Det kenyanske flagget Tilbake til min hovedside Send meg en e-post
Forsiden

Safaritur, Mambosa og Lamu

Vår reiserute

Fredag 19. november
Dagfinn står på toppen av rulletrappen på Gardermoen og venter på meg. Jeg har tatt flytoget fra Sentralbanestasjonen (kalt Østbanen av meg, fordi jeg alltid har kalt den det). Pips kjørte meg dit.
Vår ferie 2004 har begynt. Vi er på vei til Kenya!

Lørdag 20. november
13 timer etter avreise fra Gardermoen, og med mellomlanding i Amsterdam, ankommer vi Jomo Kenyatta flyplass i Nairobi kl. 3.30 norsk tid. Det vil si at klokken er halv seks, lokal tid. Å fylle ut innreisekort på flyet, og å ha med seg passfoto, var bare tull. Vi fikk våre visum etter å ha fylt ut et skjema og betalt 50 $ hver.

Vi gikk gjennom passkontrollen, og ble overfalt av drosjesjåfører som gjerne påsto at de representerte hotellet vårt. Det var ingen fra hotellet vårt der, til tross for at vi hadde avtalt at de skulle hente oss. Vi tok ut penger av minibanken under overvåkning av de snuskete drosjesjåførene som ble ennu ivrigere. Dagfinn snakket med en Security, som ba oss gå til turistinformasjonen. Der var det en hyggelig snakksalig sortkledd dame som ringte til en seriøs drosjesjåfør (etter å ha ringt hotellet vårt) Hun skulle ikke ha noe betalt for å hjelpe oss, men fikk 1 $ og ble lykkelig for den. Jeg kjøpte 1 cola på og prøvde å si ”en cola” på swahili. Jeg fikk colaen, men hun skjønte ikke min måte å si ”en” på.

Drosjeturen på ca en halvtime kom på 1200 skilling. (NOK 100,-).
Vi sjekket inn på hotellet (Jacaranda) og spiste frokost. Vi ringte Jet-Travel og to representanter derfra hentet oss (den ene var sønnen til Ada – sjefen for safaribiten i firmaet.) Vi betalte safarien og ble presentert for David.

Vi forspurte Ada om de kunne ordne resten av ferien vår. Hun ble satt inn i våre ønsker. Vi skulle få beskjed dagen etter. David kjørte oss på sightsing rundt i byen. Det var lørdag og lite trafikk sa han. Et sted ble vi til tross for dette, stående bom fast i en rundkjøring. Han kjørte oss deretter til en giraffpark, og videre til Karen Blixens farm. Først glippet Dagfinn med øynene, og på tibakeveien sovnet nesten jeg.

Svømmebassenget på Jacaranda
Jacaranda hotel lå midt i Nairobi og hadde svømmebaseng og serverig i haven
Inngangsbilett til Karen Blixens farm
Billetter til Giraffparken

Inngangsbilertter til Giraffparken og Karen Blixens farm
Karen Bixens farm
Vi besøkte Karen Blixens farm som nå var museum og lå litt utenfor Nairobi

Da vi kom tilbake til hotellet, spaserte vi til et kjøpesenter som lå like ved. En litt anstrengt spasertur fordi vi ble tilsnakket hele tiden. Vi kjøpte safarisko til Dagfinn, et adapter, skumbad og babytøy. Vi hadde tenkt å spasere litt videre, men ga opp p.g.a. alle ”selgerne” vi ble overfalt av. Vi fant en bak-inngang til hotellet så vi slapp å gå så langt. Vi satt oss i haven ved svømmebassenget og bestilte suppe.

På hotellrommet kl 15.15, lokal tid.
Vi er trette! Det var ikke mye søvn vi fikk på flyet i natt. Vi er litt i tvil om vi skal sove eller ikke, eller om vi skal drikke shampisen som vi kjøpte på Gardermoen, og som står til kjøling i kjøleskapet i resepsjonen.
Dagfinn ringer Ada på Jet-Travel som skal organisere resten av turen for oss. Han skal sjekke min pålitelighet. (Jeg snakket med henne på telefonen mens Dagfinn var på do på safariparken, og jeg vet ikke helt konkret hva jeg sa ”ja, det er bra” til.
Safaritur fra i morgen og fire dager fremover er iallefall i boks. Av det jeg oppfattet var at flyet fra Nairobi til Lamu var fullt, slik at vi tar nattoget til Mombasa direkte etter safarituren.

Vi hentet shampisen og fortærte den. Så spiste vi middag på hotellet og sovnet kl 20 etter 34 timer uten skikkelig søvn.

Søndag 21. november
Vi våknet kl halv seks etter 10 timers dyp søvn. Vi var ferdig pakket, mette etter frokost og utsjekket fra hotellet da David hentet oss klokken 8.
Kl 8.02. Vi sitter i safaribilen. Vår første etappe er på 160 kilometer – mot Lake Nakuru
Utsikt over Rift Vally og høner
Rift Vally var enorm
Sanitæranlegger for turister
Sanitæranlegg for turister

Første stopp var etter ca 3 timers kjøring, på et utsiktspunkt over Rift Valley. Vi tok bilder, jeg av et lite rart dyr på størrelse med en katt, som en sa at det tilhørte elefantslekten(?) Rift Valley var enorm. Jeg kjøpte 1 cola, og Dagfinn 2 mango. Det var en innhegning der, med mange forskjellige høns. Da vi skulle dra videre tok jeg med meg den halvfulle colaflasken og han som eide den kom løpende etter, men han fikk en tom av David, så jeg fikk beholde min.
Langs veien fikk vi sett hvordan folk levde. Husene varierte fra ingenting til blikkhus. Det fantes mange hotell på veien, noen av dem var bare satt sammen av simple planker eller blikk, og hadde navn som: Paradis Hotel o.s.v. Lastebilene stoppet midt i veien og pratet med hverandre, slik at andre biler som skulle frem, måtte kjøre forbi via grøften.

Vi kjørte forbi Lake Navasha, her så vi de første flamingoene gjennom kikkerten. Langs veien her satt folk og solgte sekker med en slags salt som de hadde utvunnet av saltvannsinnsjøen. (Både Navasha og Nakuru er saltvannsinnsjøer.) Vi kjørte også forbi Naivasha By, Lake Elementeita og Nakuru By.

Kart over kjøreveier rundt Lake Nakuru Neste stopp var inngangen til nasjonalparken. Jeg var på do, og vi tok et par bilder, jeg av en sort fugl og Dagfinn av skiltet til parken. Vi dro rett til flamingosjøen i Lake Nakuru. Med en gang vi var innenfor parken så vi dyr, det første store var en Waterbuck. Videre en mørk stork (Marabuck), Pelikaner og Flamingoer!! – Masse flamingoer.Vi så også Bøfler, gaseller, nesehorn og antiloper.
Bøffel og flamingoer
En bøffel og flamingoer
Water Buch
En hann vater buck
Den første av "de fem store Neshorn"
Neshorn
Pelikaner
Flamingoer
Flamingoer er egentlige grå i utgangspunktet, men blir rosa av algene de spiser fra sjøen. Så de unge, som ikke hadde rukket å spise nok alger, var grå.
Marabuch stork
Det er fantastisk å komme så tett inn på disse dyrene og få tatt disse bildene. Vi bodde p Lion Hill Lodge

Vi dro til Lodgen, sjekket inn, spiste en kjempegod lunch og slappet av.

Kl 15.14 Lion Hill Lodge, utenfor ”hytten” vår.

Været har vært kjempefint i dag. Dette er på slutten av årstiden ”den lette regntid” Det kom noen dråper når vi gikk fra lunchen, men nå stikker solen frem igjen. Vi har sett den første av ”The big five” Nesehorn. (The big five er Nesehorn, løve, leopard, elefant og giraff.) Jeg har hentet meg en kopp te. Har gått frem og tilbake med en søppelpose. Oppdaget at det var en søppelkasse rett her på stien utenfor rommet vårt.

Vi møtte David igjen klokken fire og dro ut igjen. Vi fant diamanten i parken nesten med en gang – Leoparden. Nasjonalparken er 200 km2  og det finnes anslagsvis 10-12 leoparder her.

Utenfor hytten vår
Meg utenfor hytten vår
Resturanten på lodchen
Her inntok vi måltidene
De andre av "de fem store" Leopard
Vår første leopard

Kenya er et pent land.
Vi kjørte forbi en ”skog” av Yophifobia – et kjempestort kaktustre uten torner. Dette er den største ansamlingen av slike trær i verden. For meg har ordet ”Jungeltelegraf” fått en ny betydning. Safarisjåførene stopper og prater når de møtes og forteller hverandre hvilke dyr de har sett, og hvor. Dette gjør at de har et ganske godt overblikk over hvor dyrene i parken befinner seg til enhver tid.

Sebra

Klokken er ti på seks og vi kjører mot solnedgangen. Det er like før mørket faller på. Apene hadde slått seg til ro høyt i trærne.
Vi er tilbake på lodgen klokken halv syv.

Det var underholdning fra lokale Kenyanere fra syv til kvart på åtte. I det de begynnte å danse kom det litt lett regn. (Regndans?)
Den lokale stammen underholder

Det var buffé de bød på til middag og den smakte fortreffelig. En gitarist spilte, blant annet Beatles.
En av kelnerne stjal kjøtt fra Buffeen, forsynte seg på en tallerken og gjemte denne på et bord ved kjøkkendøren. Han var veldig nervøs og redd for å bli oppdaget av hovmesteren. Koselig kveld. Vi returnerte til hytten vår tidlig. Vi var veldig påpasselige på å ikke ha lys på inne, for ikke å få inn insekter på rommet. Jeg hadde tatt med meg Philips lommelykt. Den puttet jeg under hodeputen før jeg sovnet, og glemte den igjen når vi dro tidlig neste morgen. Vi skulle videre til Masa Mari

Mandag 22. november

I bilen kl 7.30 ca.
Vi har spist frokost, og befinner oss ute av nasjonalparken, på vei til Masai-Mara. (Som betyr The spotted area)

Masai-Mara  er et naturreservat i motsetning til Lake Nakuru som er en nasjonalpark. En nasjonalpark er statelig drevet. Et  naturreservat eies av menneskene som bor i området.

Veien er humpete.

Vi trengte shilling, og fikk David til å stoppe i en minibank i Naivasha. Vi hadde også to stopp til. Først et typisk turiststoppested langs veien. Som bare eksisterer for å selge suvernier til turister. De tilbyr også gratis dobesøk. (Jeg tror at sjåførene får smøring for å stoppe på disse.) Dagfinn kjøpte 2 lysestaker. Han prutet fra 8000 skilling til 1500 for 1. En bommet en penn fra meg. Jeg kjøpte en cola og tyggegummi – amerikansk type. Vi skulle også stoppet i en by, og ble skuffet da David passerte sentrum og stoppet på en bensinstasjon i utkanten av den, - med turistboder rundt.

Her var vi på do, og betalte for dobesøket i en ”postkasse” som var plassert utenfor. Det var bæsj på gulvet på damedo.

Dagfinn gikk inne i en butikk som ble passet av broren til butikkeieren. Han spurte Dagfinn om norske mynter. Han var lærer og Dagfinn var mektig imponert over verdenskartet som hang på veggen som han hadde tegnet – Vi ga ham en av hver norske mynt. Vi spurte David om vi ikke kunne stoppe oppe i byen, når vi skulle kjøre tilbake.

Nå befant vi oss i masaiene territorium. De hadde fantastiske farger på klærne (for det meste knall rød) og går med dem til hverdags.
Det var politikontroller langs veiene. De sjekker førekort, som må fornyes 1 gang i året. Dette koster 500 shilling, og mange kjører uten. Utover de 500 shillingene er det ikke vanskelig å få sertifikat i Kenya.
Vi kjørte videre, et sted var det en skillpadde som spaserte over veien.
Ved inngangen til parken ble vi overfalt av kvinnelige Masaier, som tigget oss om å kjøpe noe av dem. (Jeg hadde dessverre glemt å lukke igjen vinduet i bilen.) Dagfinn tok bilder av to av dem, - mot betaling selvfølgelig.

Vi ankom Campen til lunch, og gikk rett for å spise. Kelneren presenterte seg, han het Josef. Det var bra oppdekning, men den lignet mye på tidligere luncher.
Campen ligger like innenfor inngangen til Nasjonalparken.
Etter lunch gikk vi til resepsjonen for å sjekke inn. Resepsjonisten ramset opp ”hundre” opplysninger om spisetider, når lyset ble slått av og lignende. Så fikk vi tildelt telt nr. 40. Han som fulgte oss dit, sa det var bare å si ifra hvis det var noe vi ikke var fornøyd med. Jeg tok ham på ordet, og spurte om det var mulig å få byttet til et telt med dobbeltseng. Dagfinn var flau over min frekkhet.
Typen var veldig hyggelig og gikk tilbake til resepsjonen og undersøkte. Vi kunne få bytte i morgen. Han sa han var kristen og spurte meg om jeg var. Når han fikk vite at jeg ikke var, lurte han på hva jeg trodde på.

Når vi satt utenfor teltet fikk vi bilder av noen dyr i trærne.
Klokken 16.40 var det “game drive” igjen. Nye dyr og opplevelser.
Dagfinn følte seg litt dårlig p.g.a. litt for mye tung mat, litt for mye juice og lite melk. Han spiste forsiktig til middag og tok 2 glass Fernerbianka ved baren, ved peisen. Noen Masayer danset i resepsjonen, slik at vi fikk underholdning fra der vi satt.

Mandag ettermiddag kom vi over disse løvene som holdt på å meske seg med et kadaver. David foreslo at vi skulle dra tilbake hit neste dag. Tirsdag var det først hyenene som ble mette på restene, og når vi kjørte forbi litt senere hadde gribbene overtatt.

Tirsdag 23. november

Ved frokostbordet ba vi om vann, cola og en liten flaske rødvin, for å ta med oss på safari. Vi spurte også om å få lånte med oss 2 stettglass. David skulle ta med seg lunchpakker.
Kl 8.00, i bilen. På vei til nye eventyr i dag også.

Denne leoparden som satt i et tre vakte meget oppmerksomhet

Nesten med en gang fant vi en leopard som hvilte høyt i et tre. Det var en del andre biler der også. Plutselig begynte alle bilene å bevege seg bort fra treet. (Unntatt en som viste seg å være en reportasjebil som hadde søkt tillatelse om å kjøre utenom bilstien.) Vi skjønte først ikke hvorfor, men det viste seg at en bil med oppsynsmenn (Ranger) nærmet seg.
Det ble diskusjon om det er vei, eller ikke, forbi det treet som leoparden ligger.
David unngikk bot. Sa at veien var der, men sannheten var at den var bare laget av biler som har kjørt bort dit. Boten hadde i tilfellet kostet
2000 shilling (160 kr).

Her forhandler David om bot eller ikke

Et løvepar hadde en lang hyrdestund

Vi begynte å bli sultne så David kjørte til et egnet sted for å innta den medbrakte lunchen. Under det første treet vi kjørte bort til, var det folk fra før, så vi fant et nytt. (David sjekket at ingen leopard lå i treet og ventet på lunch.) Vår lunch smakte fortreffelig, og etterhvert fikk vi selskap av folk fra en annen safaribil.

Termittbolig             Gnukadaver

Etter lunch kjørte vi mot Tanzania. Vi så villsvin på nært hold, og kunne ha fått noen fine bilder av dem,(disse er vanskelig å fange med kameraet fordi de er veldig raske og sky) men dessverre hadde jeg problemer med kamerat mitt slik at Dagfinn ble opptatt med å fikse det for meg.
Vi så store flokker med Gnuer. Disse er på vandring. Om sommeren er de i Kenya, og om vinteren i Tanzania. Så de vi så, hadde ikke kommet seg ”hjem” til Tanzania ennu.

En løvefamilie tar det ettermiddags-rolig    Den tredje av "de fem store" løve

Dette var det eneste bildet vi fikk av villsvin   Disse hadde ikke kommet seg "hjem" til Tansania    Hyenene var mest synlige om morgenen

Den fjerde av "de fem store" elefant
Her koste gribbene seg med gnukadaver

Vi kjørte over en bro som det gikk en stor elv under. Elven og elvebredden var et fantastisk syn! Gribber! Ubeskrivelig mange! Døde gnuer var samlet her på grunn av vannføringen i elven. Noe som fikk det til å være et paradis for gribber.
På grensen mellom Tanzania og Kenya stoppet vi litt før vi dro opp til en elv hvor vi så flodhester og krokodiller.

Krokodiller
Her gikk vi ned til elven med bevæpnet vakt

Den femte av "de fem store" flodhest
Flodhest. Nå hadde vi alle "de fem store"

På grensen mellom Kenya og Tansania
Vår fantastiske sjofør David     Grensemerket
David med Tanzania i bakgrunnen. Han var vår fantastiske sjofør. Vi angret ikke på at vi hadde bestilt denne turen som var litt dyrere enn den sammen med flere i reisegruppen. Til venstre, markeringen mellom Kenya og Tanzania

Ved en ”bomstasjon” fikk vi selskap av en haiker. Han satt på et stykke. Han skulle til en observasjons-stasjon. Vi ble forbauset når han insisterte på å gå den siste biten (Dette området var fullt av farlige dyr!) Han hadde et våpen å forsvare seg med.

Når vi kom hjem fra game-driven fikk vi nytt telt. Telt nr 19. Dette var mye finere.

Teltet vi fikk byttet til.

Dobbelseng og tregulv

Og toalett (Ikke badekar, eller dør)

Kl 16.15. Vi sitter utenfor det nye teltet. Det har ordentlig tregulv og en grand lit seng. Det er nytt. De skal bytte ut alle teltene. Det er ordentlig rundt her med plener. James har akkurat vært her med koffertene våre. Tøyet vi leverte inn til vask i dag morges, ligger rene på sengen. I dag har vi tatt enormt mye bilder. Vi kommer ikke på noe dyr vi ikke har sett. David var veldig sliten. Han har for det meste kjørt siden 8 i dag tidlig.
Nå falt det akkurat ned en stor gren fra et tre. En due sparket litt for mye fra da den lettet.
Nå braker det veldig rundt oss, det regner ikke, men vi fikk en skur på veien idag. David hadde litt problemer når vi kjørte utenom hovedveien. Jeg holdt på å komme med råd, men tok meg nesten i det. – Han er en god sjåfør

Litt senere. Nå regner det kraftig og vi har tatt alle tingene inn, - rett innenfor teltåpningen. Jeg sitter med benene utenfor teltet og meg selv innenfor slik at jeg kan se hva jeg skriver. Lyset er slått av fra 16 til 17.30 (fordi de fleste er på game-drive), og  fra 24 til 6 om natten.

Mens vi spiste middag var det en gitarist som sang ”Hapana motata”(som betyr ”ikke’no problem”, - to ord vi lærte veldig godt) og Willy Nelsons ”Bobby sings the blues”.
Etter middag var vi innom baren ved peisen.

Onsdag 24. november

Onsdag drar vi ut før frokost. Vi ser giraffer og elefanter blant mye annet. Flokker med apekatter (type Babon) som er på morgenvandring.
Morgendugget omvandrer enger til vakre motiv av spindelvev. Dagfinn spør David om vi kan stoppe og ta noen nærbilder, men det får vi ikke lov til. Her er det ikke trygt å ferdes til fots. Vi  fant noen løver som vi virkelig fikk nærbilde av. Vi kjørte også forbi Masa Maris flystripe.
Masai Maras flyplass

Morgenvandring før frokost Bambon-aper Ikke helt våken ennu?

Etter frokost pakker vi for å returnere til Nairobi.

Hos Masaiene

Men først skal vi besøke Masaiene. De danser velkomstdans for oss. Daniel het han som tok imot betaling fra oss, for å besøke dem. Han snakket engelsk. Vi ble møtt av en kjempeflokk med kyr. Daniel fortalte at de hadde 200. De var på vei til beite. (Selvfølgelig med gjetere) Jo mere kyr man eier, jo rikere er man. Faren, en av hans koner og en del barn satt utenfor ”eiendommen”.  Det var en ”innhegning” som besto av tett kratt med torner på. Dette fungerte som vern mot villdyr.

Faren var 85-92 år gammel. (Vi fikk flere forskjellige opplysninger, så det eksakte antall år vet vi ikke). Han hadde 7 koner og 32 barn. Hans eldste sønn var 62 år, men bodde ikke hjemme lenger.
Vi ble vist inn. Det var hus langs kanten og en stor åpen plass i midten. Bakken var dekket av en tykk masse, blanding av jord og kuruker. (Det hadde regnet dagen i forveien, så det var ganske bløtt.) Masaiene gikk barbente, vi måtte holde oss rundt kanten fordi vi hadde sko.

Daniel til høyre og en av brødrene hans      ...og jeg

Et farverikt folkeferd, høye og tynne og maistetiske

Tegning over hytta

Her skimtes "gjesterommet" i bakgrunnen

Her skal ilden ikke slukke ut

Vi ble vist inn i et av husene. Disse var laget av bambus og kuruker. Dør-inngangen var veldig liten, og Dagfinn kom så vidt inn. Her inne var det mørkt. Det var en liten åpning i taket over ilden som brant døgnet rundt. Dette var den eneste lyskilden.

To små barn lekte med ilden. Huset besto av to rom. Det første var forbeholdt melkekuer og små kalver. (Resten av besetningen gikk inne på gårdsplassen om natten.) Det store rommet var delt inn i tre soveseksjoner og et lite åpent rom med ilden. I den ene sengen sov foreldrene (Moren og eventuelt mannen hvis hun fikk besøk av ham) I den andre sengen sov barn under åtte år. Når man ble åtte, måtte man flytte ut fra familiehuset over til guttehus eller pikehus.

Piker er gifteklare når de blir 15. Gutter gifter seg litt senere. I og med at det er dyrt å gifte bort gutter, -(man må betale 10 kuer for en kone og det er foreldrene som velger henne)- er det de sterkeste som får lov. Dansen de danser er en konkurranse. De som hopper høyest stiller først når det gjelder å få seg en kone. (Daniels bror skulle gifte seg om to dager og Daniel hadde allerede en kone.)
Den tredje sengen var forbeholdt gjester. Neste gang vi skulle komme var det ikke noe vits å ta inn på campen, vi kunne bo hos dem, helt gratis. Det eneste vi måtte betale for var maten.

Masaiene spiser ikke frukt og grønt. Kun melk og blod. (Sikkert kjøtt til festelige anledninger)
Til fest drikker de også øl. De hadde en stor kagge stående som vi ble tilbudt en smak av.

Etterpå viste de oss hvordan de laget ild, og solgte oss redskapene de brukte til det. Vi ble også vist salgsbodene ved utkanten av innhegningen.
Når vi dro danset de en avskjedsdans for oss.
Det kom litt lys inn gjennom "vinduet"

Det var ikke mangel på hotel langs veien
Her er overnattingsmuligheter

Vi stoppet i Narok på vei til Nairobi. Den byen vi stoppet i, på en bensinstasjon forrige gang. Her var det fint. Ingen som tigget deg om å kjøpe noe. På supermarkedet kjøpte vi sjokolade, te og kjeks. Etterpå en bag og cola.

Tilbake til Nairobi dro vi rett til Jet-Travel. Der betalte vi turen og fikk tid til en liten tur på en kafé før vi traff David igjen, som kjørte oss til toget.

Narok
Narok by. Her stoppet vi og handlet litt
På jernbanestasjonen kl 16.15
David har kjørt oss hit ned, han hentet en som loste oss til en restaurant. Her skulle vi sitte og vente til han kom tilbake. Jeg drikker rødvin og Dagfinn Guinnes. Han har ringt til pappan sin. Det er midt i rushtrafikken og stasjonen er veldig full av folk. Vi sitter utenfor restauranten. Det sitter en hvit familie på et bord. To barn og to voksne. Barna sitter og snakker i mobil.
Det er hvite duker på bordene. Et eldre sort ektepar sitter på samme bord som oss. De på den ene siden og vi på den andre. Vårt tog går fra plattform 1.

Et svenskt ektepar slår seg også ned ved bordet, og vi kommer i snakk med dem. Og som vanlig når man snakker med svensker kommer samtalen inn på hva ting koster. De advarte oss også mot å ha vindu oppe uten myggnetting.
Vi blir tildelt sovevogn. Toget er veldig gammelt, og vi får utdelt en lommelykt fordi lyset virker ikke. Vi har fått reservert plass i restauranten. Vi deler bord med to politimenn. De er med på toget i offesiellt oppdrag. De kjører bare halve veien, der er det vaktskifte. De skifter tog med de som kommer fra Mombasa. Slik at de etter endt jobb er hjemme igjen. På nabobordet sitter to norske piker som lånte saltkar av oss. De er fra Bergen.

Når vi kommer tilbake til sovevognen, har de redd opp senger. Det blir ikke noe ”ligge på armen” i natt. Jeg tar den øverste køyen. Jeg sover godt natten igjennom. Det var verre med Dagfinn. Han sov ikke stort.

Alle skulle hjem etter endt arbeidsdag        Jernbanestasjonen i Nairobi

Torsdag 25. november

Vi fant ut at vi hadde fått lugaren til det svenske paret og de vårt. Billettene hadde blitt forvekslet på stasjonen.

Kl 7.45, på toget.
Vi har spist frokost sammen med de to pikene fra Bergen som satt på nabobordet i går kveld. Det svenske paret som vi møtte på stasjonen i går, satt på nabobordet.
Den ene piken var og besøkte den andre, som jobbet her nede for et år. Hun var fredsarbeider og fungerte som lærer for fattige barn. De skulle på juleferie til Lamu. Når vi forlot dem sa de: vi sees i Lamu. D.v.s. at Lamu må være en liten by.

Dagfinn tok bilder ut av vinduet fra toget. Det var mange fine motiv langs togskinnene.
Toget ankom Mombasa to timer forsinket.

Mombasa

Dagfinn ordnet en koffertbærer til oss, (en som hadde en tralle). Vi hadde merket allerede på toget, hvor varmt det var. Utenfor porten hvor vi måtte levere billettene, sto sjåføren vår og ventet på oss. Han hadde en Toyota med klimaanlegg. Han spurte om det var ok at vi kjørte innom kontoret i byen i 5 minutter. Når vi nærmet oss spurte jeg om det var greit at vi strakk på benene så lenge. Men det var vi som skulle på kontoret for å bekrefte når vi skulle bli plukket opp på hotellet når vi skulle forlate Mombasa.

Mombasa by ligger på en øy. Vi passerte Njali-Bridge. Ved denne broen var det en kjempesøppelplass. Her var det mange mennesker som fant sitt levebrød. De sorterte søppelet og lette etter ting de kunne selge eller spise.
Byen bød på mange synsinntrykk. Her var selgere som solgte alt mellom himmel og jord. En solgte grillete sukkerroer. Vi kjørte gjennom byen og nordover.

Vår jernbanekupe
Langs jernbanen

Rief hotel

Fra haven til hotellet

Vi ankom hotellet - Rief hotel, fra baksiden og jeg fikk inntrykk av at vi skulle bo langt ute på landet. Men når vi kom inn, oppdaget vi havet. I resepsjonen ble vi forespurt om vi ville ha en eller to senger. Vi ønsket en seng og badekar. Vi fikk et rom på bakkeplan. Men det var ikke badekar! De hadde ikke noe rom ledig med både en seng og badekar, dvs. vi fikk valget mellom en seng eller badekar. Vi beholdt det vi hadde fått. Rommet hadde aircondition.

Vi måtte få en til å komme og åpne safen på rommet for oss, før vi kunne ta den i bruk. De ba oss vente på rommet, så skulle de sende en ned. Det varte og rakk, men ingen kom. Tilslutt kom det en innom med et askebeger. Han ringte opp til resepsjonen og etterlyste ”safe-mannen” Det viste seg at han var på et møte. Jeg ble sint og ”aksebeger-mannen” fikk ikke tips av meg. Vi sa at vi ventet i haven, og at de fikk si ifra til oss når de kunne ordne safen.

I haven var det flere svømmebasseng og palmer og liggestoler. Det var her under trærne man lå og solte seg. Stranden – som var rett utenfor, var for varm å ligge på.
Vi tok en tur ned dit. Helt hvit sand!! Vi kjente på vannet. Kroppen min var varm fra før av, men vannet var varmere!! Herlig! Jeg måtte bare bade med en gang. Årets 2. bad. (jeg badet en gang på øya i sommer)

Vi sitter på en restaurant på stranden ikke så langt fra hotellet vårt og skal spise lunch. (Hevn for dårlig service på hotellet – ikke så lurt) Vi har bestilt grillet gris og Dagfinn har gått med på å ta pommes frites fordi de ikke hadde noe ferdigkokt ris. (det var ikke noe problem å koke, men jeg tenkte det ville ta veldig lang tid)

Jeg var hos frisøren på hotellet og vasket håret, siden vi ikke hadde badekar. Friserdamen fortalte at det var en norsk dame som eide hotellet og at hun var veldig glad i å snakke med nordmenn. –Vi så etter henne de følgende dagene, men traff henne ikke.

Middagen ble servert ved baren i haven. Etterpå var det underholdning. Det var dansere fra en stamme som het Kiliema

Fredag 26. november

Vi tenkte vi skulle bruke dagen til å se oss om i Mombasa, som var Kenyas hovedstad i 1907. Mombasa har 1,5 millioner innbyggere og gamlebyen 50 000. Vi ble enig med en drosjesjåfør som hotellet skaffet, om pris og varighet på turen. Han kjørte oss inn til byen, langs gamlebyen og til Fort Jesus. Drosjesjåføren skaffet oss en guide for omvisning i Fortet.

Fort jesus ble bygget av portugisere i 1593.

Det har blant annet fungert som slavedepo

Her ble slavene ført opp rett fra skipene på havnen

Etter omvisningen fortsatte vi inn i gamlebyen.

Dette huset har blandt annet vært tysk ambasade. Dr. Livingstone har også bodd der.

Når vi kjørte rundt i byen satt en gutt seg ned og dro ned buksen for å bæsje helt uanfektet av trafikken på alle sider av ham, i en firkantet fordypning i midtrabatten mellom bilene.
Kl 13.45. Nå sitter vi på Blue Room Company kafé midt i byen og spiser lunch. Dagfinn har gått bort for å kjøpe mat. Stedet kan minne litt om Mc Donalds, og ligger i en av hovedgatene. Sjåføren venter utenfor.
Han har vist oss alt det han kan tenke seg av byen. Og byen byr på mange inntrykk. Gamlebyen ikke minst. Vi har vært på marked. Der solgte de blant annet krydder. Vi ble overfalt av selgere. Vi kjøpte kasjunøtter, andre nøtter og vaniljestang.
Vi gikk forbi kjøttmarkete og gjennom kyllingmarkede.  Guiden vår fikk 1000 skilling. 80 NOK. Han var lykkelig. Nå skulle han gå innom kyllingmarkete å kjøpe en kylling (250 shilling) å gå hjem.

Vi spanderte cola på sjoføren Sjoføren insisterte på at vi tok bilde av byens største moske Jeg forhandler om prisen på vaniljestang. Jeg vet ikke hva jeg skal med den, men.

Om kvelden spiste vi middag på hotellet og så på underholdningen . En dame som Dagfinn kalt Gro Harlem Brundtland p.g.a. utseende, var full og danset med seg selv og andre, hvis noen kom bort til henne. Hun og mannen hadde ikke helt evnen til å kose seg på ferie sammen. Å sitte og betrakte denne damen var en bra underholdning i seg selv. Vi gikk og la oss ganske sent.

Lørdag 27. november

I dag har vi har fått nytt rom. Dette rommet har både badekar og stor seng, men her virker ikke aircondition. Døren virket ikke heller så det var en snekker og rettet på den. Rommet ligger i 2. etg. med utsikt til baren, svømmebassengene og havet. Så ble det en ny runde med å vente på safe-mannen igjen.

Vi våknet litt sent, men rakk frokosten.
Vi tilbringer en del timer i haven på hotellet. Vi har fått nye venner i to firfirsler som holder til her, -Quarro. Nå stiger vannet. Vi planlegger å gå bortover stranden for å finne oss et sted å spise lunch.

Vår En av åre to venner som stadig skifter farge. En quarro

Tilbake til hotellet like før solnedgang.
Vi gikk bortover stranden. Dagfinn ble enig om en handel. Et bilde for 3000,- (Prutet ned fra 8000) Vi sa vi skulle kjøpe det på tilbakeveien., men selgeren sa han ville se pengene. Det endte med at Dagfinn ga ham 1000 shilling i håndpenger. (Dagfinn hadde lovet denne mannen å se på varene hans den første dagen vi var her.)

Vi gikk videre, (vasset), litt lengre enn vi hadde gått første dagen, og vi kjøpte tre ”duker” av en dame. (2 til Laila og en til meg.) Hun sa vi måtte handle nå fordi tidevannet kom.

Vi fant en fantastisk ”spott”. Opp noen trapper var det et hotell med et lite ”politimester-Bastian-tårn” hvor vi satt på taket av og inntok vår deilige lunsj. Vi drakk øl (Dagfinn), vin (Tone), vann, cola og kaffe og etterpå mango is til Dagfinn. Det blåste kraftig, noe som merkes når man sitter så høyt.
Når vi skulle gå derfra, var stranden full av tidevann så vi måtte vasse. Vi måtte passere litt dypt vann med sten på bunnen. Vi ble våte og Dagfinn holdt på å falle. Han la ned veto og tok vesken min, fotosakene, mobiltelefonene og ”dukene” og gikk opp trappen igjen.
Jeg spaserte bortover stranden og var litt usikker på hvor Dagfinn ville komme ned på stranden fra igjen. Det var lørdag ettermiddag og fullt av liv på stranden. Lokale barn (og noen voksende) frydet seg i vannet.
Jeg bestemte meg for å vente på Dagfinn ved boden han hadde betalt depositum for bildet. (Tenkte at brydde han seg ikke om meg, ville han i alle fall ikke miste de 1000 shillingene). Han hadde gått hovedveien helt tilbake til hotellet og ned på stranden derfra.
Vi spiste middag på hotellet, så på underholdningen ved baren og trakk oss tilbake tidligere enn dagen i forveien.
Pa resturant på taket av "poletimester-Bastiens-tårn"
Utsikt fra hverandaen vår

Søndag 28. november

Vi avtalte å bli med på snorkletur i morgen, med de som har mast om det fra første dagen vi kom, som holder til på stranden ved hotellet.

Vi gikk bortover stranden og kom i snakk med en fisker. Han spurte om han skulle ta oss med på båttur ut til revet. Vi fortalte at vi allerede har avtalt båttur. Han spurte så om man skulle grille fisk for oss. Vi ble enige om at vi skulle komme forbi i morgen, etter snorkleturen å se om han hadde fått fisk.

Vi slappet av i haven på hotellet og spiste lunch der. Jeg har glemt å fortelle om servicen i haven på hotellet. Det er kelnere som skal servere folk det de trenger. Han kom bort til oss med en gang vi slo oss ned første dagen. Da hadde vi ikke lyst på noe.

I nærheten var det også en annen Security vakt som kom med madrasser til oss. Han kunne ikke engelsk. Vi ga han godt med tips for madrassene, og videre for alt han gjorde for oss. Dermed holdt han seg i nærheten av oss, og vi fikk utmerket service. Lurt!

Vi måtte vasse for å komme ut til båten

Mandag 29. november

Vi var på båttur. Vi fikk utlevert strandsko i plast og vasset ut til båten, som hadde glass i bunnen. Sammen med oss var det et hollandsk par. Båten hadde en kaptein og en styrmann.

Vi kjørte litt bortover stranden, før kapteinen vasset inn på stranden for å kjøpe ”billetter”. Dette var en avgift til fiskeridepartementet og kostet 50 shilling.

Vi kjørte utover og kom til et korallrev. Kapteinen ” Mr Bruno”, svømte under båten og vasket glasset for alger, slik at vi fikk se bedre. Han matet fiskene. Jeg og den hollandske mannen tok en snorkletur med veiledning fra kapteinen. Kjempefantastisk!  ”Mr. Bruno” fanget også masse skjønne sjøstjerner som vi tok bilde av og kastet ut igjen.
Mr. Bruno instruerer meg

Kråkeboller var det mange av    Mr Bruno og sjøsterner    Denne lever

Vi snudde og kjørte i retning av revene. Her gikk vi alle ut av båten og vasset mot revene. Ganske langt å gå, og den hollandske mannen og jeg ville gjerne svømme i en lagune vi ble fortalt om, så vi og skippern gikk til denne. Fantastisk! Lagunen var ikke dyp, kan tenke meg 2 meter på det dypeste og inneholdt en hel masse små fisk.
På vei til båten igjen bemerket Dagfinn noen store vadefugler vi så. ” Mr. Bruno” fortalte oss at han tok to slike til jul hvert år. (De er totalfredet)
Vi trengte shilling så jeg tok en drosje frem og tilbake til en minibank.

Kl 15 ca. Vi sitter og venter på hummer vi har kjøpt av de to fiskerene vi snakket med i går. Vi sitter i en liten bambusinnhegning. Vi kjøpte en flaske rødvin og en flaske hvitvin på hotellet som vi tok med oss sammen med vinopptrekker og plastglass.

Fiskeren så oss og kom oss i møte når vi gikk bortover stranden. Jo, de hadde fått fisk! Han viste oss opp til tilholdsstedet de hadde på stranden. Det var det ca et dusin mennesker.

Vi ble vist to hummerer en eldre fisker hadde tatt. De hadde fantastisk utseende sammenlignet med de gråbrune vi er vant til. Vi ble enig om prisen betalte til han som hadde eide den. Vår fisker skulle grille den.

Vi kunne velge hvilken hummer vi ville ha. Vi tok den blå      Utsikt fra palmehytta som fungerte som resturant      Resturanten

Vi ble vist ned til ”restauranten” på stranden av en av gjengen. Han ble sittende å prate med oss. Vi bød på hvitvin, noe som jeg tror var veldig kjærkomment. Han og han som eide fiskebåten fortalte en hel del.

Her er maten ferdig tilbredt De hadde hatt en slags restaurant her tidligere, men den var ødelagt av tidevannet.  De hadde planer om å lage en ny.De demonstrerer fo oss hvordan en hytte blir laget

Under tidligere diktaturstyre var det private som eide standsonen. Fra og med 1998 tilhørte strendene fiskeridepartementet. Hvis en utdannet seg innen fiske (utdanning som er arrangert av fiskeridepartementet) så får man sette opp småhus i strandkanten. Menneskene i disse områdene tilhører Mijikenda-stammen.

Fiskebåten

En båt koster 20000 shilling (kr 1600,-) og lages på 3 måneder av ett mangotre. Det er mulig å betale litt av gangen, etterhvert som arbeidet med båten skrider frem. En båt varer i 20 år hvis man passet på den. Denne var 10 år.
De tok den opp hver 14 dag. Da brant de vekk termittene på undersiden, som spiste opp treverket. Når det var så høyt vann at man allikevel ikke kunne fiske, laget de for eks flettverk til den nye restauranten av kokospalmetre.
Det er månen som påvirker  tidevannet.

Hummerfiske skjedde på utsiden av revet med håv. Først fanget de blekksprut, så satte de håven utenfor utgangen til hummeren og slapp inn en blekksprut. Hummeren ble redd og flyktet rett inn i hoven. På en blekksprut kunne de fange mange hummer.

Takk for luncjen

”Våre fiskere” kunne dykke ned til 10 meter. Uten oksygenutstyr. De kunne også ta hummer ved å skyte den i ansiktet med en liten harpun. De fisket også fisk med garn på innsiden av revet. (Utenfor var det for steke strømninger.)
En annen syssel de holdt på med når vannet var for høyt til å fiske var fletting av kokosnøttpalmetregrener. De demonstrerte hvordan de gjorde det. De fortalte oss at dette var altfor vanskelig for damer.

Fiskerens navn var Kambo og han andre het Aldhan.
Her er det vanlig å ha bare 1 kone. Kambo er gift. Han bor med konen like i nærheten, men tilbrakte mesteparten av dagen på stranden.
Fisken selger de til kamerater som videreselger den til butikkene, slik at fisket gir arbeid til mange.

I have-baren litt senere traff vi en mann fra London. Han sa vi skulle reise til Goa i India neste år (Norht Goa) Han ventet enn venn han skulle feriere sammen med her nede.
Vi har akkurat spist vår siste middag på Reef hotell. Under middagen så jeg igjen at to barn, (-søsken en liten gutt og en litt eldre søster) sparket til en katt. Dette hadde jeg også observerte den første kvelden vi var her. Jeg gikk bort og snakket til foreldrene.

Dagfinn satt med skjeen i hånden å skulle nyte de to siste bitene av desserten, som var kake. Men han gjorde en tabbe; snudde seg før han hadde fått dem i seg, og vips så var tallerkenen vekk. Slik er de her, veldig raske til å ta bort tallerkenen.
I kveld var det akrobatshow igjen. Fantastisk!

Tilbake på balkongen med rødvin og gintonic, oppdaget vi at den fine sommerfuglen (nattsvermeren?) vi hadde fått på besøk sammen med firfirslen før vi gikk for å spise, var spist opp. På gulvet lå det masse biter av vingene og 300 maur jobbet med å få flyttet på kroppen.

Underholdning om kvelden

Tirsdag 30. november,I haven på hotellet
Vi har spist frokost, pakket, og sjekket ut fra hotellet. I natt har det regnet og det regnet også litt i dag mens vi spiste frokost, nå er himmelen mot nord helt blå.
De hadde litt problemer med å finne ut at vi skyldte noe for tøyvasken, men nå har en fra resepsjonen vært her og fått oppgjør.

15.55 på flyplassen.
Vi var i baren etter solingen og der satt ”Gro Harlem Brundtland” og mannen som vanlig og snakket ikke sammen. Vi var på stranden i dag. Først badet Dagfinn, så jeg ved lavvann. (Vi hadde tatt ut tingene av safen og hadde med oss verdisakene fra safen og delte på å passe på dem.)
Det var masse kråkeboller å tråkke på, så en innfødt kom løpende og advarte meg. Da jeg fortsatte å gå utover, ble han med meg og viste meg hvor jeg kunne trå. Han viste meg også et bløtdyr jeg måtte passe meg for. Dette bløtdyret rommet mange skjønne fargerike små fisk.

Vi tok farvel med Conni (Serveringsdamen vår) og mange andre på hotellet. Vi var litt solbrente begge to.

Drosjesjåføren som hentet oss på hotellet var veldig usynlig. Han hadde ventet på oss fra halv tre sa han. Vi ventet på ham til ti over tre, og skulle akkurat til å etterlyse ham da den engelske mannen og ”vennen” han hadde ventet på kom. (En indisk dame han sikkert hadde truffet på feriestedet i India han hadde skrytt så fælt av). Vi fortalte han at vi ventet på sjåføren vår som satt i sofaen ved siden av oss og overhørte vår samtale.

Sjåføren var ganske uerfaren, og ikke så veldig kjent på flyplassen, men til slutt fant vi ut hvor vi skulle sjekke inn. Her var det tre personer fra før. Og etter at vi kom var vi visst fulltallig så vi ble eskortert gjennom flyplassen og sikkerhetskontrollen. Her så en sikkerhetsinspektør sitt snitt i å prøve å stjele fra vesken min.

Jeg har ikke tidligere kjørt et så lite fly. Vi var 7 passasjerer totalt og to flygere. (Flyet hadde 20 passasjerseter): Den ene piloten snudde seg og sa: Velkommen, vi skal til Lamu, det tar 55 min., en nødutgang der og en der, dette er ett ikke røykefly, fest sikkerhetselene, noen spørsmål? Ok da flyr vi!

Flyet som skulle frakte oss til Lamu             Bak veggen satt flyverne
Lamu

Lamu i sikte             Den minste flyplassen jeg har vært på
Vi landet på den minste flyplassen jeg har sett.

Her ble vi møtt av Ali. Han skulle eskortere oss til hotellet i Lamu. Flyplassen lå på en øy ved siden av. Vi fikk tre bærere. En hadde min lette ryggsekk og en annen min kjempetunge koffert, og en Dagfinns koffert. Vi spaserte bortover til en tremolo hvor en båt lå og ventet på passasjerene på flyet.

Det var ca 20 passasjerer om bord. En av dem var en kvinnelig politi, som passer på hvem som kommer til Lamu. (Toller).

Stone Hous Hotel, Lamu

Hovedgaten
På den andre siden kom vi til en by som var som en by var for flere hundre år siden. Vi gikk bortover havnegaten, før vi tok opp til venstre, etter byens eselhospital. (dette hospitalet hadde blitt finansiert av en norsk dame som syntes det trengtes i byen, siden det var så mange esler her.)
Vi gikk en og en etterhverandre gjennom de trange gatene og ankom Stone House Hotel.
I resepsjonen fikk vi nøklen til rommet ”Kiluwa” –Alle rom hadde navn som steder inærheten. Rommet lå i 3. etg., og besto av et soverom, en oppholdsgang og et stort duchrom.

Vi gikk ned til havnen og fant en restaurant å spise på. Vi bestilte fiskespagetti og vin. Der serverte de ikke alkohol, men kelneren dro i butikken å kjøpe. Vinen ble åpnet og plassert på gulvet ved siden av oss i den sorte plastposen han kom med den i. Vi fikk stettglass.

Onsdag 1. desember

Ikke alle rom hadde dør

Når vi skulle finne restauranten til hotellet hvor vi skulle spise frokost, gikk vi først opp feil trapp og kom opp til vaskeriet. (Det var et strykebord der, og tøy hang til tørking)

Vi gikk forbi et rom uten dør hvor det sto en oppredd seng. (Montro om de leier ut dette.) Spisesalen lå på taket av huset med fin utsikt over byen.

Hotellets resturant lå på taket
Vi var de eneste som spiste frokost der første dagen. Vi fikk servert frukt til forrett: 1 banan, en bit med sitron og en popai-skive. (en frukt som minnet om mango) Så fikk vi ett minutts kokt egg, syltetøy, smør og småristet loff. Til drikke fikk vi te eller kaffe og presset mango-jus. Jeg bestilte en cola – som jeg fikk Dagfinn til å ta litt av for helsen skyld.
Utsikt fra resturanten

Vi hadde avtalt med Ali at han skulle guide oss rundt i byen, og traff ham i resepsjonen etter frokost. Vi spaserte rundt i byen. Han viste oss en Moskee. Denne var bygget av fetteren til den virkelig mohamed, dit valfarter alle muslimer i halve verden i juni.
Ali fortalte at han har tre barn. En pike på 9 år og to gutter 5 og 4 år. Vi gikk forbi gravlunden i utkanten av byen. En av hans brødere lå begravet der. Han hadde dødd av malaria. Moren hans bor i Mombasa. Hun slår barna sine hvis de sier noe hun ikke liker. Han fortalte dette med litt stolthet i stemmen. Moren var enke og lever godt p.g.a. alle sine barn. Ali har 7 søstere og 6 brødre.

Ali og moskeen han er stolt av
Fra byens torvNoen av varene skulle tørkes Byens havnegate En bli selger

Her koster et bra hus fra 2 til 4 millioner. (160 000 til 320 000 NOK).
Et lite uoppusset hus koster fra 100 til 400 tusen. (8 til 32 tusen NOK)
Parlamentet i Kenya har 200 medlemmer , 2 av dem fra Lamu.
Det finnes 45 stammer i Kenya. Bajun-stammen bor rundt Lamu.
Det er 3 slags politi i Lamu: Kenya Police, Adminestration Police og FFU (Fildy Force Union) og GSU. Lamu har 21000 innbyggere.
Ali pekte på en mann som gikk forbi oss og sa at hvis vi for eks. ble frastjålet fotoapparat, skulle vi oppsøke denne mannen. Han var byens ”detektiv”. Han ville funnet ut hvem som oppholdt seg på åstedet, og etterforsket slik at tyven ville bli tatt.
Husene hadde en sittebenk av mur utenfor inngangen. Fra gammelt av fikk ikke menn besøke hjem med kvinner i. Derfor ble de sittende utenfor å prate.
Etter den varme guide-turen rundt i byen havnet vi slitne på en restaurant i annen etasje ned ved havnen. Vi traff de to pikene fra toget og de anbefalte denne p.g.a. at det var luftig der. De hadde akkurat sittet der litt.

Fikk man ikke plass i bredden, bygget man i høyden Dagfinn og Ali tok en ginger og jeg en appelsinfanta (de hadde ikke cola) Vi bestilte reker. Etter en halv time, etterlyste vi rekene. Kelneren hadde trodd vi bare spurte om de hadde, han oppfattet ikke at vi hadde bestilt. Vi ville ha stekte. Det tok minst tre kvarter til før vi fikk dem. Vi bestilte vann og fikk vanlig lokalt vann. Når vi fortalte at vi ville ha flaskevann tok dette også veldig lang tid fordi det måtte kjøpes i en butikk. Hele gilde kom på 640 skilling (kr 51,50). For 3 kjempestore porsjoner småreker stekt i indisk krydder, 3 mineralvann og en liter vann. Vi fant ut at Dagfinn skulle sove litt mens jeg tok en båt bort til stranden. Ali fant en båt til meg, en tresnekke som skulle ha 300 shilling for turen.

Sitter alene på stranden utenfor prinsesse Caroline av Monaco hus, og har akkurat tent på en røyk. En bommet en av meg. Dagfinn skal finne ut hva vi skal gjøre etterpå.

Han hadde organisert en solnedgangs-båt-tur. Vi dro ned til havnen og møtte kaptein Mandul (Kaptein no hair) og hans mannskap. Han hadde en seilbåt med navn Peace and love. Jeg fikk styre.

Kaptein No-hear og hans besetning Her ordnes seilene

Etter båtturen skulle vi spise middag. Vi gikk på Patley`s Inn, som var en bar hvor de også hadde mat, - reklamerte de med. Utvalget viste seg å ikke være på topp.
Jentene fra toget gikk forbi.
Vi fikk menyen og bestemte oss for pizza. Det hadde de ikke og heller ikke mye av det andre som sto der. Vi bestemte oss for å ta en forrett her og middag lenger nede i gaten. Bestillingen lød på to glass rødvin. (De hadde ikke hvitvin til Dagfinn) og tomatsuppe til meg og gullerotsuppe til Dagfinn. Jeg drakk opp vinglasset mitt mens vi ventet og bestilte et til. Etter en lang stund kom kelneren (tror det var sønnen til eieren) og han beklaget, men de hadde  gått opp for rødvin. Kunne jeg ta øl eller noe annet isteden? Ok Dagfinn tok øl og jeg fikk resten av hans rødvin. Etter en stund kom kelneren tilbake og beklaget, men de hadde ikke gulrøtter, han fortalte at han hadde hatt en diskusjon med foreldrene sine og insistert på at de skulle skaffe gulrøtter. Suppen skulle være klar snart. Og her sitter vi og venter.

20.03 Utviklingen av vårt forrettsmåltid: vi har fått spisebestikk. Kniv skje og gaffel. Nå fikk vi også stearinlys, salt og pepper.

20.50, på Whispers. Vi har bestilt Pizza, bollons rødvin og vann.
Vi fikk suppene våre etterhvet. Og de var gode. Vi spaserte bortover langs havnen og traff på jentene igjen. De satt og spiste hummer (hadde bestilt den dagen i forveien) på den restauranten vi hadde spist første dag. De anbefalte denne restauranten som lå i hovedgaten. (Den første pararelt med havnegaten). Dagfinn har oppdaget at de har is! (Hjemmelaget, noe annet finns ikke her)

Når vi kom hjem til Stone House hotell, kom vi for sent, porten var lukket og låst. Men vi ble sluppet inn av en i underbukse som sa: ”I have washed your dress, tomorrow I`ill iron it”

Torsdag 2. desember

I dag er vi på heldagsutflukt til stranden vis a vis, med kaptein Nohair og hans besetning. Vi ligger og slapper av i en stor hammock.

Utsikt til skipet The WorldKaptein No-hear og jeg Utsikt til prnsesse Caroline av Monacos ferieresidens
Dagfinn har badet og er i ferd med å ta igjen søvnen han ikke fikk i natt. Vi har utsikt til skipet ”The World” og til Prinsesse Caroline av Monacos hus. Været er strålende og livet er deilig å leve! De griller for oss.
White Snapper het fiskenRis måtte tilDet ble et hærlig måltid
Vi fikk servert en fisk med godt tilbehør, under et tre ved grillen. Egentlig skulle vi dra videre til noen ruiner, men har valgt å bli her til solnedgang.
Engel i sandenSolnedgang

Om kvelden

I kveld har vi vært på Kenyas beste restaurant, 5 stjernes minst, (ifølge kelneren) – den samme vi spiste på første kvelden her. Har nesten gått opp for røyk, kjøpte en pakke på vei hjem fra restauranten.  Jeg hører en be i nærheten.
I morgen har vi avslått alle tilbud om å bli passet på – ingen avtaler. I kveld var alle hvite på den samme restauranten – unntatt de norske jentene som ikke var der. De har vi forresten ikke sett dem i hele dag. Jeg trodde jeg hadde bestilt pizza, men fikk spagetti, min feil.

Fredag 3. desember

I dag morges datt viften ned i hodet på Dagfinn! Han blødde fra nakken. Han tok med seg hele den forbannete tunge viften ned til resepsjonen. (Fikk så vidt slept den ned de stupbratte trappene (to etasjer)). Han ble tilbudt å få den reparert igjen, men avsto. Han avslo også tilbudet om å få et nytt rom, sa vi reiser i morgen. Han avslo også tilbudt om en tur til sykehuset. (Såret ble leget av seg selv ganske snart.)
Etter frokost var vi i banken. Det var mange mennesker der, blant annet en misjonærfamilien med tre barn, som bor på hotellet vårt, som vi spiste frokost samtidig med i går,  og som var på den samme restauranten som oss i går kveld.
Også den danske pike og neger-kjærsten hennes som var på den samme restauranten som oss i går. Banken tok litt tid. Jeg ventet litt utenfor og litt inni banken. De tar 5 % i kommisjon når man tar utpenger her.
Den danske piken vekslet inn Euro. Ved en feiltagelse fikk Dagfinn hennes penger, men dette oppdaget han og fikk rettet det opp.

Eselhospitalet Etter banken gikk vi på museum,som lå like ved eselhospitalet. Vi fikk omvisning. Spesielt rommene til brudgommen og bruden var interessant. Vi fikk ikke gå inn i rommet til bruden, men kun titte gjennom en liten sprekk, slik at vi kun fikk se ansiktet hennes. Det var slik det hadde vært i gamle dager også.
I husets baderom var det et firkantet ”badekar”, der hadde de hatt fisk. Fiskene hadde fungert som myggdrepere, siden myggen landet på vannet i badekaret.

Da vi spiste lunch ved havnen, (Dagfinn fiskesuppe og jeg tomatsuppe) møtte vi de to pikene fra Bergen og ble sittende å prate med dem. De foreslo at vi skulle bli med dem på diskotek om kvelden. Hun ene gikk å så etter om en bekjent av henne var med på båten fra naboøya. (Flyplass-øya). Det var han, og han og en gutt til (Lennart?) kom og slo seg ned på restauranten. Han var tydeligvis kjent og godt likt i byen. Veldig mange hilste på ham. Han het Pål og tilbrakte ferien sin her. Han jobbet for en skole som underviste barn fra slummen i Nairobi. Han hadde også en butikk her i byen som han drev sammen med en innfødt, fikk vi greie på senere.
Etterpå var vi på shoppingtur i byen. Et sted stoppet vi å kjøpe kald cola i en butikk. Vi satt oss ned uten å vite at det var utenfor en Moskee. Vi ble loset vekk fordi jeg hadde bare ben, og var dame. Dessuten hadde Dagfinn kortbukser.

To glade selgereHandikappede gikk rundt i butikkene og tigget. De får en 20-skilling her og der. En gammel halvblind tigger fikk ikke så mye fordi han hadde familie som forsørget ham.
Vi var også innom et apotek for å kjøpe malariatabletter.  (Vi hadde mistet noen av dem, når vi pakket om bagasjen for å dra til Mombasa). Når vi gikk videre traff vi Pål ved butikken hans. Han foreslo at vi kunne ta vorspiel hjemme hos dem før vi gikk på diskotek. Vi sa vi kunne ta med oss litt vin.
Her hang tøy til tørk
Jeg var på jakt etter en frisør. Dette fikk en forbipasserende snusen i. Han hadde tilfeldigvis en søster som var frisør og loset meg til hennes salong. Den lå rund hjørnet og opp en stentrapp innenfor en dør. Trappen minnet om en hønsetrapp. Vel oppe, kom vi inn i et rom hvor det var ca 5 personer, noen frisører og noen kunder. Jeg spurte hva hun skulle ha for å vaske håret mitt. Hun sa 100 shilling og broren sa 200. Jeg sa at jeg hadde spurt henne. Jeg lurte på om hun hadde balsam, og når hun nølte, sa jeg at jeg kunne dra hjem og hente min egen. Jeg løp til hotellet og hentet sjampo og balsam. Jeg betalte henne 200 shilling for vasken.
Disse grillspydene smakte fortreffelig

Jeg møtte Dagfinn igjen nede ved havnen. Han satt og pratet med han som jobbet på restauranten ”vår”. Han fortalte at han drømte om å utdanne seg innen data.

Vi var en rask tur oppom byen igjen før vi gikk tilbake til hotellet. Vi møtte en selger som jeg kjøpte et halsbånd av, dette halsbåndet skulle verne en mens man var på sjøen. Selgeren hadde veldig dårlig råd sa han, og var avhengig at jeg kjøpte av ham.Vi hadde gått forbi en som solgte små kjøtt-grillspyd flere ganger. Jeg hadde veldig lyst på et. Dagfinn hadde ikke. Jeg ”trosset” ham og kjøpte to. Dagfinn fikk det ene. Det var det beste vi hadde smakt mens vi var i Lamu.

Typisk bredde på gatene i Lamu
På allrommet på hotellet før solnedgang.  Vi venter på to flasker vin som vi skal ha med oss på vorspiel i kveld. Vi spurte på hotellet om de solgte vin. Det gjør de ikke, men kan skaffe ved å gå å kjøpe i en butikk for oss. Hun var her med dem nå.
Vinduet på rommet vårt Lørdag
I går møtte vi de andre på den avtalt restauranten og spiste middag alle sammen. Det var også med en kanadisk pike som jeg tror het Christine. Etterpå gikk vi til huset som Pål leide. Vi fikk omvisning. Huset var veldig koselig. Med uteplass på taket og inne i første etasje. Dette var et restauret gammelt hus.Så gikk vi gjennom byen og kirkegården vi hadde vært på den første dagen vi var her, og kom til utkanten av byen. Her var det stedets ungdommer holdt til på lørdagskveldene. (Og andre dager i uken.) Kjempehøy diskomusikk og masse mennesker.
Hverken stillaser eller Arbeidmiljøvernloven hadde nådd Lamu

Det var varmt fra før, men inne var det nesten ikke til å holde ut. Vi tok en øl hver, stående og pratet litt – i den grad det går ann å prate med hverandre i diskomusikk, før vi bela oss på hjemoverveien.

Det var bekmørkt og Pål var bekymret for at vi ikke skulle finne veien hjem. Etter å ha gått et par hundre meter, kom det en bekjent av ham løpende for å følge oss trygt hjem. Vi fortalte nok en gang at vi ikke trengte assistanse og ga ham litt driks. Han sa han ikke skulle ha noe fordi han var en venn av Pål, men vi ga ham likevel. Han gikk, og når han hadde kommet et stykke hørte vi han ropte av glede.

Det stemte at misjonærparet var kanadiske. Vi snakket med dem til frokost i dag.

En typisk seilbåt Ali og bærere fulgte oss til båten som skulle ta oss tilbake til flyplassøya. Jeg hadde veldig lyst på å kjøpe flettede bambusstrimler, som kom i store bunter. Dagfinn syntes vi hadde nok å dra på så jeg gjorde det ikke. Derimot spurte jeg Ali om han kunne kjøpe, og skipe dem til Oslo for meg.Jeg betalte ham 7000 shilling (kr 560,- ). Spennende å se om de kommer! (De gjorde aldri det, men jeg snakket med ham på telefon senere og han spurte om flere penger)Alle varer som skulle til Lamu ble båret i land fra små båter. Det var for grunnt til at store båter kunne legge til her
Taxfri Her stues bagasjen Det første flyet på vei hjem

Vi mellomlandet i Melinda. på vei til Nairobi. Vi måtte ut av flyet og inn på flyplassen før vi kunne reise videre. Der satt vi og ventet i en ventehall. Dagfinn sto borte ved inngangen mens jeg satt på en stol. Han observerte at jeg gikk bort og snakket til en liten gutt og moren hans. Han ble fortvilet over meg. Han var sikker på at jeg skulle bry meg med ett eller annet, som for eksempel tilsnakke han fordi han hadde kastet søppel eller lignende. Han ble lettet når jeg fortalte ham at jeg bare hadde observert at gutten måtte på do, og at moren ble fortvilet fordi det ikke var noe do der. Jeg fortalte henne bare at han kunne gå tilbake gjennom passkontrollen, at jeg også hadde gjort det.

Når vi landet på flyplassen i Nairobi sto David og ventet på oss og kjørte oss til Jacaranda hotell. Han hadde med seg den bagasjen Jet-travel hadde oppbevart for oss mens vi var ved kysten. Vi fikk de i resepsjonen til å bestille bord for oss på Resturanten Kornivale.
Vi satt litt i haven ved svømmebassenget. Datteren til Kenyas samferdselsminister skulle gifte seg i dag og de bodde på hotellet.
Vi fikk resepsjonen til å skaffe oss en drosje. Vi måtte innom en minibank og et apotek for å kjøpe malariatabletter.
Drosjesjåføren sa han først måtte bytte bil fordi det ikke var mere bensin igjen i den han kjørte. Som sagt, som gjort. (Jeg tror at den bilen han hadde, ikke var bra nok til å hente passasjerer i, på et såpass fint hotell, og at han kun hadde lånt den han hentet oss med). Vi dro til en minibank og etterpå til et apotek. Så måtte han fylle bensin! Han fylte for 200 shilling. (Bensinen kostet 70 shilling pr liter. (kr 5,60))

Så var vi på vei til restauranten. Når vi nærmet oss ble trafikken tettere. Vi kjørte i kø over et jorde, han skulle til å parkere der. Han sa vi måtte gå resten av veien. Da la jeg ned veto. Så kjørte han oss til inngangen på restauranten. Han fikk ikke driks. Han spurte om han skulle vente på oss fordi det var vanskelig å få drosje tilbake. Vi avslo!

Dette var visst Nairobis beste restaurant. Et band hadde friluftskonsert i nærheten. (Dette var grunnen til at det var så mange biler i området.) Noe som gjorde at lydnivået i restauranten var veldig høyt.

Vi ble møtt av en kjempegrill og MASSE mennesker når vi var innenfor døren. Vi ble plassert i en overfylt bar mens vi vente på bordet vårt. For meg minnet restauranten litt om en fabrikk. En fikk først servert et ”kjempfat” med salater og sauser. Så kom de rundt og serverte forskjellige sorter grillet kjøtt, vi spiste blant annet krokodille og giraff, noe jeg ikke vil anbefale. Vi kunne spise så mye vi ville. Når vi var mette skulle vi legge flagget på fatet ned.
En litt spesiell restaurant.

Krokodille og giraff smakte ikke godt

Søndag 5. desember
Hjemreise.
Vi spiste vår siste frokost i Kenya for denne gang.

På flyplassen veide de bagasjen vår og vi måtte betale ca 800 kr i overvekt. Flyturen til Amsterdam tok veldig lang tid. (Nedover hadde vi kjørt om natten, så da hadde vi iallefall duppet av litt innimellom.)

Når vi kom til Amsterdam hadde vi litt dårlig tid. Men jeg ville både røyke og kjøpe taksfri. Dette forårsaket at vi ikke bare var de siste om bord i flyet til Gardermoen, men at de var i ferd med å etterlyse oss over høytaleren.

Vår vinterferie 2004 hadde vært en sann opplevelse!