Forsiden
Slektshistorie
Reiseliv
Reiseliv side 2
Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Reise-dag-bok
Torsdag 3. - tirsdag 8. mai 2012. Alene
Montesinos

Jeg tok Norwegian-flyet kl 14. fra Gardermoen.
Bibbi kjørte meg til Østbanen. Jeg hadde bestilt sete ved vinduet på 9. rad, og hadde hele raden for meg selv. Luksus med regulerbare seter! (Faste seter er en av de mange ulemper ved å fly Ryanair)
Dessuten har Norwegian internett. Kjempegøy med utvikling!
(Jeg blir inspirert til å lage en side om tekniske (-og kanskje andre) utviklinger mens jeg har levd)

Siv og co hadde lagt nøkler utenfor, hadde bare nøkler til huset, fordi Pedro hadde lånt et sett som han trengte for å ordne veggen mot naboen.

Mange lyspærer var gått, inkludert en i bassenget som får ventes med å skiftes. Det var en del skittentøy.
Jeg byttet spania-mobilen med min gamle. Jeg handlet i supermarkede på veien mot Torrevieja. Hadde bestemt meg for å varme opp ferdigpizza, men var ikke hjemme før kl. 21, så jeg bare spiste litt rett ut fra kjøleskapet. (Det var en haug med mat som Siv og kanskje Bibbi, bare hadde latt bli stående. - Og all slags drikkevarer, inkludert 3 små glassflasker med cola)

Fredag 4/5 kl. 22.10 i pation

Dagen har bare rendt bort mellom fingrene mine. Er nettopp kommet fra Biffresturanten.
Jeg var ikke så veldig sulten, jeg har drukket en hel del cola hele dagen fordi det er lettvindt. Klokken var plutselig blitt nesten ni før jeg gikk ut for å spise. Keldnern "min" sto utenfor resturanten og serverte vin til noen som satt ute og røykte. Jeg spurte om jeg kunne spise ute og det var helt greit. Han spurte om jeg ville ha cola uten is og indrefilet, så det var det det ble. (Hadde tenkt å finne på noe annet for en gang skyld, men..)
Nå er det 20 grader C. Det har vært varmt idag, sikkert 26 grader C.
Her er det lus på trærne. Jeg skiftet lyspærer. Den ene nye lampen i haven virker ikke. Jeg prøvde å skifte lyspære på den, men det viste seg at det er selve lampen som er istykker.
Hadde avtalt med Pedro at han skulle komme idag, men han ringte heldigvis ganske tidlig og fortalte at han ville komme i ettermiddag, så jeg slapp å vente på ham hele dagen.
Det er ferre katter rundt omkring. (Ketil fortalte at Lola hadde kverket noen. - Bra!)
Jeg snakket med Lola om lusen på trærne. Hun sa at hun kunne kjøpe noe for det. Jeg spurte om vi kunne dra i butikken sammen. (Vil bli litt kjent med hvor man skaffer seg forskjellige ting)
Hun skulle spise lunch først. Rigmor kom innom, og mens vi satt forand huset kom Lola og var rede til å dra i butikken.
Vi fikk middelet i dyrebutikken i Montesinos. (Blått pulver som skulle blandes i vann) Vi blandet det i en brukt spruteflaske og gikk rundt å sprøytet. Hun skal gjenta oprasjonen etter 8 dager.
Så begynnte jeg å luke ved oliventreet ved "de tyske naboene", og forand huset. Jeg dro opp til det nærmeste gartneriet og kjøpte to sekker med pryd-sten, og fylte opp det bedet hvor vi sitter å spiser frokost, fordi da kan ikke kattene bruke det som toalett.
Innimellom gikk jeg over til Rigmor og co, rigmor hvilte, men jeg fikk hilse på datteren, svigersønnen og de to guttene deres. Vi ble enige om at jeg skulle lage lapskaus på søndag. (I ettermiddag testet de om baby-callen virket helt til meg og det gjorde den.)
Pedro kom og fikk oppgjør for jobben han hadde gjort. (Rep. murvegg og nye vinduer mot "de tyske naboene".) Jeg spurte om ha kunne begynne å ordne badet ved annekset, men det ble ikke aktuelt før taket er fixet. Vi ble iallefall enige om at han kunne reparere/beise "pumpehuset" i pation, skifte de ødlagte flisene foran huset og at han skulle lage drenering ved muren han hadde fixet.
Når det gjelder taket kommer han sammen med Ernst (Norsk) og snakker om det søndag eller mandag.

Jeg hadde egentlig tenkt å ikke gjøre noe særlig mens jeg var her, bare lese, stelle negler og føtter, men er blitt litt opphengt i haven.

Lørdag 5/5, kl 23.10 i pation
Månelyst etter en grå dag.
Har akkurat kommet fra middag hos Rigmor og co. Svigersønnen grillet biff. Veldig koselig.
I dag etter teen dro jeg opp å kjøpte tre sekker pyntesten til. Så spiste jeg engelsk frokost på den engelske resturanten på rådhusplassen i Montesinos, etter å ha bestilt time hos frisøren, Maria Torres.
Jeg dro hjem og fortsatte og ordne forand huset. Det begynnte å regne litt, så jeg skyntet meg å få det nyvaskede tøyet som hang ute til tørk, under tak.
Jeg redde senger. Litt av et puslespill, - finne de riktige laknene til de riktige sengene når det finnes 3 forskjellig størrelser på madrassene, riktige dynetrekk og putevar, når dynene og putene har forskjellig størrelser. Dessuten har Pernille spesialpute, tynn.
Jeg har lest litt bok i dag og ordnet negler og føtter.
Jeg har ombestemt meg når det gjelder lapskaus, fordi det vil by på problemer å få tak i flatbrød. (Kjetil får heller få det senere. Det vil bli indonesisk biffgryte isteden. (Bibbi sendt meg ingrediensliste på Skype)
Jeg dro og handlet det jeg trengte til måltidet på supermarkede på veien til Torrevieja. Jeg fikk alt, bortsett fra gressløk til tomatsalaten, (kan erstattes med løk) og Sambal goreng. (Indonesisk kryddersaus)
Jeg bestemte meg for advokado til forrett. (De hadde ikke rømme, men det erstattes av en slags fløtekrem). Jeg dro til Carrefor og fikk tak i en god erstattning for Sambal goreng.
Jeg hadde også kjøpt en spekeskinke i sommerpresang til Lola og Angel.
I kveld er det 17,5 grader c.

Søndag 6/5
På søndager kjører ofte noen forbi fincan i hest og vogn På stranden
Jeg tenkte jeg for en gang skyld skulle lese ferdig boken jeg var begynnt på, så jeg tok den med meg på stranden. Jeg spiste lunch (Cæsar-salt) på strandresturanten.
Hjemme ordnet jeg litt forand huset, forberedet middagen og leste mere bok.
Pedro og Ernst kom.
Vi spiste i pation. Etter at gjestene var gått, koste jeg meg med ennå litt mere vin og ryddet og satt på en oppvaskmaskin.

Mandag 7/5
Jeg hadde bestemt meg for å ta en biltur til Aguilas, en by sør for Cartegena som det hadde stått litt om i et ukeblad. (Må jo bruke opp bensinen jeg har betalt for - leier bilen med full tank, og leverer den med tom)
Etter teen, et egg og kun ferskpresset appelsin til frokost la jeg i vei. Jeg skulle følge AP7 forbi Cartegena, men akkurat da jeg burde ha vært oppmerksom, ringte Tulla, så jeg rotet meg bort. Var en tur nedom Cartegena, hvor jeg kjøpte et kart. Jeg fant etter mye om og men tilslutt motorveien. Den var ny og dyr.
Når jeg kom frem til Aguilas, kjørte jeg meg også inn i en labyrint i gamlebyen med bratte smale gater. (De fleste (minst 80% føltes det som) er enveiskjørte.)
Tilslutt fant jeg ned til stranden. Jeg var sulten så jeg parkerte i en bakgate til stranden, og gikk til nærmeste resturant og spurte om de serverte mat. (Kun meg der, ikke spisetid for spanjoler.)
Resturanten het El faro, og var fasjonabel.
Jeg kunne få tapas. Jeg pekte på noen, og fikk omtrent, det jeg hadde bestillt.

I ukebladet sto det at byen ikke hadde mange utenlandske turister, men var et sted spanjolene ferierte. det stemte nok.

Her er flere bilder fra utkanten av byen:

Rådhusplassen tirsdag 8/5, ca kl 11.
Jeg har bestilt engelsk standar frokost. Har vært hos frisøren, kastet flasker, redd opp sengen min med nye sengeklær og satt på en vaskemaskin. Gimi kom i dag tidlig og er i full gang med å skrape "pumpehuset" i pation.
Bilder fra vinveien, fra Montesinos til fincan.

"Pumpehuset" skal pusses opp LUS, (de er døde på bilde (-forhåpningsvis)) Bilen jeg leide.

Andre ting fra turen:
Jeg dro opp i minibanken for å ta ut noen penger, tok bare med meg en røykpakke med visakortet mitt oppi. Det er tredje gang jeg glemmer å ta det ut igjen, før jeg kaster pakken.