Forsiden
Slektshistorie
Reiseliv
Reiseliv side 2
Til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Montesinos,
Torsdag 16/10-Tirsdag 4. november- 2014
alene, Berit og Kari fra 22/10-28/10

Den dagen jeg reiste snedde det litt på vei til Gardermoen. Jeg kom ned til strålende sol fra skyfri himmel. Det var varmt. Dette været holdt seg helt til kvelden før jeg dro hjem, Hjemreisedagen var kald, slik at jeg ikke behøvde og skifte klær på flyplassen.

16/10 torsdag kl. 18.39 i pation
Strålende vær, 24 grader celsius
Har akkurat kommet etter å ha vært i St. Pola og spist på strandkafe og handlet på Dialprix. Jeg har ryddet ut av bilen og begynt å sette ting på plass.

Kl 23.19 samme sted
Jeg er forkjølet. Det merket jeg veldig på flyet, hadde kjempevondt i ørene når vi begynne nedstigningen. Her er det helt skjønt, og jeg gleder meg til å legge meg i en ordentlig seng med rene sengeklær! Har feiet hele pation i dag. Vært å kjøpt ny 'oppvaskbøtte' (en slik jeg setter benene i vann i, - egentlig er det en bløt murebøtte?) hos chinabutikken ved Macadona. Rigmor og Kjetil var innom. Jeg har stelt ben og hengt opp en vask.

Fredag 17/10
Jeg var hos tannlegen kl. 11. (Rigmor hadde på forhånd bestilt time til meg)
Så dro jeg til Ikea i Murcia, for blant annet å kjøpe en hylle til pumpehuset, dørmatte en kommode og to lamper.
Dro på markede i Montesinos og kjøpte blomster. Etterpå dro jeg til Carrefor og fikk filt nøklen til Bibbi. Handlet på Macadona.

Lørdag 18/10....

Lørdag 18/10 på strandresturanten i St. Pola En flue i oljen som ostebitene med bacon kom i Familien ved siden av Store mamma. Maten

....var jeg på stranden i St. Pola
Jeg spiste på lunch på Peña Grande
Her bestilte jeg bl.a. ost i bacon.
Det kom en flue og lander i den veldig varme oljen. Den døde momentant.

Om ettermiddagen hadde ledningen til pcn min blitt helt ødelagt. Jeg dro opp til elektrikern, - mannen til Isabell.
Jeg traff han heldigvis utenfor butikken. Han reparerte den!
Søndag 19/10

Jeg var bare i Fincan
Satt sammen ikeatingene.
Ryddet alt og la på sengene.
Rigmor ringte, og kom innom
Spiste biff på biffresturanten. Det smakte!
Kl er nå 00.28
Skal legge meg
Har sett på en del episoder av 'den unge fleksnes' og tatt ut av oppvaskmaskinen. Alt er ryddig!
Håper jeg er bra i morgen (i dag har jeg hatt feber)

Ny Ikea-hylle i pomperommet Påfuglen og Rigmor
Mandag 20/10

Kl 18.16 i pation
Nå har jeg (Lola) satt på varmepumpen til bassenget. Med mange overtalelsesrunder fra min side. Det er 21,5 grader i bassenget nå. Vi får se om det øker.
Vi har også skiftet to lyspærer i pompehuset. (Jeg skiftet en i går) den første vi skiftet eksploderte.

Forkjølet i dag også. Og det er fluer her.
Sett på youTube

Tirsdag 21/10...
.....har jeg ikke skrevet noe, og har ingen bilder. Var nok for det meste i fincan fordi jeg var syk.
Onsdag 22/10
Kl 00.39 i pation
Berit og Kari har lagt seg, jeg har spilt litt Candy Crus og skal legge meg nå. Jeg avlyste tannlegetimen jeg hadde kl. 9 i dag tidlig, p.g.a. feber. Tulla vekket meg. Har spist tre måltider i dag. Forkjølet ennu, men føler at jeg begynner å bli litt bredere Pedro kom innom. Pratet mye.
(Jeg lå når han kom og jeg var i badekåpe) Jeg spiste lunch på "Sunseth Beach" flyet til B&K var litt forsinket. Vi dro rett til Fincan, så opp og handlet på SuperValu og til den indiske og kjøpte take-eway-mat.

Utenfor

den

indiske

mens

vi

venter

mat

Torsdag 23/10
Vi spiste frokost forand huset. Jeg begynnte å spise et fedd med hvitløk oppå alliolien hver dag.
(Råd fra Pedro, for å bli frisk)
Så dro vi på stranden i Guardarmar, og spiste lunch på Casablanca strand-resturanten.
Vi spiste pil-pil. Smakte ikke noe særlig.
Fredag 24/10
På Loco-stranden
Lunch på Sunseth Beach

Vi var på Loca-stranden og spiste lunch på "Sunseth Beach". Vi ba Rigmor og Kjetil til ost og kjeks om kvelden, men når kvelden kom følte ikke Rigmor seg bra nok, så de avlyste.

Lørdag 25/10

Vi var på Playa Flaminga. Kari kjøpte veske og "ekte RoyoBom"- solbriller på stranden.
Vi tok masasje alle tre. (Jeg bare på benene)
Jeg kjøpte meg en bacon- og oste-bagett.

Om kvelden var vi på biffresturanten i Montesinos.

Jeg har lest ferdig boken " Analfabeten som kunne regne"

Vår flinke massør
Siden vi ikke eier en hårtørker satt Kari seg i solen for å tørke håret sitt.
Søndag 26/10
Sitter på kiosken på La Zeina-stranden klokken er 13.16, (vintertid i natt) Jeg drikker te, Berit og Kari soler seg.
Jeg er ikke helt kvitt forkjølelsen min. Har spist et fedd hvitløk på aliolien min hver frokost.

Vi spiste lunch på "La Miranda".
Omkvelden dro vi opp til den indiske og kjøpte mat vi tok med hjem og spiste i pation.
Mandag den 27/10, hadde Berit og Kari time hos friserdamen Nina Karlsen (og hennes datter)
Berit ble ferdig før Kari. Vi ventet på henne på torget
På rådhusplassen   På Sunsth Beach

Etter at Kari var ferdig hos frisøren dro vi til en strand Nina hadde anbefalt, tror den heter "Muchas Palmeras", men er ikke sikker. Dit var det ganske langt, - syd for Torrevieja, og jeg ble ikke veldig imponert.
Etter dagens strandliv dro vi inn til Torrevieja og spiste lunch på "Sunseth Beach"

Om kvelden spiste vi på biffresturanten.

Tirsdag den 28/10
Jeg kjørte Berit og Kari til flyplassen, og spiste lunch på "Manolo" på vei hjem. Jeg spiste meny. Billig og greit!

Jeg dro til tannlegen i La Zeina og bestilte ny tannlege-time

Pedro var innom.
Jeg begynte å rydde ut av vaskerom/bad,
og Pedro begynte å rive innvendig.....

...og murte fundament til nye vegger.
Onsdag 29/10
Engelsk frokost på torget.
Pizza til lunch på torget.
Var med Pedro i to flisbutikker.
Rigmor og Kjetil kom innom om kvelden, vi spiste spekeskinken og ost.
Torsdag 30/10
Våknet kl 5 og ville ikke legge meg igjen, tilfelle jeg sovnet. Jeg var hos tannlegen kl 9.
Pedro og co var her og jobbet. Spiste suppeboks til lunch (oksehalesuppe)
Jeg dro oppe og handlet.
Jeg var å spiste blomkålsuppe hos Rigmor og Kjetil.

Fredag 31/10,
Klokken 11.31 på stranden som Rigmor bruker. Her er det for det meste sten, (fjell) mange resturanter og ikke så folksomt. (Det er vel dessuten den som ligger nærmest oss. (I utkanten, syd i Torrevieja)) Har akkurat vært hos tannlegen som klippet bort litt av det stinget som har plaget meg siden bedøvelsen gikk ut i går.
Skulle til kontroll i dag kl. 11. Før det har pratet jeg mye med Pedro. Han slo hull på et rør som går under vaskerummet. I det røret viser det seg at det er masse røtter bl.a.

Resturanten her var ikke noe dårlig valg. En cafe med en haug med folk og en litt mindre resturant med nesten ingen ledige bord ved siden av. Jeg valgte redturanten. Bestilte cola og meny. Jeg fikk salat, brød og alioli først, så en suppe (får)? Og nå fikk jeg akkurat torsk.
Et band spilte på nabokafeen. De spilte blant annet Stones.
Pedro hadde hugget hull i et rør som går gjennom gulvet mellom pation og ut.
Det var fullt av røtter. Når jeg kom hjem fra stranden hadde han tilkalt
en spesialist på "rør-renser"
I pation kl 17.28
Stillheten har senket seg!
Jeg skal være hos frisøren om en halv time og det eneste jeg har fått gjort siden jeg kom hjem er å rydde kjøkken. (Og drukket te.) Her har det vært liv og røre. Når jeg kom hjem fra stranden, hadde Pedro en rydde-opp-i-rørspesialist her. Han skal ha 250 euro for jobben. Røttene i rørene ble fjernet. (Det er mulig Pedro må gå inn utenifra og fjerne mere senere. x
Jeg skal tenne utelys og vaske meg før jeg går til frisøren.
Kl 20.04, utenfor den indiske. Skal spise ute. Har fått et glass vin og tynt brød. (Den gode forretten) nå har det smelt to ganger. Det er Halloween i dag. Det var barn innom FRISERDAMEN og viste frem hvordan de hadde sminket seg, til stor begeistring for de som var der. Herlig med nyvasket, nyfarget og nyfønet hår.

Grusomt at jeg nå har begynt å "telle" dagene til jeg skal hjem. (Jeg teller dem ikke fordi jeg gleder meg, men for å fordele alt jeg skal gjøre på de dagene jeg har igjen her.) Her på den indiske, har de ikke dekket på duk til meg. Ellers hvis jeg får spise utenfor, pleier de det!
Foruten fyrverkeri, er det kinesisk lykter.

Kl er 20.58 og jeg er mett og fornøyd. Har nesten drukket opp colaen og vinen og snapsen jeg fikk til regningen. Har spilt litt Candy Crush og drar hjem og steller negler i pation.

Lørdag 1/11
På vei til Alicante for å se etter vasker.

Klokken 09.58, på en snobbete cafe (San Cristobal) i Alicante,
like ved parkeringshuset og turistinformasjonen.

Turistinformasjonen åpner ikke før 10, så derfor denne teen. Pernille ringte nettopp og fortalte at hun hadde funnet en butikk i Alicante, så jeg venter på ytterligere informasjon på en sms fra henne.
Jeg er den eneste på cafeen, men jeg tror ikke byen helt har våknet ennu.
Det er jo lørdag, og byen bærer LITT preg av at det var Halloween i går.
Det lå en langhåret farget parykk i gaten, og en Halloween-sminket pike satt seg inn i en drosje.

Jeg våknet i normal tid i dag morges og sto opp.
Lola var innom og brukte av det vannet som jeg ikke får lov å bruke av, siden brønnen er tom?!?!?

Lørdag kl 13.30, på Rigmorstranden
Alicante var bomtur. Nesten alle butikker var stengt p.g.a dia fastivito (Halloween) Corte Engles var åpen og også de andre butikkene i samme gat.
Hun på turistinformasjonen var hyggelig, men kunne ikke hjelpe meg noe særlig. Men hun fant den butikken (havesenteret) som Bibbi hadde funnet på nette og ringte dit. Det viste seg at den lå litt nordover, forbi Benidorm.
Jeg hentet bilen i parkeringshuset og fant Corte Engles, men ikke noe parkering. Rotet litt rundt, og fant tilslutt en parkeringsplass i tilknytning til Butikken. Jeg brukte denne og kom inn i butikken i 1. etg. Her var utvalget av vasker meget dårlig, til tross for at det var vasker i to avdelinger.
Jeg kom meg raskt ut igjen og vendte nesen hjemover. Jeg rotet litt når jeg skulle ut av Alicante. Kom ned til et maritimt museum og måtte snu og dra hele veien tilbake. Dro rett til Montesinos. Her var de fleste butikker åpne. Kjøpte ringeminutter i pc-shopper og tok ut penger fra minibanken. En rask tur hjemmom (ringte Bibbi og Rigmor,) så var jeg hos slaktern. Kjøpte suppenkjøtt. Så dro jeg til stranden.
Rigmor og Kjetil var hos meg på løksuppe om kvelden.
Mandag 3/11

Klokken 12.19 på "Rigmor-stranden"

I går var jeg på markede mot Crevillente. Kjøpte tøfler til Nikoline og en overdelen til meg. Tøyveske som jeg så etter, fant jeg ikke. Jeg satt meg ned og spiste en liten engelsk frokost. Kjetil kom forbi og satte seg ned. Jeg gikk resten av markede og traff Rigmor også.  Fint at hun var såpass bra at hun orket marked. De hadde noen norske venner som ventet på dem i haven sin, så de dro hjem raskt. Dro hjem, Pedro kom som avtalt med rørleggervennene sine kl. 5. Fikk pris på reparasjon av kompressoren, og på ny kompressoren og tre nye aierecondisen. (Jeg glemte at det var en i anekset også) Vannet hagen.
Dro opp til Montesinos for middag. Hadde tenkt på biffresturanten,  men den var stengt. Endte på den Italjenske og kjøpte meny, sopp, til forrett, hvit fisk til hovedrett og eplekake til dessert.

Våknet tidlig og drakk te i pation. Pedro og co kom ca kl 8.
Mye prat og vising. Har ringte for meg til den butikken Pernille hadde funnet på Internett. De hadde en butikk i Villaosa?, men de hadde ikke vasker utstilt. Jeg dro til tannlegen ca halv 11/11, skulle ikke være der før kl. 12, men han tok meg inn ganske med en gang jeg kom, ca halv 12. ( hadde funnet en maskin i en kafé inne ved Macadona hvor man fikk kjøpt røyk.) Dro direkte hit etterpå.

Samme sted, kl 13.19
Nå har det kommet litt skyer og neste gang de dekker for solen, spiser jeg lunch på strandresturanten.
"Resturante la Playa"
Her er det MASSE fluer!

Om ettermiddagen dro jeg til Elxe for å se etter vasker. Fant tre butikker i samme gate, etter å få opplysninger inne på Leroy. På vei hjem kjørte heg av motorveien p litt feil sted. Det ble en kjempeomvei via Crevillente. Så nå har jeg vært der også.
Kl. 21.45 i pation
I dag er det ikke en eneste flue her!! Men det kom en katt luskene i sted og lurte på om sofaen var ledig. Gjett om jeg jaget den. Nå skal jeg stelle benene mine, holder på å koke opp litt vann. Pedro har fjernet varmtvannsbeholderen i dag.
Tirsdag den 4/11

Klokken 14.37 på Alicante flyplass. På utekafeen Costa. Har spist et vondt tunfisksmørbrød og nå drikker jeg te. Deilig og sitte i sofa, men det er dyrt her, 3,20 for te. Det er veldig kaldt. Utrolig hvordan været har skiftet. Fra og ligge på stranden i går, til å sitte her med genser, ulljakke og døffelcoat.

Det begynte å regne i går kveld og det regnet i dag når jeg våknet ved 8-tiden. Jeg hørte at Pedros gutter var kommet. Jeg låste opp døren til det gamlevaskerommet, (som han hadde bedt meg låse med hengelås i går) og sa hei til dem. Og gikk å la meg igjen. Når Pedro kom, banket han på, åpnet døren og sa hallo, neste gang han gjorde det, sto jeg opp. Han ville gi priser, og snakke om oppussing. Jeg gjorde litt innimellom, men heldigvis hadde jeg begynt i går, lagt på duk på utebord, tatt inn noen stoler og ryddet inne osv.
Jeg var oppom Montesinos, kjøpte farger til  printern hjemme, kastet flasker og var på butikken. Når jeg kom hjem, ville Pedro prate mere. Trodde til slutt at jeg hadde dårlig tid, spesielt når jeg oppdaget at melkeflasken i kjøleskapet hadde begynt å lekke. Jeg gikk over til Lola med mat (hadde ringt Rigmor, men hun svarte ikke) og 50 euro. Jeg fortalte henne at det var for en måned med basseng-pass OG vanning. Kom meg av gårde.