Altea Til min forside

Sol y Viente, Calle Mimosa 13

På Fornebu, klare for Spania
Fornebu 20. august 1995

Kirsten og jeg hadde bestemt oss for å reise til Spania ett skolesemester med Ola og Pips.
Vi dro 20. august, med sorg i hjerte for min skyld, fordi jeg elsker sommern i Oslo, som nå var på sitt beste, men jeg visste jo at snart ville den være over i gamlelandet. Jeg hadde forsikret meg om at Kirsten hadde gyldig pass til seg og Ola, og undersøkt om at ikke utløpstiden på Pips sitt var gått ut. For en gang skyld hadde jeg blitt ferdig med og pakke kvelden i forveien, og fant frem passene. Da oppdaget jeg at mitt var gått ut på dato. Jeg måtte tilbringe 3 timer av kvelden på politistasjonen, mens de ordnet et hastepass til meg.

Marit, Tulla og Tom kjørte oss til Fornebu. På flyet fikk jeg et røykesete, pluss ett i røykfri sone, hvor de andre satt. Men flyet var langt fra fullt, så alle kunne sitte hvor vi ville.
Det var 36 grader i luften når vi landet.

Vi ankom huset i Foya Blanca tidlig ettermiddag med drosje, etter å ha tatt buss fra flyplassen til Benidorm. På veien hadde vi vært i butikken og handlet det nødvendikste mens sjoføren ventet. Foya Blanca var en urbanisasion mellom Athea og Alfas del Pi, litt ute på landet.
Jeg hadde glemt å kjøpe røyk så jeg måtte avgårde for handle. Vi skjønnte ikke hva problemet med bilen var, den startet ikke. Pips fant ut av det, - kablen til batteriet var blitt løsnet. (Dette var vanlig å gjøre når man dro derfra slik at batteriet ikke ble tappet for strøm.)

På veien hjem fikk jeg problemer. Området besto av en haug av småveier, og jeg hadde ikke lagt så nøye merke til hvilken vei jeg kjørte når jeg skulle til butikken. Ikke visste jeg adressen, eller telefonnummeret. Jeg ble meget godt kjent i omeien den ettermiddagen. Når jeg endelig ble forenet med de andre, hadde de vært ned i svømmebassenget og badet. Ola og Pips elsket å bade på den tiden.

Den første natten ble vi spist opp av muscitos og sov dårlig.

Bile "vår"

Vi tilbrakte de første dagene til å bli kjent i nærområdet. Vi var i Abir, Athea, i Agua-land, i Nabobyen Willajosa, i Benidorm og på stranden.

I Willajosa hadde vi et uhell, vi hadde greid å låse bilnøkklen inni bagasjerommet.
Jeg spurte en dame etter en politistasjon. Hun så på meg og mimet skyting med hendene, om jeg mente en sånn pang, pang politi.

Jeg skulle forklare på mitt nybegynnerspansk hva som var hendt, det gikk ikke så bra, så jeg måtte til slutt tegne bilen med nøkkelen inni. Tilslutt fikk vi hjelp av et verksted, hvor mannen først fant frem et kuhjern, jeg sa nei og pekte på en skrutrekker. Han fikk tilslutt opp bagasjerommet uten alt for mye skade

Dagen før skolen begynnte var vi og tok den i ettersyn. Å kjørte ungene til skolen daglig, slapp vi fordi en skolebuss kjørte rundt og plukket dem opp. Føste dagen de skulle bli hentet, satte Kirsten og jeg oss i bilen og forfulgte dem. Slik fant vi ut hvordan den enkle turen til skolen var. (Vi hadde brukt en kjempeomvei nedom motorveien)

Komunikasjon på spansk
Klassen til Pips Skolen var ikke stor. 1., 2. og 3. klasse var slått sammen og det var 4., 5. og 6. også, slik at Ola og Pips endte opp i hver sin klasse.
De måtte ha med seg en 1,5 liters flaske med frossent vann hver dag. Dette fordi skolen ikke hadde kjøleskap. På denne måten fikk de tilstrekkelig kaldt drikke i løpet av skoledagen.
Onsdager hadde Ola fri.
Like ved skolen lå det et spennende spøkelse-hus som var til salgs.
Hele skolen

Det hadde ikke tak, og var overgrodd av pene blå ugress-planter.

Skolen var også det stedet vi etterhvert gikk på spanskkurs. Spanskkurset var det eneste fornuftige vi gjorde dette halvåret, ellers hadde vi bare ferie. (Nesten litt for mye av det gode, - men jeg var veldig iherdig med å pugge Spansk)

Slik så til vanlig vår hverdag ut:

Først vekket vi gutta og serverte dem frokost forand tv. (De hadde blitt informert om at man viste tegnefilmer på tv`n om morningen - de som inntil da trodde at tv besto av en halv time fra kl 6 til halv syv om dagen, og ikke var vant til å se på tv så mye engang)
Og så passet vi på at de var ferdige når skolebussen kom. Etterpå dro Kirsten og jeg på stranden (hvis vi ikke skulle på spanskkurs først). Så inntok vi lunch på en av strand-resturantene. Når dagen nærnet seg skoleslutt, handlet på vei hjem for og ta imot gutta. Vi laget middag og sørget for at de gjorde lekser.
Gutta likte seg veldig godt! Området mesto av en gjen norske barn de ble kompiser med. Og svømmebassenget på området! De hadde det toppers!

Gutta i gaten

De likte seg så godt at når Kirsten og jeg litt ut i semesteret skulle benytte oss av en langhelg ungene ikke hadde undervisning, til og dra på tur til Madrid, ble det ramaskrik. De ville mye heller "leke i gaten".
De slo seg helt vrange. Tilslutt ble jeg veldig sint. Etter en meget tydelig meningsytring fra meg, satt jeg meg i bilen å kjørte en tur. De var tamme når jeg kom hjem. Vi hadde fått vår vilje gjennom!

Langhelgen i Madrid var koselig og jeg synes jeg husker litt stevsom. Vi handlet mye i butikker og så byens severdigheter. Vi var innom de store museene men tilbrakte ikke mye tid i hvert enkelt. Men vi så Gernica og andre store malerier. Det siste muset vi var på var bymuseet, som var det fineste. Men da hadde ungene fått nok. Pips satte seg på en stol og var VELDIG syk!
Vi hadde tatt tog for å komme dit. Først Sitronekspresser - (lokaltoget langs kysten) til Alicante, så hurtigtog opp til høylandet hvor Madrid ligger. Det tok kun 4 timer. Kirsten hadde bestillt rommet over telefon, på spansk! Vi bodde på et hostal like ved Puerto del sol. Sentralt like ved Plaza Mayor.

Vi var også på helgtur til Cartegena, dette var i begynnelsen av desember. (Jeg husket at ungene badet i sjøen med våtdrakt, det var 4. desember og min bursdag)

Her bader gutta i Cartegena 4. desember
I Cartegena 4. desember
Ellers var vi på mange utflukter i omeien. I Guadelest var vi flere ganger, etter at vi hadde vært der, måtte vi bare, ta med oss besøkene dit. I en liten by, - jeg tror den het Polopp- på veien, hadde jeg funnet en lokal resturant jeg fallt helt for. Den lå i en liten bakgård, og var veldig lokal. Enten var den full av urbefolkning eller helt tom. En dag vi kom dit mens den var tom, (urbefolkningen hadde sikkert ikke lunch på dette tidspunktet.) kunne vi ikke få mat med det samme fordi keldnern (-og sikkert innehavern) holdt på dusje. (duch-rommet hadde store ugjennomsiktige glassvinuer til de vi satt. Men han ble etterhvert ferdig, og mat kom, - og lunshgjestene kom.
I Alcoy

En helg var vi i Alcoy, en storby midt ute på landet. Vi måtte kjøre krokete veier for å komme dit. En by med 90000 innbyggere og hovednæringen var industri, for det meste produksjon av ola-bukser.

Fjell-landsbyen Guadelest
Vi kjørte også til Denia og Java som var byer nordover, forbi Calpe. Her var vi innom en kjempefin grotte. Med en gang vi kom inn i den, jomet klasisk musikk mot oss. (Våren av Grieg?) Det var en fantastisk opplevelse. Grottes navn var Busot cuevas de Canalobre.
Nordover reiste vi også på en klassetur lærerne til ungene arrangerte, til en dyrepark i El Vergel. Her hoppet jeg på trampoline for første gang i mitt liv.
Fantastisk grotte Calpe var en by i nærheten (forbi Althea) hvor vi ofte dro for å bade. Her hadde de sykkelbåter, noe vi alle likte.

Vi var også i Torreviejo, som var en by med en fin badestrand og en strandpromenade og en haug av nybyggede urbanisasjoner rundt om i nærområdet. Denne byen var for meg en by uten sjel. Den manglet det de fleste spanske koselige byer har: en gamleby.
I Calpe
Vi var på Go-cartbane flere ganger. (Pips og Ola elsket den)
Første gang med skolen, som arrangerte fest for elever og foreldre der.
Skolen var fink til å arrangere ekskusjoner, blandt annet var de på fottur opp Sierrafjellet.
Tom og jeg på go-kart-banen
I Benidorm Vi dro også til Benidorm, men der var stranden veldig overfyllt. (På slutten av høsten var det bedere der, men nå hadde alle under 50-60 år trukket seg tilbake fra sommerbyen.) I Benidorm tok vi båt ut til en øy med en masse fugler på.
Båten hadde glassbunn og sidevinduer nede, slik at vi fikk undervannslivet tett innpå.

Caliosa var også en by i nærheten, der var vi blant annet fordi vi måtte ha Eu-kontroll på bilen.

Althea var en veldig koselig by, og den som lå nærmest oss. Her var vi ofte. Her kjøpte jeg mine første briller. En av gangene Tom kom, dro vi rett fra flyplassen for å overvære Fiestan der. Her var vi ofte og spiste middag, i gamlebyen.
I Althea

Ellers hadde vi besøk ev et vennepar av oss med to barn i høstferien. Og Tom var stadig på besøkt.

En gang han var der, tok Kirsten og han en dagsutflukt, mens jeg passet gutta. (Da hadde vi leid bil fordi vi var avhengig av bil slik huset lå til) Neste dag tok jeg en utflukt på egenhånd. Jeg kjørte sydover til Elche La Dame de Elche

Tom var ofte på besøk
En i klassen til Pips skulle en dag feire bursdag, ved å dra inn til Benidorm og spise på Mac Donals.
Jeg var litt bekymret for at disse fem små gutta skulle dra inn til ”Storbyen” alene. Han hadde fått lov til å være ute til kl. 9. Klokken ble 10 og da ringte han, fra Benidorm. De fikk ikke tak i noe drosje, og mens jeg snakket med han, sa han at han måtte legge på, fordi nå så de en drosje. Det varte og det rakk. Klokken nærmet seg tolv. Da ringte en mamma og sa at de var hos henne. Vi hadde ikke tjangs til og finne frem til denne urbanisasjonen i mørket, så det endte med at hun kjørte ham hjem. Da han kom var kl. 12. Dette var 3 timer med fullstendig bekymring. (pluss de resterende timene før, med vanlig bekymring)
Pips med en av de to kattene våreOg Ola med en Her bodde de Villkattene våre
Katter
Det var mange villkatter rundt omkring huset. Kirsten begynnte i det små og mate dem. Til slutt endte det med at stor pose med kattemat fast var på vår handleliste. (Lista de comprar; vi pleide å skrive den på spansk)
En av kattene hadde fast plass i vinduskarmen, (den utvendige, som hadde smijernsgitter utenfor) katten var gul og hvit og ble på en måte en distansert venn)
Venner var også de to kattungene som fikk fast bopel i den ene stolen på terrassen. (De var så tamme og ville veldig gjerne inn i huset, men fikk ikke lov, p.g.a. at Kirsten var ælergisk.) De var kjempesøte, og ganske små første dagen de dukket opp.
En dag hendte det noe, Kirsten hadde hengt opp en kork i en snor i peisen på terrassen, og den ene kattungen hadde blitt hengene etter halen i snoren. Den var helt fortvilet. Så kom Kirsten til unnsetning. Men det endte med at Kirsten fikk dype katteklor på hendene.
Når katten ble befridd, løp den, - i hundre! Og ble borte. Broren var fortvilet, og vi ble fortvilet. Vi lette og lette, men måtte til slutt gi opp. Den dagen var alle mutte. Og neste dag. Så plutselig var katten på plass igjen. Brorens, og vårt humør  ble løftet opp, og alt var igjen i fryd og gammen.
En dag kom ungene løpene og fortalte at vår kjøkken-vindu-katt var blitt overkjørt og lå død nede i veien. Den lignet på en prikk, men kunne ikke ha vært den, fordi dagen etter var den på plass igjen.
En morgen hadde en katt klatret opp i et tre i haven og kom ikke ned igjen. Vi tenkte på å tilkalle brannvesenet så de kunne komme med stige, men Pipsen klatret opp i treet og fikk den ned. Den tisset på Pips nye pysjamas, sikkert av redsel.
Meg ved utepeisen Kirsten i haven Det var modne appelsiner og kart på samme tre

Når det begynnte og nærme seg hjemreise var vi egentlig mettet for Spania for denne gang. Kveldstempraturen lå omtrent på 13 grader, og det er kaldt i et slikt hus vi bodde i, til tross for at vi hadde elektrisk ovner. Hustet var ikke isolert, og marmorgulvet var kaldt og vi gikk med masse klær inne. Ikke minst Kirsten lengtet hjem. Hun satt i gang vasking av hus og pakking ca en uke før vi skulle dra. Det var en fordel at vi var ferdige med allt dette to dagen før avreise, for da gikk strømmen. (Grunnen var at det regnet kraftig og det ble kortsluttning i haven. (haven hadde elektrisk opplysning). Men våre kufferter sto ferdig pakket, slik at vi ikke måtte pakke i mørket. Noe elektriker fikk vi ikke tak i. (Jeg tror han kom samtidig med at vi dro)

Vi bestillte en drosje som skulle ta oss med til flyplassen, men måtte ha en til, - til bagasjen. Julepresangene, svømmeføtter og snorkel, oppblåsbare vannleker, badebrett, og for ikke å snakke om de fjernstyrte bilene ungene hadde annskaffet seg her nede, trengte egen bil. Vi regnet litt på det og fant ut at vi måtte betale en hel haug i overvekt, men heldige som vi var, var vekten på flyplassen istykker så vi slapp unna den utgiften.

Gutta var fornøyd med semesteret Jeg kunne ha skrevet mye mere. En av sakene jeg for eksempel hadde glemt var at appelsinslang var en guttehobby.
15. april 2010
Bilder fra Albir, Alfas del Pie og Althea 15 år etter
Jeg var på tur med Pernille langelgen 9. - 11. april 2010.
Jeg kjørte henne til flyplassen søndag den 11., (jeg skulle bli til tirsdag) og tok meg en tur til gamle tomter.
Skolen Kulturhuset
Skolen gutta gikk på Kulturhuset i Alfas Dette var hovedgaten i Albir. Nå var "byen" mye større
Fredsdue
Denne fredsduen malte klassen til Pips. Utenfor rådhuset i Albir i 1995 På denne stranden pleide vi å ligge. Strandprommenaden mot Althea.
Utsikt mot Albir El Perro Negro
Kirsten og min sin lunch-resturant utpå høsten.
Den var veldig forandret
Utsikt mot Albir fra Althea Resturanten hvor Pips og jeg var alene og spiste, hvor vi fikk servert Alioli for første gang El perro Negro.
Resturanten vi spiste på første gang vi var i Althea

Jeg spaserte fra Albir til Althea langs en ny bilvei helt inntil sjøen.
Her var det bare litt strand, gamle ubebodde hus osv. før. Her hadde vi parkert noen ganger og spaserte litt.
I Althea stoppet jeg på en fortausresturant langs strandpromenaden for å innta lunch.
Jeg bestillte Cæsar-salat. De var gått opp for det, men fikk en kjempegod annen som besto av innbakt ost, honning, epler, tomater, salat og valnøtter og masse bacon. Kjempegodt!
Jeg gikk også opp i gamlebyen.
På toppen av Althea
Utsikt fra Althea mot Kalpe På toppen av gamlebyen
Calle Mimosa 13. Her bodde vi Svømmebassenget skimtes
2015
I dag, 1.april 2015
var Pips og Jonas på kjente tomter.
Til Toppen
Siden er lager februar 2008 + litt i april 2010 + litt i 1/4-2015 Telefon: 22607227 Mobil 47022836