Tilbake til Historie   Min hovedside
Til min forside
Trykk her for å sende meg en e-post Årskavalkade 1999
Anno MCMXCIX
Jeg bodde i U69, 3. etg. venstre side sammen med Pips.
Jeg var 48 år, Pernille var 27, og Pips ble 16 år. Pernille ble sammen med Johan.

Pips begynnte på gymnase, - Persbråten skole og jeg begynnte å jobbe på slutten av året.

Fest hos Tulla og Kåre i februar

Pernille telefonerer på kjøkkenet oppe hos meg.
Legg merke til kjøkkenskapet som jeg hadde fått laget etter inspirasjon av by-museet på Kongsberg.

Årlig tradisjon, syklubb på øya. Fra venstre: Ingrid, Pips, meg, Berit, Jorunn og Kirsten
Årlig tradisjon, syklubb på øya

Pips får sitt avgangs-vitnespyd fra ungdomsskolen, Ila Ungdomsskole, 22.juni.

Før sommerferien (22. juni) spiste Marit, Tulla, Pernille og jeg i en bakgård i Rosenkrantz' gate, En bakgård som somregel er en parkeringsplass, men som for sommeren hadde blitt gjort om til ute-resturant. Kjempekoselig sted. den lå vis-a-vis Det nye Teater.

Jeg fikk besøk av Marit, Elin John og Thor på øya
Medio Juli lånte Pips og jeg båten til Marit, (nå "Svanen") og dro en tur på Tjøme.
I Grevik   Vi bodde på Havna
  Kirsten
  Jeg fikk med Tulla og Kåre på øytur
Ingen bilder av Tulla, hun var nok fotograf! Jeg fikk fyr på både grill og røyk

Da vi dro hjem fra Tjøme, insisterte Pips på at vi skulle dra en tur "innom" Strømstad. Vi dro fra Tjøme ganske tidlig, men det ble en kjempelang tur. Vi var ikke på øya før klokken ett om natten. Da var det helt bekkmørkt. Og jeg fikk erfaring i å navigere etter stjernene. (Bare tuller, jeg navigerte ved hjelp av fyr)
Pips var veldig trett og sov mye av turen, fordi ungdommen hadde overnattet på "Hawai" foregående natt, og ikke fått så mye søvn.
(Vi hadde også Pips plastbåt på slep)

Medio august var vi i Kjøbenhavn med Totoklubben.

I høstferie (24. september til 2. oktober) var vi i Santorini.

Jeg ble stafett i Vinnerbongen.

Jeg gikk til Vikartjenesten og søkte jobb. (En del av det offentlige "Arbeidskontoret" - dette tilbudet ble borte ved reformen "Nav"). Jeg jobbet 14 dager i oktober/november på Tøyen sosialkontor, som sekretær. En jobb jeg egentlig ikke hadde lyst på, men hun på Vikartjenesten spurte så pent, fordi de hadde ett akutt behov for hjelp der. Satt for det meste på sentralbordet. En litt håpeløs jobb, fordi jeg fikk formidlet veldig få samtaler. (Enten var ikke folk på plass, eller så hadde de "skjærmet tid")
Jeg hadde ikke så mye å gjøre der, så jeg leste litt spanske lekser innimellom telefonene.

Etter endt vikariat fikk jeg et annet frem til nyttår på Lovisenberg Diakonale Høgskole. (Den gang het skolen Høyskolen for diakoni og sykepleie) Her trivdes jeg godt. Jeg satt i resepsjonen, og hadde mye med studentene å gjøre.

Bilde av Lovisenber Diakonale Høgskole, mitt kontor var vinduene i første etg. midt mellom de store bygningene.
Selskap hos Tulla og Kåre 13. november
Jeg snakker med Pips Middag
  Tulla og Kåre

Jeg ble tatt opp som Stafett i "Vinnerbongen" 19. november
I juleselskap hos Marit
Tulla og meg til venstre
og
Tulla, Alain og Marit på kjøkkenet
til høyre.

Jeg måtte jobbe i julen siden jeg hadde dårligst ansenitet. (En hadde alltid "vakt" i julen på LDH)
(Jeg husker at det var mye snakk 2000-års-viruset som skulle ramme datamaskinene, og var redd for min "post-jornal-fil" så jeg printet ut filen. - Men det gikk greit)

Nyttårs-aften var vi i Ullevålsveien. Pernille hadde fest hos seg, og Philip lånte leiligheten til Marit og hadde fest der. Dit hadde det kommet mange! - Men gutta taklet det bra. Gjest hadde fått i oppgave å passe på barskapet, og Pips sto vakt i døren.
Dette var etter at de hadde vært en tur til byen. Både Pernille & co og gjestene til Pips hadde vært i byen, som hadde vært et stort kaos. Det hadde endt med at Pernille og Pips hadde holdt hverandre i hendene og kommet seg ut av folkemengden.
Jeg drakk ikke noe (-ikke champanje engang, klokken tolv) før alle var "i hus", fordi jeg følte at natten var litt utrygg.

Syklubber i 1999
Vi hadde følgende syklubber i 1999: Liten 7/1, Åse 1/2, Anne 8/3, Jorun 20/4, Kirsten 10/5, meg 3/6,
Berit 30/8, Liten 20/9, Anne 19/10, Åse 1/11, Kirsten 23/11

En gjennomsnittslønn i 1999 var kr 276 020,-

Orderud-saken
Natt til pinseaften, 22. mai, ble Kristian Magnus og Marie Orderud, samt deres datter Anne  Paus skutt og drept i kårboligen på Orderud gård i Sørum i Akershus.