Hovedsiden
Slektshistorie
Reiseskildringer side 1
Reiseskildringer side 2

Trykk her for å komme tilbake til min hovedside Send meg en e-post, trykk her
Egypts flagg

Egypt
20. november - 4. desember 2008
Pernille, Johan, Nikoline, Nora og Tone

Egypts Riksvåpen

Vi tok en maxi-taxi vi hadde bestilt kvelden i forveien, til Østbaner og Flytoget til Gardermoen hvor flyet skulle gå klokken 7.25. Nora og Bibbi sov mesteparten av flyturen.
Vel fremme gikk jeg på do. Der måtte jeg betale 20 NOK og en lighter for å få litt dopapir. Dovakten hadde nok en lukrativ jobb. På flyplassen var det langt å gå til bussen, med barn som ville bæres og oppakkning. Når vi endelig var om bord, og hadde ventet på alle som skulle med, kom det en representant fra flyplassen og lurte på om noen hadde glemt en vogn. Det hadde vi selvfølgelig. Johan måtte tilbake til flyplassen – mens hele bussen ventet. Han hadde ikke blitt opplyst om at han måtte ta med seg passet sitt, så dette tok litt tid. Vi snakket med en pike på bussen uten å merke at hun bar nag til oss.

Kart ove hotellet
Et av shotellets svømmebasseng

Vi ankom hotell Grand Resort ca kl.16.
12 timer etter at jeg hadde våknet samme morgen.

Ved innsjekking, lurte en i resepsjonen på om vi ville ha rom ved siden av hverandre, siden vi var i familie. Vi skulle få to fine rom ved bassenget lørdag, men foreløpig måtte vi bo i 3. etg.
Det viste seg at disse rommene var felles. Jeg gikk ned i resepsjonen og klaget. Jeg hadde betalt ekstra for et stort rom alene. Rommene var fine, og hadde passet akkurat for Pernille og Johan & co. Han i resepsjonen kunne ikke hjelpe oss, han hadde ikke flere rom igjen. Direktøren kom ut og snakket med meg, han kunne ikke hjelpe han heller. Han lovet oss 100$ i kompensasjon og nye rom lørdag.
Inngangspartiet til hotellet

Sen lunch

Vi spiste en sen lunch på en uterestaurant på hotellet, og hadde tenkt å la jentene bade i bassenget, men det ble mørkt mens vi satt der, og da var det ikke lov.

Vi spaserte i gaten utenfor hotellet før det ble tid for neste måltid. Vi valgte restauranten Maxim (Mediterraneo), som var en A la carte-restaurant. Etter middag var vi innom en bar hvor vi var de eneste gjestene. Den hadde en stor skjerm og musikk som Pernille og jentene danset til.
På vei hjem til rommet oppdaget vi at det var noen afrikanere som opptrådte. Vi ble litt og så på det.
Afrikansk dans
Fredag 21. november
Jeg var innom Vings kontor og ba dem hjelpe meg med å få hotellet til å innfri løftet de hadde gitt meg om to nye rom fra lørdag. Etterpå gikk jeg ned til stranden til de andre
Jeg leste "Piken som lekte med ilden" av Stig Larsson             Strandslott

For å komme til stranden måtte vi gå over veien og gjennom et annet hotell som hadde samme eier som vårt. Alle strendene er private.
Vi spiste lunch på restauranten på stranden.

Etterpå var jeg på seightsing i byen med Ving.

Vannpipe Først var vi innom en kafé og røkte vannpipe. Etterpå, på en av pappan til elskeren til prinsesse Dianas parfymefabrikker og papyrusfabrikker. Vi var også innom en moské i fem minutter. (Jeg gikk ikke ut av bussen) Parfymeutvalget vi fikk lukte på
Deretter kjørte vi gjennom den nye bydelen og videre til den gamle hvor vi handlet litt.Det var blitt mørkt så jeg spurte hun som satt ved siden av meg om vi skulle handle sammen. Først var vi innom et apotek og kjøpte leppepomade og videre til en veskebutikk, hvor vi prutet på hver vår skinn ryggsekk. Krydderbutikk e gamlebyen

Anna var fra Årjäng i Sverige. Hun hadde ikke nok penger med seg på utflukten, så jeg lånte henne litt. Vi bor på samme hotell så jeg foreslo at vi skulle spise middag sammen når vi kom tilbake til hotellet. (Jeg hadde bedt Røed & co ikke å vente på meg fordi jeg var litt usikker på når vi ville være hjemme. det hadde stått i brosjyren at turen skulle vare til kl 18, men vi var ikke hjemme for nærmere kl 19.30

Vi fikk besøk ved bordet vårt. (I kveld spiste vi på ”Mahara”, som ble den resturanten vi vanligvis spiste på.)
Anna fra Årjäng
Spikermatte

Etter maten hadde familien Røed slått seg ned for å se kveldens undeholdning som var fakirer. Vi slo oss ned der også. Pernille og Nora satt på kanten av underholdningssirkele, og jeg og Nikoline på en stol litt i bakgrunnen. ”Nesten litt nifst å se på” sa jeg til Nikoline. Hun reagerte spontant ved å hente Nora fra ”fron-side” og plasserte henne sammen med oss.

Jentene sovnet ikke før nærmere 11

Lørdag 22. november
I dag tilbrakte vi første del av formiddagen ved bassenget, p.g.v. prosjekt ”Bytte rom”. Da jeg kom til resepsjonen etter frokost, ba de meg komme tilbake om en time. Etter en time fikk jeg beskjed om at de ikke hadde nye rom til oss. Løftebrudd!
Jeg gikk nok en gang og rapporterte til Ving. Jeg snakket med Katrina som var veldig hjelpsom. Hun ble med meg ned til resepsjonen, hvor vi fikk avtalt et møte med direktøren om ca en time, fordi han for øyeblikket ikke var tilstede. Dette møtet resulterte i nok en gang løfte om penge-kompansasjon, ett nytt rom fra dagen etter, som var tilsvarende med det vi har, men med to baderom og løfte om å skaffe oss to rom ved siden av hverandre så fort som mulig, - senest onsdag eller torsdag.

Etterpå gikk jeg ned på stranden til de andre. Vi spiste lunsj på stand-resturanten igjen.
Etter stranden gikk jeg til hotellets internett-kafé og skrev e-post til Pipsen,
Marit og Tulla, mens jeg drakk to glass med rødvin.

Om kvelden hadde Pernille og Johan planer om å se et show, men rakk ikke å få med seg hele fordi jentene brukte litt tid på å sovne. Jeg satt på verandaen og drakk litt rødvin og leste i boken mens jeg var barnevakt.

Søndag 23. november – flyttedag
Jentene gikk på stranden mens jeg og Johan gikk til resepsjonen som bekreftet at vi kunne få det nye rommet, som vi tok i øyesyn, før vi pakket. Vi ba resepsjonen ordne med frakten av bagasjen vår. Så gikk vi til Ving som avtalt og bekreftet at vi hadde flyttet, og ba dem samtidig om at de skulle følge opp at vi fikk to rom så fort som mulig. Så gikk vi ned til jentene på stranden.

På vei for å spise middag
Vi spiste før vi gikk til "barneshowet"
Barnedans
Nikoline kaldte dansen for barn mellom halv åtte og åtte for barneshowet
Mitt røykerom
Utsikt fra vår nye veranda. Her var det mye mygg. Det fungerte som mitt røykerom

Mandag 24. november
Etter stranden bestemte vi oss for å ta en drosje til byen for å spise en sen lunsj /tidlig middag. Vi ble satt av utenfor en fiske-restaurant i hovedgaten i bydelen Sakkala, som er den nye bydelen.
  Pernille spiste shushi, 12 biter. Hun synes det var deilig, men var ikke like glad for det dagen etter.
Vi spaserte litt i byen og fant tilslutt en rolig stor plass utenfor et hotell hvor vi fikk servert is, øl og vin.
”Barneshow” om kvelden igjen.

Pernille
Vi fikk hatter på resturanten. Keldnern tegnet på Nikoline og Nora sine.
Først skulle alle sitte

Så skulle man reise seg. Våre ble sittende.
Våre prinsesse ble sittende

Tirsdag 25. november
Vi hadde meldt oss på en utflukt. En båt skulle ta oss med ut til et rev, slik at vi fikk se fisk under vann. Vi skulle møte opp utenfor kl 9.25. ”Perfekt tid” sa Johan, mens vi kl. 9.25 løp bortover mot bussen med frokosten i hånden.

Her venter vi på båten som skal ta oss med ut til revet skal komme Familien vi hadde snakket med på bussen den første dagen, var også med. Nikoline ble kompis med datteren. I båtens nederst etg.

Onsdag 26. november
Var først på stranden med de andre. Så gikk jeg tilbake til hotellet for å pakket litt i baggen min for utflukt til ørkenen. Spiste Pizza i hotellets ”Kjøpesenter”. De hadde ikke Coca Cola her heller, så jeg spurte å få drikke ”medbrakt”, det var ok. Fikk tilogmed glass. Pizzaen smakte. Var tidlig på plass foran hotellet for å sikre meg en god plass i jeepen. Men jeg ble sittende å prate med den Anna fra Sverige, og plutselig var alle de andre deltagerne på plass i jeepen. Jeg måtte sitte helt bakerst.

På vei til ørkenen
Vi var to jeeper. Vi kjørte først. Fotografen som satt hos oss, klatret opp på taket av bilen, og reiselederen i den andre bilen, tok seg en røyk i friluft.
Orientering om turen
Ved første stopp, ble vi orientert om turen. Vår sjåfør hadde spurt om jeg ville sitte i forsetet. Jeg tok imot tilbudet. Jeg følte meg ikke eldst i forsamlingen, men må jo innrømme at jeg var det. Men jeg ble jo overasket da.
Her skulle vi ha sett luftspeiling

Vi stoppet for å se ”fata morgana”, men forholdet var dårlig.

Reiseledern tok bildet
Dette var "min kamel" Denne piken var fra stedet Reiselederen fortalte at hun til høyre hadde et seks månders barn på ryggen Gjeitene var bak dette finer-gjære

Ørkenfolket hadde gjeter. De tilhørte hele stammen, mens kamelene var personlig eiendom.
En kamel drikker kun i 8 av årets måneder. Da drikker de kun  hver 14. dag

Brønnen Stedets moské Vi fikk mat.. ...og underholdning

På dette stedet fantes vann på 40 meters dyp. Militære hadde en gang hatt leir her og bygget denne brønnen. De få trærne som vokste her Har 40 meters røtter.

Minibank på pall
Dette er en minibank,
stående på en pall
utenfor Hard rock kafé.

Når jeg kom tilbake til hotellet, spaserte vi i gågaten.

Torsdag 27. november
Vi var litt sene til frokost, og spiste ute på den vanlige restauranten.

Johan og jeg gikk til resepsjonen for å få nytt rom. Her fikk vi beskjed om å komme igjen om en time. Jeg er blitt lei av å bruke opp ferien på disse ”ventetimene”, så det ble ordnet slik at jeg skulle ringe fra strand-restauranten om en time.
Da jeg ringte til resepsjonen fra strand-resturanten, var ny beskjed at de visste ikke noe ennu. Resepsjonen skulle ringe tilbake senere. Etter en stund kom kelneren ned til oss med beskjed om at vi skulle få to nye rom dagen etter.

Vi spiste en litt sen lunch på pizza-rsturanten som hørte til hotellet og lå ved ”kjøpesenteret” ved veien. Her hadde vi bestilt 3 forskjellige pizzaer med ekstra løk. Det endte med at vi fikk fire.

Jentene turnet på murkanten ved bordene. Nora falt ned og slo seg.

Vi gikk tilbake til hotellet og jentene fikk is, Johan øl og jeg et glass rødvin på hotellets ute restaurant. Jeg ble sittende der og leste ut boken, som jeg har vært oppslukt av.

Jeg gikk ut for å kjøpe bleier og litt Cola for å ha i kjøleskapet. Nikoline var veldig trett, og det ble litt diskusjon om hva hun skulle ha på seg. Hun insisterte på å gå med stilongs. Pernille hadde ikke noe skjørt til henne så det endte med at hun gikk i stilongs og bukse, og to gensere. Vi var litt sent ute til middag, så vi så ”Barneshowet” først. Vi spiste på ”Marrakech” for første gang. Denne restauranten var ikke så mye ”fabrikk” som den vi pleide å gå på. Det var lysere over forsyningsbordene her, så vi lettere kunne se hva vi forsynte oss med. Vi satt ute. Dette var en koseligere restaurant.

Jeg leser ut boken
”Vareutvalget” her var ikke så stort, men mer enn tilstrekkelig. Kelneren prøvde å lure oss. Vi hadde kjøpt en flaske vin og en flaske vann. Det kom på 124 Ep. Jeg betalte 130. Etter at han hadde spurt oss om det var første kvelden her, og jeg hadde svart at ja, første kvelden her, prøvde han å få oss til å kvittere for beløpet. (Det vil si at det vi hadde betalt ville bli driks til ham) Jeg rapporterte dette til Vingkontoret senere. Etter maten gikk vi og så på showet som var, og Pernille tok med seg Nikoline ”hjem”, slik at hun kunne sovne uten at villbasse Nora forstyrret henne. Jeg la meg tidlig.
Fredag 28. november
Jeg våknet før de andre, listet meg ut på verandaen og tok en røyk før jeg gikk ned på stranden for å holde av noen solsenger som Pernille ønsket seg. (Jeg hadde spurt en strand-kelner om hvordan man greide og få dem, dagen i forveien, og han hadde svart at man måtte være her tidlig, kl. 8 om morgenen.) Enda jeg var på stranden før klokken 8, var alle solsengene opptatt, kun av håndklær, - menneskene hadde ikke kommet ennu.
Jeg ble på stranden en stund, før jeg kom på at fristen for å spise frokost var
kl. 10 på vår vanlige restaurant. På Marrakech hadde jeg lagt merke til at de serverte frokost til kl 10.30, så jeg gikk dit. Forsynte meg og ville slå meg ned ute. Det var ingen bord ledig, men jeg fikk sitte sammen med et par og deres sønn på 20 mnd. De var tsjekkere, bodde i Tyskland. Bare hun snakket engelsk. De fortalte at det var en lekeklubb for barn hver dag som var oppe fra kl 10-15.
Etter frokost gikk jeg på leting etter ”Prinsesse-familien” Var innom resepsjonen som bekreftet at vi kunne få nye rom ved siden av hverandre kl. 12. Etter å ha vært på stranden for å lete etter dem og ringt Johan på mobil, traff jeg dem på vei ned til stranden. Litt etter kl. 12 ordnet Johan og jeg med pakking og flytting til våre nye rom
Johan bygger Nikoline destruerer - her også med hjelp fra Nora

Mormor og Nikoline Bibbi og en sovende Nora Vi gikk bortover stranden for å innta lunch,
på den søndre restauranten
på stranden.
Nora tok en formiddagslur

En stopp for å skli

Etter lunsj gikk vi tilbake til Grand Resort og slang fra oss litt opp-pakning og gikk ut igjen på gaten og praiet en drosje som tok oss med til gamlebyen. El Dahar, (Down town)

Drosje-sjaføren skulle ha 30 Ep og satte oss av i en stor gate. Vi avtalte å møte ham igjen klokken 6. Først krysset vi gaten, - et kjempeprosjekt siden det ikke fantes lyskryss, og det kom biler hele tiden. Vi var innom den første butikken vi kom til for å kjøpe bleier, cola og sprite, kjærlighet på pinne til jentene, for å få Nora til å sitte stille i vognen og Nikoline til å holde seg i nærheten av oss. Bleiene var mye rimeligere her, og kom i større pakker enn de i apoteket ved hotellet. Vi vandret litt inn i sidegatene, men hadde tydeligvis krysset veien forgjeves, det var på den andre siden av hovedgaten vi skulle til. Her fant vi et par butikker Pernille var inni. Vi kom til et slags torv, og Nikoline måtte på do. En kafé-vert var veldig imøtekommende. Johan Nora og jeg slo oss ned på kafeen, mens Bibbi og Nikoline ble vist til en do. (Et stykke unna, på en annen kafé.)

På café i gamlebyen ..like ved inngangen til en moské Utenfor kafeen var det en moské. Siden det var fredag, var det mange som gikk inn der. Johan bestilte kaffe og jeg en kopp te. Når Bibbi og Nikoline kom tilbake, hadde vi ennu ikke fått det vi hadde bestilt.
Pernille og Johan skulle bare ta en tur over gaten og titte på hva de hadde og tilby fra
”bodene”.

De ble borte en evighet. Kaffen kom. Etter en stund kom kelneren og tok ut Johans kaffe fordi den hadde blitt kald. Når foreldrene
kom tilbake, fortalte de at de hadde blitt opptatt med pruting på noen leker til ungene. Et sminkesett til Nikoline og et koppestell til Nora. Kelneren var i ferd med å komme med en ny kaffe til Johan, men jeg hadde ikke lyst til å bli sittende der lenger, så jeg betalte for kaffen og teen, og vi gikk videre. Jeg kjøpte en tromme, prutet fra 150 Ep til 60. Vi kom til det stedet jeg hadde vært før, og gikk til veskebutikken jeg hadde kjøpt ryggsekken min i. Her kjøpte jeg en ”Dolce Gabana” veske til Nikoline. Siden hun vant "veddemålet” om hvem som hadde sett en gul fisk først. Når vi endelig kom ut fra butikken var klokken allerede halv syv. Vi rakk ikke avtalen med taxi- sjåføren vår.
I resepsjonen gjorde vi opp for de gamle rommene, og leverte gamle nøkler.

Bibbi og jentene ventet ved ”scenen” mens Johan og jeg gikk på rommene for å skifte. (Jeg hadde gått med strandkjolen med bare stropper mens vi var i byen, noe som egentlig er litt usømmelig i et muslimsk land). Akkurat når jeg skulle gå ut av døren, kom en oppskakket Pernille med et barn under hver arm, hun hadde ”mistet” Nora. Det som hadde skjedd var at Nikoline hadde falt, og Nora hadde lengtet ette Johan og var sulten og ville spise. Pernille hadde løpt rundt med panikk, og spurt alle hun så om de hadde sett henne. Hun fant henne tilslutt på vei mot spisesalen.

Vi spiste middag på Maxim. (Jeg fikk gaspaco igjen)

Våre rom lå på bakkeplan nesten ved siden av hverandre, - bare en portal (fra den ene haven til den andre) lå imellom. Ungene kunne snike seg mellom søylen og veggen og komme inn på min veranda på samme måte. Nikoline kom og ga meg en nattaklem før hun la seg.

Nikoline på vei for å gi meg en nattaklem

Lørdag 29. november.
I dag morges våknet jeg kl 6, tok en røyk og litt cola og la meg igjen. Våknet ca to timer senere og gikk etter hvert å spiste frokost. På Marrakech. Forsynte meg inne og når jeg kom ut var alle bordene opptatt. På ett satt det tre personer på kaffe-nivå. Jeg spurte om jeg kunne slå meg ned på den fjerde stolen. De sa at bordet ville bli ledig om fem minutter. Dette oppfattet et tysk ektepar som langt fra var ferdige med å spise. De sa jeg kunne sitte hos dem. De var veldig hyggelige. Hun kunne dessverre ikke engelsk, men det kunne han. Etter hvert kom Bibbi & co. Den tyske damen ble skuffet når ikke Nora slo seg ned på fanget mitt, fordi hun synes hun var så søt.

Etter frokost fant vi hotellets ”barnehave” med tilhørende barne-basseng og trampoline. Her slo vi oss ned litt.

I hotellets barnehave Trampoline Bibbi og Nikoline i bassenget

Så tok jeg meg en tur over gaten og tok ut penger i minibanken. Når jeg kom tilbake var de andre fremdeles ved barnehaven. Vi fant tre ”dårlig plasserte” solsenger ved bassenget, etter at Johan hadde skaffet Nikoline noe gratis brus fra barnekafeen som var oppe et par timer hver formiddag.
Bibbi og Nikoline tilbrakte mye tid i bassenget mens Nora tok seg en lur.
Jeg gikk til ”supermarkede” og provianterte litt cola etc. Var også innom hotellets frisør og spurte hva de skulle ha for å farge håret mitt.
Da jeg kom tilbake til hotellet, foreslo jeg at vi skulle dra inn til byen for å spise lunsj. Dette ble godkjent. Etter å ha vært innom rommene for å skifte klær gikk vi og fant en drosje som tok oss til byen for 30 Ep. (Det var det vi hadde i smått).
Taxi-sjåføren snakket uavbrutt i mobil fra vi satt oss inn i bilen til vi var fremme i byen. Først foreslo han en restaurant som lå litt øde til. (Vi hadde spurt om en billig god restaurant) Vi ba ham kjøre oss litt nærmere sentrum. Han fant en i tverrgate til hovedgaten hvor han pekte på mange gode restauranter.

Johan og Nora Han satt oss tilslutt av ved en ”Brun restaurant”. Her gikk vi inn og fikk den beste maten jeg hadde smakt her nede. Hele måltidet inkludert drikke og en knust tallerken, (de hadde glass-cola! Men dessverre ikke øl til Johan – muslimer) kom på 100 Ep. Mindre enn hva en flaske vin koster på hotellet. Maten smakte fortreffelig
Pernille demonstrerer musikkinstrumentet hun hadde kjøpt Vi gikk ned i hovedgaten og der kjøpte Pernille noen instrumenter, og jeg en ”lykke”-frosk av marmor. Vi var innom en fortaus-kafé. Johan fikk en øl, jeg et glass rødvin og jentene hver sin is. (Is på slike steder er ikke anbefalt p.g.a. fremmede bakterier – men det gikk bra!)
Pernille gikk for å prute litt mer på instrumenter. Hun hadde fått med seg 100 Ep.

Vi gikk litt til. Jeg var innom en krydder-butikk og kjøpte safran. Pernille og Johan traff en araber som snakket norsk. Han hadde hatt en kone fra Hadeland. Pernille var egentlig klar for mer pruting, men vi tok en drosje tilbake til hotellet.
Nikoline og jeg tok en tur til Ving-kontoret fordi jeg skulle kjøpe en billett til snorkel-tur. På Vingkontoret var det kø, så vi måtte vente litt. Da det ble vår tur satt vi oss ned på hver vår stol rett ovenfor Ving-verten. Nikoline la albuene og hendene på bordet og hodet hvilende på hendene. Ving-verten gjorde akkurat det samme. Nikoline forandret litt på stillingen, og Vingverten gjorde nøyaktig det samme som henne. Slik fortsatte de, hele tiden mens han snakket med meg på en sakelig måte. Han spurte til slutt om jeg oppfattet hva han sa, jeg svart ja, men sannheten var at jeg ikke hadde hørt et ord av hva han prøvde og fortelle meg fordi jeg bare holdt på le meg i hjel. Nikoline tødde i alle fall opp, det var første gang hun ikke var tilbakeholden første gang hun møtte noen. Det endte med at de ”skrek” til hverandre.
Tilbake på hotellet spiste vi nok en middag, dog ikke så mye. Nora fikk et eple til dessert og var veldig fornøyd.
Vi stilte opp til ”barne-showet” klokken 19.30, men det var ikke noe i kveld.
Vi kledde Nora om for natten og spaserte, slik at hun sovnet i vognen. Nikoline, Johan og Bibbi var innom Hard Rock Kafé for å titte hvordan det var der.

Bibbi bestiller drinker Vi gikk til ”Underholdningsplassen" ved ”kjøpesenteret”, hvor de i dag bød på Afrikansk dans som begynte kl 21.30.
Nora sov og Nikoline var ”Helt med”. (Hun hadde sminket seg for kvelden ved middagsbordet) Hun var stolt av å være oppe med oss, mens Nora sov med pysjamas i vognen.
Underholdning på "kjøpesenteret"

Så det endte med at når vi kom tilbake til hotellet var det Nikoline som sov i vognen og Nora som var lys våken. (Vi pusser Nikolines tenner i morgen)
På verandaen kl 23 ca
Jeg har skjenket meg et glass rødvin. (Rest av flasken vi drakk til middag.) Nytt fra kelner-mafia-fronten: Når jeg hadde vært på Ving-kontoret i går for å fortelle at vi hadde fått nytt rom, fortalte jeg også om episoden med kelneren som hadde prøvd å lure oss. Jeg hadde foreslått at jeg skulle prøve å finne ut hva kelneren het, de ville gjerne vite navnet hans. Vi hadde han til middag i dag også. Regningen kom på det samme i dag. 124 Ep. Jeg ga ham to hundresedler, og ba om å få igjen 70. Først ba han meg vente, - lot regnings-mappen bli liggende på bordet med pengene i. Så skulle vi gå, og ba nok en gang om vekslepenger. Jeg ba de andre gå i forveien mens jeg ventet. Etter nok en gang å ha purret, tok han regningsmappen og kom tilbake med de to hundrelappene på den ene siden av regningen og noen små sedler han kunne gi meg. Da sa jeg at jeg kunne prøve å skrape sammen nok til regningen. Jeg fant 125 i smått, og sa at det ble bare 1 på ham. Jeg spurte om en kopi av regningen. Han skrev KÆSS på skrått over den, og jeg fikk en kopi og en pundmynt slengt på bordet.

Søndag 30. november
Litt over kl. 8
Holder på å tappe badevann, derfor har jeg meget god tid til å skrive. Det kommer bare en tynn stråle med vann. Hver dag jeg våkner har jeg vondt i hodet. Det kjennes som om jeg har ligget med hodet på en murstein. Noe som ikke er så langt fra sannheten. Hodputen er så hard som en sten. Fra nå av skal jeg ha med meg pute i tillegg til dynen når jeg reiser.

En ”katastrofe” hendte i dag tidlig. Bibbi kom inn med jentene til meg i dag tidlig og vi gikk på Marrakech for å spise frokost. I dag var det veldig fullt der, så vi måtte vente ganske lenge på et bord i solen. Johan kom etter hvert, og når vi hadde gått derfra savnet vi den siste smokken til Nora. Vi gikk opp til apoteket ved hotellet, men de hadde ikke smukk. De andre gikk ned på stranden mens jeg gikk bortover til et annet apotek som lå litt lenger unna. Siden det var søndag, var det foreløpig stengt. På veien kjøpte jeg cola og røyk. (På hotellet har de kun Pepsi) Jeg gikk innom banken og vekslet noen engelske pund som jeg har hatt liggende i pungen i et par år. På stranden begynte Nora og bli veldig trett. ”Pappa hente smukken min!”. Jeg gjorde et mislykket forsøk på å lære henne å suge på totten.  Etter hvert sovet hun etter at Bibbi hadde gått og gått med henne i vognen. Pappa gikk opp til hovedgaten for å se om apoteket var åpent. Han hadde blitt spandert te på av innehaveren av nabobutikken til apoteket, (han kunne litt norsk) mens han ventet på at apoteket åpnet. Når det åpnet, kjøpte Johan de to siste smukkene de hadde.

Etter stranden gikk vi opp i gaten og spaserte den motsatte veien av den vi pleier å gå. Vi spiste lunsj på en kafé midt i gaten. Innehaveren var overbegeistret over at vi ville spise der.

Prinsessefamilien Før "barneshowet" Det er helt naturlig å få hjelp til å sy på en ødelagt kjole
Ved nabobordet vårt ved middagen satt det et par, som ble bedåret av jentene. Den ene stroppen på Nikolines kjole var røket og dette bemerket nabodamen. Da hentet liksågodt Nikoline sysaker som hun hadde i vesken til henne, og fikk henne til å reparere stroppen. Når hun var ferdig, holdt Nikoline nesten på å glemme sysakene, men hun hentet dem og la de tilbake i vesken.
Bibbi tok med seg Nora til rommet for å legge henne først. Johan, jeg og Nikoline ble sittende å se på folkedansen. Nikoline var mest opptatt ”mobilen” sin, da hun plutselig oppdaget at det var kommet inn en sort ”hest” på senen. Hun ble veldig begeistret. Hesten begynte og kysse på en dame på ”første rad”, det gikk også greit, men når den begynte å bevege seg ut blant publikum, var det ikke greit lenger. Først kastet hun seg over til Johans fang, og så til mitt. (Jeg satt lengst fra hesten) Hun ville ”hjem” og pekte bortover mot rommene våre. Hun skalv og ropte på mamma. Jeg prøvde etter beste evne og roe henne ned, og tok henne med ut. Jeg forklarte henne at hesten bare var to mennesker som hadde kledd seg ut, men det hjalp ikke særlig. Vi gikk og tittet gjennom vinduet til Bibbi og så at Nora ikke hadde sovnet ennu. Hun ville bare til mamman sin, med var likevel bekymret for vesken sin med ”alle tingene oppi”. (Hun hadde tviholdt på sminkesettet og ”mobiltelefonen” sin. Vi banket på hos Bibbi, selv om ikke Nora hadde sovnet ennu. Jeg gikk bort til underholdningen igjen. Johan tok med seg Nikolines veske bort på rommet og la begge jentene mens Bibbi kom og så på resten av folkedansen.

Mandag 1. desember
Hadde bestilt telefonvekking til kl 7 i dag tidlig, og våknet 5 minutter på. Røkte, drakk cola, pakket og så på nyhetene på BBC før jeg gikk for å spise frokost. Var på Marrakech kl 7.25, men de åpnet ikke før halv åtte. Det var allerede kø utenfor. Jeg skulle på snorkeltur, utflukt med Ving. Det tok ca 3 kvarter å kjøre til Sharm El-naga, som var en liten bukt med masse korallrev. Hadde håpet at solen ville komme fra ”riktig” side, men det gjorde den ikke. La meg på den siden av bukten hvor det var mest refleks fra solen. (Alle de andre i reisefølget slo seg ned på den andre siden, hvor parasollene var, dvs. jeg var ikke den mest sosiale på utflukten) Jeg hentet snorkelutstyr og kjøpte solkrem. (Hadde oppdaget at jeg hadde begynt å flasse i pannen!) Jeg tok meg en lang snorkel-tur. Helt fantastisk! Hadde tatt med meg slåbroken og lagt den på en båt i strandkanten. Det var iskaldt å komme opp på land! Jeg satt og nøt solen og gikk meg en liten tur.

Før vi entret bussen spurte jeg reiselederen (den samme vi hadde på ørken-safarien) om hvordan nye planter ble til i ørkenen, siden de som var der måtte ha 40 meters røtter. Han fortalte at hvert 20 år var det flom. Siste var i 1996. Da kunne det regne i ca 4 dager.

Jeg fikk litt refleks fra solen Bukten med messe rev Store områder med glissent terreng

På vei hjem spiste vi lunsj på et ”All-included”-hotell. Jeg drakk et glass rødvin og to glass vann. (Rakk ikke te) Maten var som på vårt hotell. Men med mindre utvalg. Det luktet godt fra grillen, men det eneste jeg fikk derfra var et speed med tre pølsebiter. Den andre retten de bød på var det ikke noe mer igjen av når jeg kom for å forsyne meg.

Vi var hjemme på hotellet igjen klokken tre. Et par timer før jeg hadde trodd, så jeg satt meg i en drosje for å dra til byen for å farge håret. Jeg ba drosje sjåføren finne en frisør for meg i hovedgaten. Han pekte på et smug med noen salgsboder. Når jeg kom inn der spurte jeg en butikk-eier om frisør. Han geleidet meg opp en baktrapp til annen etasje, hvor han introduserte meg for en av to unge gutter som satt utenfor en mørk hårfrisør. Jeg ble bedt inn og budd på kaffe. Jeg sa jeg bare skulle forhøre meg om pris. Han ringte sjefen sin opp på mobilen og han fikk jeg snakke med. Det ville koste 150 Ep og han ville komme i løpet av ti minutter. Jeg skulle bare ta ut farge i mellomtiden. Gutten som var i butikken overtalte meg til å legge en ansiktsmaske for 30 Ep. Han begynte å masere litt krem inn i ansiktet mitt med en finger, før han la på masken. Etter hvert kom den unge frisøren. (Tydeligvis ikke han jeg hadde snakket med i telefonen, fordi han kunne ikke et ord engelsk. –Han minnet litt om Pipsen i utseende, men ikke når det gjaldt snakketøyet.) Håret ble farget og fønt. Like før han var ferdig kom sjefen og to kunder til. To lyse piker som skulle forlenge håret sitt. Han som hadde lagt ansiktsmaske på meg hadde ikke gjort seg helt ferdig når hår-fargingen hadde begynt, og sa han ville fortsette etterpå. Jeg brød meg ikke om det, så når jeg kom ut hadde jeg fremdeles litt rester av ansiktsmasken i ansiktet.
Jeg hadde fått en sms fra de andre om at de var på Hard-Rock-Kafè. Jeg fant en drosje rett utenfor, og han var så foretnings-minded at han tok med seg to piker (damer) til. De var fra Murmansk. Den ene snakket godt engelsk. De var hyggelige.
Bibbi & co var i ferd med å betale når jeg kom til Hard-Rock-Kafè.

På Hard Rock Café Vi gikk sakte mot hotellet

Pernille og Johan skippet middagen og lot ungene se ”Barne-tv” for å prøve å legge dem tidlig. Jeg spiste på Marrakech.  Terrassen var full etter at jeg hadde forsynt meg. Et Tyskt ektepar fra Kiev sa jeg kunne sitte hos dem. Han snakket ikke engelsk, men hun gjorde. De kom for to dager siden, og har vært her 8 ganger tidligere. De hadde vært på fest hos noen venner kvelden i forveien til klokken to om natten. Hun hadde Egyptisk sim-kort til mobilen sin og fortalte at på den måten var det mye billigere å ringe, - også til Europa. Bibbi kom innom mens Johan la jentene. Jeg tok med meg resten av rødvinsflasken fra middagen og inntok posisjonen som barnevakt på verandaen til jentene. Jeg stelte ben. Bibbi og Johan tok seg en kvelds-spasertur.

Tirsdag 2. desember
Vi spiste frokost på Marrakech. Nora satt jo ikke helt stille på stolen. Stolen veltet bakover, mens hun falt forover. Benene henne satt fast i stolen, så hun ble liggene med ansiktet på bakken. (Hun hadde heldigvis tatt seg imot med hendene)

På stranden holdt jentene seg i nærheten av oss hele dagen Vi hadde med oss litt brød og syltetøy vi hadde rappa ved frokosten På stranden var vi vitne til det jeg først trodde var en drukningsulykke. Masse oppstyr, Livredderen som var stasjonert på stranden i en overvåknings-stol, plystret og plystret i fløyten sin, og kommanderte fra stranden. (Han kunne kanskje ikke svømme selv?) Noen kom bærene med en (som synes for meg) livløs person. Jeg tenkte på at jeg nettopp hadde godt på livreddningskur og håpet på at jeg ikke måtte trå til.

Men det så ut som at de som hadde båret henne ut av vannet, kunne brasene. Dette var et stykke unna, så jeg så ikke detaljene. Etter en stund prøvde de å reise henne, men hun datt bare forover. De la henne ned igjen. Jeg spurte en strand-kelner som kom forbi om de hadde ringt etter lege. Noe han bekreftet at de hadde gjort. Plutselig gikk alle fra henne, liggende med hodet høyt. Jeg som ikke kan la være å bry meg, gikk bort til henne og la ned hode-delen av solsengen. Det viste seg at hun var helt kjempefull. Jeg hadde vekket henne. Nå ville hun igjen ut i vannet. Men jeg fikk roet henne igjen så hun sovnet på nytt. Hun var russisk.
Vi tok drosje til byen. Vi spiste på en dårlig dyr kafé, med meny på norsk.
Vi trasket i byen. Prøvde og finne en vinopptrekker. Jeg gikk inn på et apotek (der pleide de og kunne snakke engelsk) og spurte hvor jeg kunne finne en. I bok-butikken hadde de. Fant denne (det var mer som en suverni butikk), og de skulle ha 50 Ep for en simpel i plastikk. Da jeg bare ikke fikk prutet den ned til 30 Ep, lot jeg være å kjøpe den. I neste butikk, hadde de ikke, men skulle skaffe en. Etter en stund kom butikk-medarbeidern løpene med den samme plastikk-opptrekkeren og skulle ha 60 Ep for den. Da bare gikk jeg.

En flokk med gjeiter midt i byen

Vi var innom den samme plassen foran et hotell, hvor vi hadde vært før. Her fikk ungene popcorn og is.

Vi trasket videre. Jeg fikk meg en fin vinopptrekker, og jeg kjøpte en veldig god kebab i en bod. Vi møtte på en flokk med gjeiter.

Om kvelden var Nikoline sammen med meg alene på verandaen min, mens Pernille og Johan la Nora. Nikoline tegnet og KLIPPET i boken sin. (Det er ikke mye igjen av den)

Onsdag 3. desember
Siste hele dag av ferien.

Vi venter mens Johan henter redningsvester

Først når vi kom ned på stranden bestemte vi oss for å ta sykkelbåt. Vi hadde ikke med oss redningsvestene til jentene, så Johan gikk opp til hotellet og hentet dem.Været var strålende. Vindstille og varmt i vannet. Jeg badet for andre gang i år.

Vannet var herlig!

Etterpå drakk vi te og øl på strandkafeen mens Nora sov.

En pause med en forfriskning Mens Nora sover Bibbi og jentene

Vi stoppet hos massørene på stranden, og Pernille bestilte massasje til neste morgen.
Nikoline fant en sklie.

Vi spiste ute i haven Vi gikk til Hard Rock Kafé for å spise lunsj. Vi hadde bestilt nok mat

Den siste kvelden spiste vi på den samme restauranten vi hadde spist på den første kvelden.

Torsdag 4. desember.
Avreisedag. Bursdag.

Kjempekoselig bursdags-presang! Før jeg hadde stått opp, banket det på døren min, og da jeg lukket opp ble jeg møtt av et sangkor som sang bursdags-sang. Jeg fikk også bursdags-presang, en iskald cola, bogenvilla og to små ting til setterhyllen.
Kjempekoselig!

Etter frokost på Marrakech, -Johan, Nikoline, Nora og jeg, Pernille var og tok massasje- Ble vi enige om at jeg skulle passe barn, mens Johan pakket. Med jentene rundt meg får jeg ikke gjort noe annet enn og passe dem. En portier banket på døren og lurte på om han kunne bære koffert. Jeg fortalte han at jeg trengte litt mer tid, og at han skulle komme tilbake senere. Så kom Pernille og overtok jentene. Jeg begynte å pakke i turbofart, og portieren kom tilbake. Det er ikke så lett og pakke når en står og tripper med foten. Han sa etter hvert at han kom tilbake om fem minutter. Når jeg hadde zippet igjen kofferten, tok jeg den med meg og løp ut. To busser ventet utenfor. Gikk først inn i den ene og ropte på Bibbi, de var ikke om bord. Så prøvde jeg i den andre, ikke der heller. Så kom Pernille og sa at de ikke var ferdige ennu. Jeg fortalte reiselederen at vi måtte ta drosje. Han ble ikke så bli, fordi de hadde løftet min koffert inn i bagasjerommet allerede.

Vi måtte ha to drosjer.

For bedere å ha oversikt over jentene Hungahdas flyplass var den mest ustrukturerte flyplass jeg har vært på. Det mest strukturerte var at de hadde en politikk der som gikk ut på at barn og deres følge ikke skulle stå i kø. (Køene var enorme og ikke helt organisert.) Men hvordan barn og følge skulle komme seg forbi køen, var ikke organisert. (Vi greide allikevel å snike oss gjennom)Flyet var forsinket. Vi var endelig kommet gjennom pass og sikkerhetskontrollen. Vi trengte litt mat, og hadde ikke nok Ep igjen. De hadde problemer med betalingsautomatene. Ingen ting på denne flyplassen fungerte!

Det endte med at jeg fikk gå ut igjen av sikkerhetskontrollen og fikk vekslet norske penger til Ep. Det var langt og gå og jeg måtte ved første hinder legge igjen billetten og i neste passet.
Vi spiste noen hamburgere som ikke bekom meg i hele tatt og drakk vann. Plutselig lyste BORDING og at vårt fly skulle gå om fem minutter øverst på tavlen. Vi fikk fart på oss og løp! Ved utgangen ble vi pussjet om bord i to busser. Bussene satte seg i bevegelse og begynte en sightsing rundt på flyplassen, fra fly til fly. Det viste seg at vårt fly ikke hadde ankommet ennu. Vi ble plasser i en transitthall.  Her ble vi i over to timer. Uten vått eller tørt. (Det var varmt og mange var tørste) Jeg røkte på do sammen med flere røykere. (Måtte betale vakten for det.)

Nikoline og Nora sov på fanget til Bibbi mesteparten av flyture.

På flyet fikk vi en flaske vann i erstatning for tiden vi hadde måtte vente.

Pipsen hentet oss på Gardermoen, fikk stablet både bagasje og oss inn i bilen. Jeg fikk en kjempefin rosebukett og presang fra ham og Andreas.
Vi var i U69 litt over klokken ett om natten. Jeg var gjenforent med min egen pute!

Jeg hadde falt for Egypt, mye p.g.a. avstanden. Så fint klima i november bare 5 timer unna!
Men reisen hadde tatt 14 timer fra hotellet til vi var hjemme. Nedover hadde det gått litt kjappere, bare 12 timer. Andre jeg har snakket med har også fortalt at på Egyptiske flyplasser hersker det kaos. Synd!