets grill.
Jonas
Kl 14.30 på hotellets resturant
Då har vi kommet fram och ska äta lunch här på hotellet ( Toast & dagens fisk ) för att sen kolla temperaturen på poolen. Ska bli spännande och se vad Madeira har att erbjuda!
Vi spaserte mot vest for hotellet, jeg trodde det var mot sentrum, men jeg tok jommen feil.
Vi gikk til der "strandpromenaden" begynnte og satt oss men for en forfriskning.
Nora dekorerte brillene til Pips og Jonas med palmeblad.

Etterpå snudde vi, i retning hotellet og byen. Vi fant ut at vi ville ta en taxi til gamlebyen i Funchal.

Vi fant en 6-mannsdrosje, men det viste seg at den var ødelagt.

Sjoføren ringte en kolega,
6-mannsdrosje var på vei.

Den nye kom ganske fort. Edvard, sjoføren tilbød oss en ca 7-timers-tour rundt veset-siden av øya for 140 euro. Jeg noterte telefonummeret hans. (Han kunne godt engelsk og litt spansk, lett og kommunisere med.)

Gamlebyen falt jeg for!

De fleste dørene i gamlebyen var dekorerte
Vi gikk helt til enden av gaten

Vi spiste på en resturant på et hjørne

Etter desserten sovnet Nora. Pips måtte bære henne.

Vi fant en seks-manns-drosje ved havnegaten

To små jenter etter en laaang dag!
Kl 21.11 på verandaen
Pips:
Sitter nå på verandaen, klokken er 2115... Vi trodde at den var 23-24...
Sliten gjeng her, vi har hatt en veldig fin første dag.. Vært i gammel byen, spis, og gått rundt og tittet litt :-)
Vi tar en night-cup på verandaen før vi legger oss.

Kl 00.28 på verandaen,
Tone:
Pips og Jonas gikk for å legge seg, Bibbi og jeg har pusset tenner, Bibbi under dynen og jeg tar bare en røyk og drikker opp rødvinsglasset på verandaen.
Hotellrommet er helt perfekt, badekar og veranda.

Den første taxien vi tok i dag, fra turen vår på "strandpromenaden" til gamlebyen, kom jeg i snakk med. Han tilbød oss en rundtur, -sightsign" på vestsiden av øya for 140 euro

Vi spiste en tidlig middag i en gate, ved et veikryss i gamlebyen. Gamlebyen er forøverig veldig fin. De fleste dørene var fint dekorert. Vi var innom en butikk og kjøpte sprite og cola før vi spiste. (Nora hadde først gått inn og fant et par plastikk-mellom-tærne sko med diamant på. Siden de bare hadde et par som passet til Nikoline, ble det ikke noe kjøp) Det var veldig kaldt og sitte på resturanten. Maten var god, og etterhvert ett ble keldnerne hyggeligere. Han vi fikk bordet av, smilte ikke mye! (Og i tillegg var ungene trette) Nora sov når vi gikk derfra, så Pips bar henne. Vi vandret litt før vi fant en drosje til 6. Hyggelig sjåfør som også tilbød oss en maken tur som han andre, for samme pris. Det var vanskeligere og kommunisere med ham, så vi sa vi kanskje ringer ham, men kommer ikke til å gjøre det. Han kjørte oss først til et kjøpesenter. Stort. Vi fikk litt inntrykk av byen, fordi han måtte kjøre litt i sik-sak for å komme dit. Jeg løp inn. Kjøpte tre flasker god rødvin på anbefaling av en butikkbetjent og øl og vann. Kortstokk hadde de ikke.
Det er to innganger til hotellet - (eller det er to hotel i ett) han stoppet ved den gale inngangen. Han løp inn i resepsjonen og spurte om hvilken inngang vi skulle til, men vi sa det var helt ok, vi gikk gjennom hotellet.

Fredag 14. februar
Fredag, 14. Februar kl 8.51, på verandaen.
Jentene har tatt seg et karbad, og har vært inne hos Jonas og Pips. De har akkurat gått ned til resepsjonen med Pernille. Jonas kommer også, Pips vil sove litt til.
Litt senere (kl 10.09)
Pips kom også. Jentene hilste på bamsen. Nå drikker jeg te på verandaen. Jentene og Bibbi har gått ned for å bade i det innendørset svømmebassenget. Jeg skal snakke med de fra reiseselskapet, de blir i resepsjonen til klokken er 11.
Klokken er 12.03 jeg har stelt negler på verandaen. De andre er nede og bader innendørs. Jeg har snakket med reiseledern. Nå titter solen litt frem, men det er ikke spådd noe særlig pent vær frem til mandag.
Jeg foreslo en gondoltur til Nonnenes dal. Det var der Marit hadde kjøpt poncho. Jeg var dårlig kledd for dette kalde været, så jeg hadde lyst på en ulljakke.

Når vi kom opp skyntet vi oss å finne et sted og spise.
(Det bar litt oppover før vi kom til toppen hvor katedralen lå)
Det var helt annerledes der enn jeg hadde forestilt meg.

Jeg tok to røykepauser mens vi var på resteuranten. Måtte gå helt ned. (Fra 3. etg) Suvernibutikken lå dør-i-dør. Jeg så en ulljakke jeg hadde lyst til å prøve. Vi trengte også spillekort som vi kjøpte.

Etter kjelke-etappen. Nye sovernibutikker.
Her ble også Nikoline og Nora utstyrt med ull.
Vi tok en drosje som satt oss
av ved kirken i byen.
Kl. 16.10 på en benk utenfor Zara, venter på barna som er og titter i butikken.
(Her står det flere menn, - som også venter på andre kunder av Zara. Jeg har tatt på et strøk neglelakk på den høyre hånden. (Rakk det ikke når jeg satt på verandaen, fordi Pips var bråsulten og vi måtte avgårde for å spise) Vi tok to drosjer til byen og tok gondolen opp til Nonnenes dal. Vi fant en resturant i 3. etg på et hus ved siden av katedralen. Det begynte å regne ganske mye når vi satt der. Var en tur ute og røykte. Litt trangt i døråpningen, fordi det sto en annen der fra førav. Kjøpte ulljakke til meg og til Pips. Kjelker ned. Vi hadde nesten ikke penger igjen, men fikk til slutt skrapt sammen så ikke bare Bibbi og jentene, men også Jonas Pips og jeg fikk kjelker. Ved veis ende, kjøpte Nikoline og Nora punchoer. Derfra tok vi drosje ned til sentrum.
Etter Zara, beveget vi oss mot fruktmarkede.

Her ble vi skikelig lurt. Vi fikk smake på en haug av søte frukter. Vi sa vi kunne få en av hvær, og betalte 23 euro.
Det regnet når vi skulle gå derfra, så vi bare løp over gaten til en lysebrun kafe, for forfriskninger. Vi spurte etter oliven, men det hadde de ikke. En løp over gaten og kjøpte, så hadde de oliven allikevel.
Jonas og jeg gikk for å finne en matbutikk i nærheten, men fant ikke noen. Derimot fant vi en china-butikk hvor vi kjøpte hvær vår billig-paraply.
Etterpå gikk vi alle i retning Zara og lette etter en matbutikk og fant en like ved drosjeholdeplassen. Vi handlet og tok drosje tilbake til hotellet.
På verandaen kl 19.20
Vi hadde fått en flaske muserende og Pips og Jonas fikk invitasjon til fest i vinterhaven i kveld med forfriskninger.
Vi bestilte en seksmannsdrosje i resepsjonen. Han kjørte oss til Resturanten Kon Tiki. Det viste seg at det ikke hadde vært nødvendig, fordi den lå ikke langt fra hotellet.
Vi satt oss på terrassen. Kaldt, men resturantene er ikke noe særlig varmere inne heller.
(Jeg opplevde ikke en gang at det var oppvarming innendørs mens jeg var på Madira)
Nikoline
I dag har vi hvert på marked å hvert på kabel bane. Vi var å kjøpte masse klær og jeg kjøpte puncho å Jonas kjøpte fem eller seks å Philip kjøpte åtte eller ni å alle har kjørt kondol å det var veldig højt oppe. Nå er vi på resturang å Nora å jeg har spist grillspyd å til dessert jeg synes det var veldig mektig å Nora synes også det var mektig. snart skal vi gå men først må vi gi regningen og det skal vi nå snart.�� Nå så Nora en vidio som er en ekel serie som Nora å Jonas så på å nå ser Nora på en vidio som er justin bibler.��
Nora: jeg skriver lit om meg sel og ale de andre��
Jeg er i madeira og jeg har sjørt kondol og kjelke og nå skal jeg på resturant Jeg skule på disko men vi kom for seint nå siter jeg og skriver på verandaen
Og gleder meg til middag va jør du? Mormor sier at vi skal ta drorse så vi ike blir kale . Nå reiner det nå er vi på resturangen jeg smakte på en drue og den var ike moden jeg har fått Potsio det dome er at jeg ike får øl�� jeg er så gla i dag ferdi
Det var valentindagen, så jentene fikk sjokoladehjerter. (Vi fikk ganske mange, fordi vi var noen av de siste som gikk fra restauranten, (tror vi fikk resten av lagert))
Vi gikk hjem, over broen:
Vi spilte "Djevelspillet" på verandaen Det var godt mamma hadde med seg dyne En begynner å bli trett.
Pernille, jentene og jeg bodde på samme rom.
Ikke helt lett å holde det ryddig så trangt vi bodde, men det gikk fint.

Kl 03.09 på verandaen.
Har pusset tenner. Bibbi har lagt seg og Pips og Jonas er 'kastet' ut. Vi har sittet på verandaen og pratet.
Vi har også spilt kort, djevelspillet.
før det spile vi gris. Jeg tror jentene har kost seg.

Lørdag 15. februar
Kl 10.42
Gikk akkurat inn fra verandaen, og sitter i sengen.
Nora vekket meg forsiktig kl 9.30 - en halv time til frokosten stenger. Bibbi og jentene gikk alene, de tok med te til meg fra frokosten. I underkant av 6 og en halv times søvn er litt lite for meg. Nå skal jentene ned og bade, og jeg bør kle på meg før hun kommer som skal stelle rommet.
Jeg gikk ned til bassenget etter å ha tatt meg et karbad. Varmt vann, men badet var litt i kaldeste laget for meg.
Jentene traff en svensk pike de lekte med.
Vi tok en drosje for å finne et sted å spise.
Det hadde snedd på fjelltoppene om natten, noe det ikke hadde gjort på flere år.

Maten var god og spesiellt ananasen vi fikk til dessert.
Den sto ikke på menyen.
Vi så de serverte de andre kundene den,
så vi pekte og sa vi ville ha det samme.
Ananas med kanel og sukker, grillet.

Når vi skulle gå nedover til fiskelandsbyen fant Pips en trang passasje med trapper, slik at vi ikke måtte gå så mye siz-saks.

Bildet til høyre:
Bananrankene ble pakket inn i blå plast. Dette for å beskytte bananene mot vær og vind, og slike at de holdt varmen

Nesten nede ved havnen i fiskelandsbyen "Cãmara de Lobos"
Vi trasket litt nede ved havnen. I en bod med turist-varer kjøpte jeg et par strikkevanter. Etterpå gikk vi mot taxi-holdeplasse. Der var det ingen seksmannsdrosje så jeg spurte inne på en kaffebar om jeg kunne låne telefon, men de hadde ikke. Jeg ringte den drosjen vi hadde tatt hit. han skulle komme om 10 minutter. Akkurat nok tid til at vi fikk drukket opp te osv.
(Pips lærte meg at det ikke var nødvendig å slå retningsnummer til det landet vi var i)
Kl 17.56, på verandaen
Jeg tok meg et bad før jeg gikk ned til jentene. Etterhvert kom Pips, så kom Jonas.
Det regnet fra og til. Vi bestemte oss for å gå til høyre fra hotellet og finne et sted vi kunne spise 'frokost', men da begynte det å pøsregne så vi bestilte heller en seksmannsdrosje i resepsjonen. Han foreslo en restaurant i fiskelandsbyen. (Det var et stykke utenfor, høyt opp) resturanten var fin, bare lokale gjester. Jeg tror de hadde flere menyer, og vi fikk den for turister. Maten smakte godt, men for meg var det frokost, og til frokost å være var maten litt heavy. Når vi skulle gå, spurte jeg om de kunne ringe etter taxi for meg. De sa de kunne ringe til han vi hadde kommet med. Jeg sa vi bare skulle ha en taxi ned til havnen. Nei dit kunne vi gå, det var bare 20 minutter og veien gikk bare nedover. Vi spaserte. Jeg kjente meg ikke igjen i den gaten hvor alle de fattige hadde bodd sist jeg var her for 42 år siden. Men noen av mennene vi så, så litt shabby ut. (Dette kunne ha vært sønner av de fattige fiskerne som satt nede ved havnen og drakk den gangen.)
Noras kom til å huske på at bamsen hennes hadde bursdag i dag, da hun fant et par heklete minisko i en suvernibutikk. (Jeg kjøpte et par strikkede vanter) Hun ble lei seg fordi hun ikke fikk kjøpt disse skoene til bamsen sin i bursdagspresang, de kostet 5 euro. Jeg sa hun og Nikoline kunne få 5 euro hvær. Det ble to bursdagspresanger til bamsen. Sko fra Nora og lue fra Nikoline. Vi gikk opp til taxiholdeplassen. Der var det ikke noe seksmannsdrosje, så vi ringte til han vi hadde tatt til landsbyen. Han sa han kom om 10 minutter, lenge nok tid til vi hadde fått rukket opp te, kakao osv. I dag har vi frosset.
Jonas tar seg en lur og jentene leker på rummet. Pernille og Pips sitter innenfor verandadøren og prater og spiser snaskemat som de kjøpte på Spar etter at vi kom hjem.
"Hjemmekveld"
Vi hadde bestemt oss for å ta sightsing-turen dagen etter, til tross for at det var spådd dårlig vær. Dette var en tur som ble anbefalt å ta på en god-værs-dag. Vi fant ut at vi ikke ville bruke opp en fin dag på å sitte i bil.

På verandaen, Klokken er 00.51 og nå skal jeg endelig legge meg. Vi har sittet inne og spilt kort og den siste omgangen bruker man alltid lang tid på. Måtte bare ta igjen de røykene jeg ikke har tatt i kveld (og vinslurkene) mens vi satt inne. Når jeg gikk ut kom jeg på at jeg 'var på etterskudd' med Candy Cruch og spilte 5 ganger. (Brukte opp alle livene) (Er kommet til nivå 235) I morgen har vi bestilt taxi for en rundtur vest på øya. Edvard, taxi-sjoføren, møter oss kl 10 utenfor hotellet. Jeg har frosset veldig i dag.

I dag har Nora spilte sjakk i haven med en norsk/romansk gutt. Nikoline var ute og ga dem sjokolade. Gutten var innom rommet, inntil han skulle spise middag.

Søndag 16. februar
En kald, regnfull sightsing-dag

Klokken 9.54 i resepsjonen.
Pips og Jonas løp ned i minibanken, jentene er på rommet og pakker til sightsingturen vi skal ha på vest-siden av øya. I går ringte jeg til den første drosjen vi tok her nede. Han kunne egentlig ikke i dag fordi han skulle på båttur, han sa han kunne skaffe en kollega med 6-mansdrosje, men det var jeg jo ikke interessert i. Alle her tilbyr denne turen, men vi visste at han kunne vi kommunisere bra med. Han ringte som avtalt tilbake like etterpå, han hadde byttet med kollegaen sin.

Vi hadde vært i fiskelandsbyen i går, så vi hoppet over denne, og vårt første stopp ble et utsiktspunkt.
Her tråkket vi på et glassgulv som lå utenfor kanten, 580 meter over havnivået.

Edvard -vår drosjesjofør
nn
  2. Stopp Riberia Brava

Så kjørte vi over øya mot nord.
Vi kjørte forbi stedet hvor madeiras nasjonaldrink hadde oppstått. En sterk drink som arbeiderne hadde fått for å styrke seg på. ”Poncha”
Bildet til høyre: For en del år siden hadde det vært en stor flom, og mange hus langs elven hadde blitt ødelagt.
Vi nærmet oss kysten, til byen São Vicente. Legg merke til bildet til høyre. Det store huset uten tak, hadde vært et kjempediskotek. Dette er et lite sted, men Edvard fortalte at folk hadde kommet "fra alle steder" for å møtes på diskoteket. Slik ble det mulig for ungdom å møte andre ungdom, enn de lokale.

Vi spiste lunch på
resturanten Xapa i São Vicente.
Buffet.
Og så bar det videre.
I Porto Moniz
Så bar det oppover fjellet.
Dette var det eneste intresante vi så på turen over fjellet pga. tåke.
Det var ikke sikt i det hele tatt.
(Vi hadde blitt anbefalt denne turen på en fin da, men det syntes vi vi ikke hadde råd til, når godværsdagene denne uken var så skjeldene)
Når vi kom til kysten igjen, stoppet vi for en te- og toalett-pause.
(Bildet til hæyre tok jeg for Pernille - ide til tak i pation i Spania)

Nora og Nikoline
Nå sitter vi og drikker te. Vi har kjørt rundt halde øyen. Mamma å Nora å Philip å Nikoline såvnet i bilen. Mormor Hålt på å Såve.

Her reddet pips en fisk fra å dø. Sjøen hadde slengt den opp på et trappetrinn og han sparket den forsiktig ut i vannet igjen.
Neste stopp var nok et utsiktspunkt.
De husene som kan skimtes nede på stranden på høyre bilde,var for utleie.
Eneste måte å komme dit på var via kabelbanen. (Bildet til venstre side)
På verandaen kl 17.35
Jentene og Pernille er å bader og Pips og Jonas er på vei ned til bassenget. Sitter med ulljakken og de nyinnkjøpte ullsokkene mine på meg.
Det har vært litt sol her. Den kommer og går.
Turen i dag var helt ok, tror Pips synes den var litt lang. Det første stedet vi stoppet var på et utkikkspost hvor vi kunne gå ut på et gulv av glass, slik at vi kunne se rett ned 580 meter. Vi kjørte først opp på nordsiden av øya.Vi spiste lunch på et sted hvor Edvart (taxi-sjåføren hadde valgt etter at jeg hadde fortalt ham at vi gjerne ville spise på en billig resturant hvor det ikke var så mange turister. Han sa det kostet 5 euro pr. person, men det kostet 10, og i resturanten var det for det meste tilreisende. (Jeg tror at de fleste småstedene holder på å bli avbefolket. Edvart sa at det var mange hus som sto tomme. Vi kjørte over fjell-eggen. Veien var ikke stengt. (Han hadde fått vite av en annen at den var stengt tidligere på dagen) her var det veldig dårlig sikt, så turen ble jo ikke så veldig spennende der oppe. Vi møtte noen kviger som beitet. Vi så litt sne med ikke mye. Det var 4 plussgrader, så det var ikke glatt. Det regnet og blåste der. Når vi kom til nedstigningen fra fjellet, var en hel del trær veltet, delevis over veien. Edvard sa at det var grunnen til at veien var stengt.

Kledd for Madeira
Sjakk

Kl 19.23, i drosjen
Nikoline
Nå skal vi gå på en restaurant men først må vi ta taxi. Resturangen er andbefalt av vg. Nå er vi i gamlebyen.

Vi spiste på resturanten Tapassol
Når vi kom hjem spilte vi "Djevelspillet" på verandaen
Kl 2.38 på verandaen etter en 'vanelig' kjempekoselig kveld.
Vi har vært og spist på Tapasso i gamlebyen. 6-mansdrosje frem og tilbake. I røyke pausene mine snakker jeg med et søskenpar fra Skottlend en helt mørk og en helt lys. (Jeg snakket kun med den lyse, hun andre sa ingen ting) de spiste ute. (Tror ikke de røykte engang) De bodde på hotellet som lå rett over gaten. Dette var på sjøsiden av gamlebyen.
Mandag 19. februar

Kl 11.23, ved bassenget
Jeg har ikke spist frokost, Bibbi og jentene har.Pips og Jonas har våknet. Pips ringte i sted og lurte på hvor vi var så de kommer nok snart. Det er sol!

Jeg spurte i utebaren om det var muligheter for å få seg litt mat. (Frokosten serveres bare til kl. 10)
Hun i baren sa at grillen ikke åpnet før klokken ett, men jeg kunne få toast. Jeg bestilte 3 toast. Det vart og rakk, men det kom ikke noe mat. Til slutt kom hun og sa at toasen kom når grillen åpnet!
Været var fint! Vi gikk mot byen. Vi var innom en minibank.
Vi be tiltrokket av denne fjellformasjonen og gikk mot den. Der oppdaget vi en resturant. (Som tilhørte et dykkesenter?)
Ganske bortgjemt.

Kl 14.18 på vei til byen en liten stopp i solen med forfriskninger.

Nikoline
Isted ventet vi på dåbbel-dekker men den kom ikke så da gik vi. N å sitter vi ved vannet men snart skal vi gå videre. Vi venter på dåbbel-dekker. Det er masse sol men ikke altig. Menn i dag er det masse sol.

Dobbelt-dekkern som Nikoline snakker om er to-etagers sightsingsbuss, som har åpen toppetasje.
Vi satt her en god stund og nøt det herlige været og solen, før vi gikk videre mot byen.
Vi spaserte til Funchals marina
Her fant vi en resturant og spise lunch på.
  Her lekte jentene i vannkanten.
Det blåste veldig, men det kommer ikke frem av bildene. Jentene var også i butikken og kjøpte noen ankelbånd og postkort og frimerker. De snakket spansk med damen i butikken.
Nora "mistet" skoen sin på dette taket av resturanten. Hun hadde VELDIG lyst til å gå ut på taket for å få tak den. Vi sa hun ikke fikk lov. En keldner gikk opp og hentet den for henne.
Etter lunch spaserte vi videre mot sentrum og gikk opp i byen før vi kom til den gamle delen.
Jentene fikk hvær sin is.
Vi satt oss ned utenfor en pub.
Ved siden av fant Pernille et sted hvor jentene kunne få maniquer. (Dette hadde hun lovet dem hvos de ikke bet negler)

Det ble litt lenge og vente, så Pips Jonas og jeg gikk i retning gamlebyen/sjøen

Vi fant en koselig te-resturant, men den holdt på å stenge, så vi satt oss på en benk og spilte kort. På nabobenken satt det et par menn som vi gikk utifra var narkomane.

Vi gikk vi opp i gamlebyen for å finne nok en resturant som var anbefalt av VG; O Jango

Denne resturanten var den som
Pips hadde hatt lyst til å gå
på første dag vi var i gamlebyen,
fordi den hadde varmelamper ute.
Den var populær, det var så vidt vi fikk bord

Legg merke til de nyfriserte neglene til Nikoline.
Blå neglelakk

Tirsdag 20. februar
Kl 11 på verandaen
De andre beveger seg mot svømmebassenget. Jentene, Bibbi og jeg rakk frokosten, ikke Jonas og Pips.
Kl 11.41 ved det nederste bassenget ved siden av det innendørs. Jentene bader inne. Vi andre ligger utenfor.
Utenfor innendørsbasenget.
    Nora gir opp å komme bort til Adrian,
vannet er for kaldt
Vi går i retning fra byen, mot "strandprominaden", og slår oss ned for å spise på den fortausresturanten vi hadde vært på tidligere som hadde cola.
Her var det noen gartnere som holdt på å ordne palmetrærne. De fyrte opp en motorsag som bråkte veldig. Resturanteieren gikk bort til dem og klaget over at de forstyrret resturantgjestene. De måtte pent bruke håndsag.
kl 14.15
Nikoline på resturant ved utsikt over havet:
Nå sitter vi på en resturang. Eter på skal vi gå til Hm men først må vi spise Nora å jeg skal spise spagetti. Nå prater Philip i telefonen.
Etter maten hjalp Nora gartnerne med å bære palmeblader.
Vi spasere videre langs "strandpromenaden" og kom til en slags pir, hvor det sto noen og fisket. En due hadde viklet seg inn i litt fiskesener. Til slutt fikk jeg klippet av det meste, slikat den fikk flydd.
Vi gikk og gikk.
Her var det en Lido, men siden det ikke kunne gå ann å få noe der, (Kiosk og resturant var stengt) gikk vi videre.
Tilslutt kom vi til en kjempekoselig fiskeresturant med bordet på taket, og utsikt til havet.
Når vi skulle gå derfra, tenkte vi vi skulle finne en drosje, men tilfeldigvis kom det en sightsing-buss, som vi bråbestemte oss for å ta. Vi kjøpte billetter, de kunne vi benytte i to dager.
  Kolonihave?
Og her er noen av bildene fra sightsingturen på Noras kamera

Vi gikk av bussen like ved hotellet.
Om kvelden skulle vi spise på en indisk resturant som Jonas hadde oppdaget.
Vi gikk til fots og fant den. Vi spurte om et bord, og ble først tilbudt et i et avlukke siden vi hadde barn. Jeg sa: vi går! Da fant han raskt et brd midt i rsturanten
Om kvelden spilte vi kort på verandaen
Nikoline
I dag lekte Nikoline og Nora og cici og Adrian og Philip sammen, men i ste måtte cici og Philip legge seg. Etter på når cici og Philip hadde gått lekte Adrian og Nora og Nikoline sammen.������������hilsen Nikoline.
Onsdag 21. februar

Bildene er fra tatt i resepsjonen

I dag var ikke været på topp.

Vi spaserte mot byen og stoppet og spiste på "The Pub" som var en del av et hotel.

Så klatret vi opp til parken.

Så sparserte vi hovedgaten ned til sentrum.
Vi var innom kirken

Vi endte på den te-resturanten som holdt på å stenge forrige gang

Kakene smakte!

Vi tok sightsings-bussen tilbake til hotellet.

Vår siste middag på Madeira inntok vi på Kon Tiki

Maten smakte!
Vi spaserte hjem
Onsdag 21. februar, avreisedag
Selv om ikke flyet skulle gå ved 3-tiden, kom bussen og hentet oss klokken elve.
Bye-bye hotel!
Nikoline på flyplassen Vi gjør ingen ting.
Nå vil Nora kjøpe godis.
Men nå står Nora i kø får oss.
Pernille kjøpte seg et skjørt på flyplassen.