Forsiden
Slektshistorie
Reiseliv
Reiseliv side 2
Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Reise-dag-bok
16. - 28. februar 2012 (Pernille og jentene 19.-28.) Montesinos
Pips hadde bedt så pent om jeg kunne dra en tur til Marbella og levere nøkler til naboen hans der, så da gjorde jeg jo det.

Om kvelden 16. februar ved langbordet i pation, jeg tar et glass rødvin.
Jeg tok Ryanair. Jeg dro innom å handlet før jeg dro til Fincan. Alt sto bra til med huset. Det var 11 grader inne og 9 grader ute. Jeg spiste indrefilet på biffresturanten. Når jeg kom hjem derfra var tempraturen inne 12, grader.
I morgen skal jeg til Marbella. Har ikke kart, men har slått opp på Google-maps og studert litt. Jeg kjører over fjellet via Granada.
17. februar, fredag.
Nå sitter jeg forand huset og spiser frokost - minus egg og smør. (Glemte å kjøpe.) Strålende sol (litt sky på himmelen). Har vært i haven og plukket appelsiner, og skrevet en e-post. Ola og Michel er tilbake i Bangkok. Zara er ikke lenger gravid, og det er ingen hvalper her, men hun har store patter. All vekst bortsett fra trærne i haven er fjernet. Det er masse katter her, men kanskje litt ferre enn sist.
Jeg skal bare rydde litt og pakke, så drar jeg til Marbella.

Bilder fra veien over fjellet fra Fincan til Mabella. Motorveien var veldig bra, med lite trafikk. Det var litt snevær på veien, og tilogmed hadde sneen lagt seg noen steder.

Jeg noterte klokkeslettene jeg jeg var på de forskjellige stedene fordi Pips gjerne ville vite hvor lang turen var. Fra Fincan til Fucherola brukte jeg 5 timer og 45 minutter.
Jeg rotet meg litt bort når jeg kom til Fucherola. Der stoppet jeg og spiste en salat.

17. februar, rett innenfor døren til verandaen til Pips.
(Det begynnte å regne så jeg satte meg inne)
Jeg er dårlig, så det ble ikke noe utespising til kvelds. Jeg har feiet opp i stuen, (varandadøren sto oppe - noe galt med lokkemekanismen) varmet opp soverommet med den ene ovnen som er her. Jeg handlet i nærbutikken. Helt umulig og få parkeringsplass i Marbella! Jeg hadde med meg pc´n fordi jeg hadde tenkt å lage en nett-side, men tror jeg utsetter det. Jeg veltet vinflasken når jeg skulle redde alt inn fra verandaen når det begynnye å regne.

Jeg hadde blandt annet kjøpt et eple i butikken. Dette er et råd jeg hadde fått på et Farmasia en annen gang. Jeg gruet meg veldig til hjemreisen neste dag, fordi jeg følte at jeg var avhengig av tilgang til et toalett hele tiden. Men jeg tror dette eple gjorde susen. Turen hjem gikk fint.
Lørdag tok jeg først kontakt med Miguel, - Pips nabo, leverte ham nøkkel, og ble enig med han om at han skulle få pris på å bytte fliser på verandaen av sønnen til vaktmestern.
Jeg kjørte over fjellet hjem også. Jeg stoppet i Granada.
(Senere når jeg kom til Norge fikk jeg en bot i posten, - fra Granada. Først tenkte jeg at det var en parkeringsbot og at det ikke kunne stemme fordi jeg hadde parkert i et parkeringshus hvor jeg hadde betalt. Men så kom jeg på at jeg hadde jo forvirret meg inn i gamlebyen med bil og ikke greid å komme ut derfra igjen. Der var det bare busser som hadde lov å kjøre)
Granada var en veldig koselig by, iallefall gamlebyen.
Jeg spurte meg frem om hvordan man kom til Alhambra. Dit gikk det buss ofte. Jeg fant bussholdeplassen. Det tok ikke lang tid og komme dit. Alhambra lå på en høyde. Det var lang kø for å komme inn, så jeg tok en cola på en resturant utenfor.

Resturanten jeg tok en cola på.

Over: utenfor Alhambra

Ovenfor til høyre: Bussturen ned til Granada

Til høyre: Kjør forsiktig-skilt på vei over fjellet

Jeg var hjemme ved 8-tiden. Rigmor prøvde å ringe meg når jeg var på fjellet, men mobildekningen var veldig dårlig, så jeg ringte henne tilbake når jeg nærmet meg Murcia.

Lørdag den 18. hentet jeg jentene på flyplassen som kom med et fly som hadde gått fra Rygge kl 10.35

Jentene har fått besøk av venninnen sin og broren hennes. De leker resturant og serverer oss mat. Forand huset søndag.

Lunsj på rådhusplassen mandag den 20. februar
Vi spiste rekecoctail og tunfisksalat til Nikoline som hun ikke spiste, på nabo-resturangen til der vi pleier å spise.
Nora og Nikoline spiste bare i is.

Tirsdag kveld i pation, kl 22.50 (21. februar)
I dag var Nora med Bibbi til Montesinos for å kjøpe ferskt brød til frokost. Nikoline og jeg var hjemme imens og laget en liter appelsinjus og fire glass med mandarinjus. Vi skulle lure Nora og mamma, men Nora oppdaget at det var mandarin med en gang. Gimi kom kl 9. Han flyttet sten i haven, så luket han resten av dagen. I morgen skal han beise "druestativet" og vindu i annekset.
Jeg har kjøpt 2 gressløkplanter og snakket med IngerJohanne. Hun kommer en tur på besøk på torsdag. Bibbi rydder i garasjen, noe som vi begynnte på i går natt, til ca kl halv to. I går myrdet Pernille og jeg også en kjempebille og en sneile. I dag har vi sett etter utestoler, handlet på Consum og vært i en leketøysbutikk som ikke hadde noen ting. I dag har jentene lekt med bøtte og spade i haven. Jeg har klippet appelsintrær og lukt under dem. Jeg har kjøpt beis. Det var spådd regn, men solen har skint fra en nesten skyfri himmel.

Bilder fra tirsdag 21/2

Her jobbes det i haven

Paraplyen fungerte som parasol

Bilder fra onsdag 22/2, forand huset

Bilder fra torsdag 23/2, forand huset og i haven.
Torsdag 23/2
Nikoline er syk i dag også. Vi har hatt besøk av IngerJohanne og hennes venninne. Gimi har beiset solsengen og klippet trær. Pedro - Gimis pappa kom innom. Vi kar kjøpt fire appelsintrær og en liten palme. Vi spiste på "El Rancho Blanco"
El Rancho Blanco er en resturant vi hadde blitt anbefalt.

Fredag 24/2
Nikoline og Nora er syke og har ligget og vært slappe i hele dag. Rigmor og Trine var her til lunsj. Vi spiste camanbert.

Bildet: To slappe engler

Vi var på marked lørdag.
På vei hjem kjøpte vi
ferdigstekt kylling i kraft
som vi spiste med loff og
allijoli forand huset.
Bilder fra haven, etter at Gimy (og litt jeg) har stelt den. Jeg laget også et kart over trærne.

Søndag 26/2
Jeg har kjørt jentene til flyplassen. Det har vært strålende sol i dag. Jeg spiste i "Las Cuevas" i St. Miguel.
Jeg har vasket mye; jentenes- og Bibbis rom, gang, stue, spisestue og kontor. Jeg har kjøpt gjørdsel til trærne og noe som skal hjelpe mot gule blader på gartneriet som ligger på veien til St Miguel. Det er åpent på søndager. Jeg har oljet utespisebordet.
Vi hadde masse planer om alt vi skulle gjøre med jentene, men p.g.a. at de var syke fikk vi ikke gjort noen ting.